ملت ها میتوانند!

 

نوشته: عبدالوارث سیرت

تغییر بزرگ در نظام کشور دوست ترکیه توسط ملت بیدار و وطن دوست اش، مثال خوبی است به تمام ملت های جهان که تصمیم اصلی در باره کشور، به دست ملت آن کشور است به شرط که آنها  ملت بیدار باشند، منفعت و صلاح کشور شان را از هر چه مقدم بشمارند. مردم یک کشور میتوانند با تصامیم خود، آینده خود و کشورخود را تضمین کنند. با نگاه کوتاه به تاریخ جهان، در میابیم تمام انقلاب های بزرگ در کشورهای جهان توسط عامه مردم به میان آمده و ملت های میهن دوست هستند که در فکر ساختن کشور شان هستند، آنها به خوبی به خود بهترین زمامداران را برای رهبری کشور شان انتخاب می کنند، و دوشادوش با رهبر محبوب شان برای آبادی و پیشرفت وطن شان کار می کنند.  

ملت زنده و مردم دانسته ترکیه مسولیت خود را درقبال میهن شان درک کرده، دانستند که هر تصمیم شان سرنوشت ساز است، و به شوق و اراده قوی توانستند تصمیم بزرگ را در باره کشور شان بگیرند و از مداخله خارجی ها در نظام داخلی شان جلوگیری کنند. گروه مخالف نظام ریاستی ترکیه شکست خود را پیروزی دانسته و از تنش های داخلی که باعث به بحران رفتن کشور شان می شد جلوگیری کردند.

ولی نگاه به کشور خودمان افغانستان، نه همچو دولتی داریم و نه همچو ملتی !!!

کم بودن سطح علمی مان، ما را وادار می کند تا در مسایل کوچک در مقابل همدیگر قرار گیریم. کوچک بودن افکار مان مارا از یک افغانستان بزرگ محروم میسازد، ما را به اقوام کوچک تقسیم نموده و سیاه چال متعفن تعصب می اندازد!

 از انسانهای فاسد و ناکارا اگر چه مخالف اش هم هستیم ولی بخاطر که از قوم مان هست حمایتش می کنیم. ولی هیچگاه این را درک نکردیم که ما افغانها یک بدن و یک تن هستیم، و قومگرای مارا از هم دور و کوچک می سازد و نفاق ما به بیگانه گان فرصت میدهد تا افغان ها را در بین خود به جنگ انداخته وتا بتوانند آزادانه به اهداف شوم که دارند دست پیدا کنند.

نفاق مان به آمریکا فرصت داد تا بزرگترین بمب غیر هسته یی اش را در خاک مان امتحان کند.      قرار گرفتن ما در مقابل همیدگر باعث به وجود امدن یک حکومت غیر قانونی و یک پارلمان نا مشروع شده، کشور ما به یک سرنوشت نا معلوم رو برو هست، کسی نمی داند که این سرزمین صاحب دارد یانه، مثل دیگ بی سرپوش هر کسی از آن بشکل دلخواه استفاده می کنند.

باز هم ما میتوانیم یک ملت شویم و یک افغانستان بزرگ بسازیم، برای این کار باید ملت از خواب بیدار شود، در قبال وطن و سرزمین خود احساس مسولیت پیدا کنند و بعد برای آبادی کشورشان دور از هر نوع تبعیض کار کنند،  بلی با این کار ما میتوانیم!

ما میتوانیم دست خارجی ها ره از مداخلات داخلی کشور کوتاه نموده ، یک افغانستان آباد، آزاد، مترقی در تمام عرصه ها داشته باشیم.

   به امید صلح پایه دار و یک افغانستان واحد و یک پارچه.!

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *