مطالعه و بررسی شاخص های موفقیت

 

                                                                                     نویسنده : پوهیالی عبادالله محقق

                                                                               استاد پوهنحی تعلیم وتربیه پوهنتون بغلان

خلاصه

    دراین نوشته ، به مطالعه و بررسی شاخص های موفقیت پرداخته شده است. عدم شناخت رمز موفقیت و چگونگی موفق زیستن وعدم توسل به شیوه های مؤثر برای نیل به زندگی سعادت مند وعروج به پله های بلند موفقیت مسئله ی است که جهت دریافت پاسخ به پرسش ناشی از آن این تحقیق به انجام رسیده است. هدف عمده این جستار آگاهی از نقش اعتماد به نفس در موفقیت زندگی ، شناسائی عوامل شکست در زندگی ، نقش مدیریت وقت و دریافت راهکار مؤثر در راز موفقیت می باشد. این نبشته ازطریق پژوهش های کتابخانه ی صورت گرفته است. مطالب گرد آوری شده نشان می دهد که داشتن اعتماد به نفس ،‌ اتخاذ تصامیم عاقلانه وعملی بادرنظرداشت مدیریت وقت ، باتوسل به شیوه های موَثر به سوی غایت می تواند دروازه …به سوی سعادت و زندگی ایده آل را به رخ آدمی بگشاید.

اصطلاحات کلیدی

موفقیت ،‌ اعتماد به نفس ، مدیریت وقت ، جستجوی سعادت ، تصمیم هدفمندانه ،  پنج راهنماء ازشکست پیروزی بسازید و گذشته ها ، گذشت.

 

مقدمه

   الحمدالله والصلاة والسلام علی رسول الله محمد(/) وعلی آله واصحابه اجمعین. اما بعد:

دانستن رازموفقیت درواقع یافتن  کلید یا رمز قفلی است که با گشودن آن قفل ، وارد اتاق جدیدی  شده وصفحه ی نو برای انسان نمایان میگردد.

برتری وموفقیت در زنده گی هرگز با تخیل وداشتن آرمان محض حاصل نمی شود، و نه برداشتن گام های بلند خالی ازتدبیر و تعقل بلکه رمزموفقیت فرایند مجموعه از گذاشتن گامهای کوچکی است که زنجیره وی به هم بسته شده که آدمی به قله های پیروزی نایل می شود.هرانسان خودش است که بخواهد موفق باشد و یا ناموفق. مهمترین چیز در زنده گی یک انسان سعی وتلاش مدبرانه و مداوم وی است ، که موفقیت را درقبال دارد. این گفته اساس وبنیاد شرعی را نیز دارد،همانگونه که الله متعال درکلام پاکش میفرماید : { وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى } (1: سوره نجم ، آیت 39).

بدین اساس یگانه راه تغییرآوردن در زنده گی تلاش پیهم با درک راهکارها وآشنائی بافقه الواقع است وبس.

   در این مقاله مطالبی پیرامون رمزموفقیت انسان گرد آوری شده است که البته تمام راهکارها نخواهد بود. بلکه حتی المقدور به برخی ازشیوه ها پرداخته شده است.

    رازموفقیت هرانسان درشناخت او از اهمیت وقت است و تلاش او استفاده بردن نهائی از وقت به نفع خویش میباشد. انسان زیرک وهوشیار برای موفقیت خویش این امکانات زمانی را درست مدیریت میکند ونمیگذارد که یک لحظه اش بیهوده ودرغفلت بگذرد.ازهمین رو با دیدگاه بلندش برای خود  در حوزه امکانات زمانی، اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی وسیاسی ،جسمی وذهنی اش هدف تعین میکند و برای دستیابی به آن پلان می سازد وبرای تطبیق پلان،وقت خود را در داخل جدول تقسیم اوقات زمانی به انجام کارهای روز مره تنظیم میکند. از آموزش تا پرورش از تفریح تا رفتن به بستر خواب اش ، زیرا جلوه های عمل میتواند متبلور موفقیت باشد نه رنگ وبرگ وفیش های آویخته برسروتن وگردن ما.آری برای این آرزو اول درون سینه را سعید وروشن باید ساخت ،تارویکردش سعادت ورستگاری باشد. ظرفیت های درونی را باید آب وتاب داد تا بار وثمرش توشه زنده گی باشد. هوا وهوس های سرکش درونی را باید چنان مهارش کرد که نه بمیرد ونه هم قادر به حکمراوئی برسرزمین نفس انسانی ما باشد.

پس هرفردی که این ارزش ها را شناخت و پی عمل آن شتافت ، کلید موفقیت زنده گی را میآبد و به سعادت میرسد.

بیان مسئاله

    عدم شناخت رازهای موفقیت برای انسانها سبب گردیده است تا استعدادهای نهفته در وجود اشخاص ، بیجا وهدر ازبین برود. نتیجه درمانده گی واحتیاج وپیشمانی خواهد بود،‌ تمرکز برشناخت آن ظرفیت های است که یاانسانها خیلی ها نا شناخته ازآن میگذرند ویا موقعی آنرا درک می کنند که علاج درد از درمان گذشته، ‌گراف عمر به خط آخر رسیده ، وای از آن روز.

   با احساس همین مشکل ومسئاله در زندگی انسانها ، جهت دریافت طرق واسلوب موثر عملی برای گشودن روزنه موفقیت در زندگی آدمی ، این معلومات گرد آوری شده است.

 هدف تحقیق

درین مقاله زیرعنوان ” بررسی شاخص های موفقیت ” اهداف ذیل بررسی می شود :

  • نقش مدیریت وقت درانجام موافقانه پلان کاری.
  • شناسائی راهکارها و شیوه های موفقیت در زنده گی .
  • آگاهی از نقش اعتماد به نفس در موفقیت فردی.
  • مطالعه وشناسائی علل عدم موفقیت وآگاهی از اسباب وانگیزه های انسان های موفق درجامعه.

اهمیت تحقیق

    اهمیت این تحقیق در این است که با پیشکش کردن چیزهای اندکی درباره اسرار موفقیت ما برای نسل جدید ونسل آینده منحیث یک وسیله وابزار خوب واستفاده آن نسیمی بهاری باشد که استعدادهای خوابیده را بشگوفاند ودنیای شانرا سبز و زنده گی شانرا خرم بگرداند.

درطی این نبشته سعی گردیده است. نکاتی کلیدی را جهت دریافت راه ها ورازهای پیروزی و دست یابی به موفقیت ، خدمت خواننده گان این مقاله ارائه شود، تاراهکاری خوبی باشد برای تمام اهل قلم بخصوص دانشجویان جوان که به دنبال دریافت همین راه ها تلاش مینمایند.

روش تحقیق

    در این تحقیق سعی گردیده است ، تا ازمنابع ومقالات ، مطالبی درپیوند رمزموفقیت گرد آوری می شود.طرز زنده گی و روش های شخصیت های که درتغییر مثبت زنده گی شخصی وجامعه موثر واقع شده است ، نیزبررسی گردیده است. ایجاب مینماید که تا درهرتحقیقی مطابق موضوع واهداف تحقیق از روشهای استفاده گردد که پاسخگوی سوالات تحقیق بوده وهدف آن برآورده شود. با توجه به اهداف تحقیق ، این مقاله بر اساس روش کتابخانه ی انجام یافته است. مطالب گرد آوری شده ازمنابع مکتوب ، بصورت تلخیص وعبارت نویسی تنظیم ، تشریح ، تجزیه و تحلیل گردیده است.

 

شاخص های موفقیت

  تعیین هدف  

    کلیه پیشرفت های انسانی ، اعم ازاختراعات کوچک وبزرگ کشفیات پزشکی ،‌دست آوردهای فنی ،‌ موفقیتهای تجارتی پیش از آنکه جامه عمل بپوشد. در ذهن ها جریان داشتند. گردش قمرهای کوچک مصنوعی به دور زمین ،‌ نتیجه تصادفی نبوده ،‌بلکه حاصل تفکر دانشمندانی است که فتح فضا را بصورت هدفی در برابر خویش قرار داده اند.

هدف چیزی است که میخواهیم به آن دست پیدا کنیم ،‌هدف رویائی است که برای تحقق آن کوششی به عمل میآید . هدف خیال مبهم باری به هر جهت نیست . بلکه نوید روشن وانگیزه برای تلاش است.

    بدون داشتن هدف هیچ چیزی اتفاق نمی افتد،‌هیچ قدمی برداشته نمیشود ،‌ اگر هدفی وجود نداشته باشد زنده گی برای انسانها معنی نمی یابد. حرکت شان جهت نمیگیرید وهیچ کسی نمی فهمد که به کجا کشیده میشود. لزوم هدف برای موفقیت همانند ضرورت هوا برای حیات است. هیچ انسانی بدون داشتن هدف به موفقیت دست نمیآبد ،‌هیچ کس بدون هواء زنده نمیماند ‌، پس مقصد خویش را مشخص کنید. دیوید ماهونی – هدف را چنین تعریف میکند : مهم نیست که موقعیت کنونی شما چیست ، یا چه بوده میتواند ، ‌مهم آینده ی است که برای دست یابی به آن تلاش میکنیم. شرکت های موفق وپیشرو اهداف ده تا پانزده سال آینده خود را جلوتر تعیین میکند. آنگاه تلاش خود را برهمان معیار مورد سنجش قرار میدهند….یک شرکت تجاری آینده خود را بدست تقدیر نمیسپارد . شما چطور؟(7: 255-256)

  آمارهای بین المللی نشان می دهد که 97% مردم دنیا بی هدف زنده گی شان سپری میشود. لذا اگرمیخواهید بهتروسر فراز زنده گی داشته باشید ، با داشتن هدف ، ذهن شما به سمت مثبت  به کار می افتد و نقطه نظرها و انرژی برای دستیابی به این اهداف آزاد می شوند. بدون داشتن هدف ، زندگی شما تحت تأثیر جزر و مد روزگار به بالا و پایین میرود، مگر با داشتن هدف چون تیری از کمان به نشان  رفته به سوی هدفتان به حرکت در می آیید تا به هدف اصابت کند . (6 : 50)

تصمیم گیری جهت تحقق هدف

    همه انسان ها ، رویاها ، آرزوهای دارند ، همهء ما دراعماق روح خود میخواهیم باورکنیم که دارای موهبت خاصی هستیم ، ‌میتوانیم تغییر وتفاوتی ایجاد کنیم ،‌ میتوانیم به طریق خاصی در دیگران نفوذ کنیم ومیتوانیم جهان فعلی را به صورت دنیای بهتری درآوریم.

   آرزوی شماچیست؟ شاید رویائی باشد که آنرا فراموش کرده اید و یا درشرف زوال و نابودی است. اگر آرزوی شما عملی میشد، وضع امروزی شما چگونه بود؟

کارهایی که گاه به گاه انجام میدهیم ، ملاک نیستند، بلکه اعمال دائمی ما هستند که نقش تعیین کننده دارند . پدرهمه اعمال ما کدام است ؟ چه عملی درنهایت تعیین کننده شخصیت و راه زنده گانی ماست؟

پاسخ این پرسش درکلمه تصمیم نهفته است. درلحظات تصمیم گیری است که سرنوشت ما رقم زده میشود. من بیش ازهرچیز اعتقاد دارم که آنچه سرنوشت ما را تعیین میکند، شرایط زنده گی مان نیست بلکه تصمیمهای ماست. همانگونه که الله متعال میفرماید :{ إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ} (سوره رعد: آیت 11).

ترجمه : خداوند حال و وضع هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی‌دهد (‌و ایشان را از بدبختی به خوشبختی‌، از نادانی به دانائی‌، از ذلت به عزت‌، از نوکری به سروری‌، و .‌.. و بالعکس نمی‌کشاند) مگر این که آنان احوال خود را تغییر دهند.

    ببینید یک تصمیم که به موقع وبا ایمان کامل به آن عمل میشود، چه نیرویی دارد. هنگامی که خیلیها این کار را رویایی غیرممکن تصورمیکردند. صفحات زنده گی زیادی ازمبارزین وجود دارد طور مثال :  استقامت وپابندی گاندی به تصمیمی که گرفته بود، آن رویایی را به واقعیتی غیرقابل انکارمبدل کرد. نکته آن است که خود را متعهد کنیم بطوری که نتوانیم ازتصمیم خود برگردیم.

    در درون هریکی ازما منابع نیروی عظیمی به ودیعه نهاده شده است، که میتواند ما را به کلیه آرزوهای خود وحتی به چیزی بیش ازآن برساند. یک تصمیم میتواند دریچه های بسیاری را به روی ما بازکند.

    بدانید که همه تصمیمها دارای پی آمدهائی هستند، حتی اگرهیچ تصمیمی نگیرید، این خود نوعی تصمیم است.(تصمیم بی برنامه گی ).

    اگر در زنده گی شماچیزی هست که ازآن ناراضی هستید. مثلاً: در زمینه روابط ، سلامت جسمی ویا شغل ؛ هم اکنون تصمیم بگیرید که بلافاصله تغییری درآن به وجود آورید.

    باید خود را مقید کنیم که ازاشتباه های خود پند بگیریم، نه اینکه به خود بپیچیم وخویشتن را ملامت کنیم. اگرازخطاهای خود درس نگیریم‌ ، ممکن است در آینده نیز آنها را تکرار کنیم. اگر موقتاً کشتی تان به گل نشست بخاطر آورید که در زنده گی انسان شکست معنی ندارد، بلکه هرشکست برای انسانهای باهدف پند، و دروازه پیروزی را بازمیکند.

   موفقیت وشکست معمولاً منشا واحدی ندارند. شکست نتیجه خود داری انجام عملی، مثلاً: زدن یک تلفن، ‌رفتن یک کیلومتر راه یا اظهارعشق ومحبت است. همان طوریکه شکست ناشی ازیک رشته تصمیمات جزئی است، موفقیت نیزناشی ازآغازگری وابتکار ، پیشتکار وبیان واضح عشق ومحبت عمیق قلبی است.

تحقیقات پژوهشگران پیوسته نشان داده است که افراد موفق معمولاً به سرعت تصمیم می گیرند و وقتی انجام کاری را درست بدانند به آسانی ازتصمیم خود برنمی گردند. برعکس اشخاص شکست خورده، معمولاً دیرترتصمیم می گیرند و تصمیم خود را به آسانی عوض میکنند.

    چگونه می توانید چیزی نامرئی را قابل دیدن کنید؟ اولین قدم آن است که رویا وآرزوی خود را با دقت و روشنی تعریف کنید. تنهاچیزی که حد توانائیهای شما را مشخص میکند همین است که بتوانید بادقت خواسته خود را تعریف کنید.

    هدفهائی را که به نظرتان ارزش تعقیب کردن دارند در نظرآورید.آنگاه یک هدف را که مهیج ترباشد برگزینید. باشد که بخاطرآن صبحها زود ترازخواب برخیزید وشبها دیرتربه بستر بروید. برای رسیدن به هدف، تاریخ معینی را درنظربگیرید ودرچند سطر بنویسید که چرا حتماً باید تا آن تاریخ به هدف برسید.

اگرتا اکنون وسیله تازه ای خریده باشید متوجه شده اید که پس ازخرید ؛  مشابه آن درهمه جا مشاهده می کنید. البته آن اشیا قبل ازآن هم دراطراف شما وجود داشته اند، اما متوجه آنها نمی شده اید.

   موضوع ساده است. بخشی ازمغزمسئوول است تا کلیه اطلاعات را غربال کند وفقط آنچه را که برای بقا ویا موفقیت ضروری است وارد ذهن نماید.  بسیاری ازچیزها دراطرافتان وجود دارند که به کارموفقیت وعملی شدن رویا های شما می آیند، اما متوجه وجود آنها نمی شوید. زیرا هدفهای خود را به روشنی تعریف نکرده اید. وبه عبارت دیگر به مغزخود نیاموخته اید که آن چیزها دارای اهمیت هستند.

    پس ازآنکه هدفها یا امورمهم را به ذهن خود یاد آورشدید، نوعی غربال ذهنی بنام سیستم فعال کننده شبکه ذهنی به کارمی افتد. این بخش ازذهن مانند آهن رباعمل میکند وکلیه اطلاعات وفرصتهائی را که ممکن است موجب موفقیت سریع و رسیدن شما به هدف شود جذب مینماید. بکارانداختن این کلید نیرومند عصبی میتواند ظرف چند روز یا چند هفته شکل زنده گی شما را واقعاً دگرگون کند.(9 : 3-6)

راهنمای هدفگذاری

  • ازامروز به مدت مثلاً: چهار روز وهر روز به مدت ده دقیقه وقت خود را صرف هدفگذاری کنید.

توجه :‌ هدفهای خود را در دفترچه ای یاد داشت کنید.

  • درهنگام انجام این تمرین مرتباً ازخود بپرسید اگرمطمئن بودم که به هرخواسته ای خواهم رسید و درهیچ زمینه ی شکست نخواهم خورد، درآن صورت چه چیزی را میخواستم وچه میکردم؟

دست کم روزی دوبار هدفهائی را که نوشته اید، بررسی کنید. آنها را درجائی قراردهید که هرروز چشمتان به آنها بیفتد. مثلاً : در دفتر یاد داشتهای روزانه ، روی میزکار،‌ در کیف پول یا روی آیینه دستشویی که درهنگام اصلاح صورت آنها را ببینید.

    پشتکار ارزشمندترین عامل شکل دهنده کیفیت زنده گی است و حتی از استعداد نیزمهمتراست. به هرحال هیچکس تاکنون صرفاً به علت داشتن علاقه به هدف نرسیده است.

    اکنون به تلاشهای ظاهراً ( بی ثمر ) گذشته ی خود بنگرید و ببینید ازآنها چه آموخته اید؟ چگونه میتوانید با استفاده ازاین بینشها،‌ چه در زمان حال وچه درآینده موفقیتهای بزرگی کسب کنید.

برای رسیدن به خواسته های خود این چهار دستور ساده را بکارببندید.

فرمول موفقیت  

  • ابتداء خواسته ی خود را مشخص کنید ( دقیق باشید! روشنی بیان نوعی قدرت است).
  • دست به عمل بزنید( زیرا داشتن آرزوکافی نیست ).
  • ببینید نحوه ی عملکرد شما برای رسیدن به هدف، ‌مفید وموثراست یانه ( برای یک فرضیه بی ارزش نیروی خود را بیهوده ضایع نسازید).
  • فرضیات وشیوه کار خود را آنقدر عوض کنید، تا به هدف برسید( قابلیت انعطاف، باعث میشود که نظرات تازه ی پیدا کنید وبه نتایج تازه تری برسید.

مقصود واقعی ازداشتن هدف آن است که ضمن تعقیب هدف ، شخصیت شما به عنوان یک فرد انسانی نیزساخته میشود.

اکنون دقایقی وقت صرف کنید وبطور خلاصه بنویسید که برای رسیدن به هدفهای خود باید چه خصلتها، ‌خصوصیات، ‌مهارتها، توانائیها، طرزفکرها وعقایدی را درخود ایجادکنید.

    لذت وشادی را فراموش نکنید. درنظربسیاری ازاشخاص، هدفگذاری به این معنی است که وقتی به هدف بزرگی رسیدند، آنگاه میتوانند از زنده گی لذت ببرند. ما می خواهیم با شادمانی به هدف برسیدم نه اینکه ابتدا به هدف برسیم وآنگاه شادی کنیم. سعی کنید ازهر روز عمرخود به کاملترین صورت ، استفاده نمائید. شهدی را که درهریکی ازلحظات حیات، موجود است بچشید.

  باید بررسی کنید که جهت حرکت شما رو به کدام جانب است؟ آیا ازهدفهائی خود دورمی شوید، یا به آنها نزدیک میگردید؟ آیا لازم است درشیوه های خود تجدید نظرکنید؟ آیا از زندگی خود طورکامل لذت میبرید؟ اگر پاسختان منفی است ،‌ هم اکنون تغییری در یکی از زمینه ها ایجاد کنید.

    همهء ما نیازداریم که دائماً احساس رشد عاطفی و معنوی کنیم. این غذائی است که روح ما به آن محتاج است  وقتی به هدفهائی که برای خود قرار داده اید نزدیک میشوید، فراموش نکنید که باید بلا فاصله هدفی تازه برای خود انتخاب کنید وبرای آینده ای که حتماً خواهد آمد برنامه داشته باشید.

   باید در زندگیتان چیزی وجود داشته باشد که بخاطرآن ازبستر خارج شوید. درحال خواب نمیتوان کاری انجام داد مهمترین اصل این است که در زنده گی خود نقطه روشن وجهت مشخصی داشته باشید که رو به آن سوحرکت کنید.

روح انسانی واقعاً تسخیرناپذیراست. قدرت اراده ومیل به پیروزی، موفقیت، ‌سامان دادن به زنده گی تسلط  برآن، این روح تنها هنگامی درشما بیدارمیشود که بدانید چه میخواهید وباور داشته باشید که هیچ مشکل ومساله ومانعی نمیتواند جلو شما را بگیرد. وجود موانع، تنها به این معنی است که بایدعزم خود را برای رسیدن به هدفهای ارزشمند جزم ترکنید(9 : 6-10).

پنج راهنماء که ازشکست پیروزی بسازید

  • موانع را مطالعه کنید تابتوانید مسیرخود را بسوی پیروزی هموار کنید. اما هنگامیکه مغلوب می شوید درس بگیرید ودوباره به مقصد پیروز شدن به راه خود ادامه دهید.
  • شهامت آنرا داشته باشید که منتقد سازنده خودتان باشید ،‌ عیوب وضعفهای خود را پیدا کنید وسپس درپی اصلاح آن برآیید.
  • شانس خود را محکوم نکنید. هریک ازموانع را مورد بررسی قرار دهید واشکالات را پیدا کنید. ازیاد نبرید که بامقصر دانستن اقبال خود به هیچ یک از هدفهایتان نمیرسید.
  • پشتکار را با آزمایش ترکیب کنید. به هدف خود وفادار بمانید ولی بخاطر درمانده گی وبیچاره گی سر خود را به دیوار نکوبید. راههای جدید را امتحان کنید.
  • بخاطر داشته باشید که هروضعیتی مانند سکه یک روی خوب دارد. آن روی خوب را پیدا کنید. جنبه های مثبت را ببینید ونومیدی را ازخود دور کنید.(7: 254)

مثبت اندیشی

    طرز تفکری را که ما در ایام طفولیت کسب می کنیم ، یک عمر ادامه پیدامیکند. اگر سرشت ذاتی شما یکجا با تجارب ایام طفولیت تان تلفیق شده یک طرز برخورد مثبت را ترکیب داده است ، اما اگرشما ازآن دوره یک طرز تفکر منفی بدست آورده اید خواه هم پیش فرض بوده یاهم شکل گرفته است. آیا شما در آن گیرمانده اید؟ البته که نه، آیا میتوانید آنرا تغییر دهید؟ بلی، آیا آسان است؟ البته که نه، ارزش تغییر را دارد؟ یقیناً.

    باید کشت کردن نظم و فدا کاری را در وجود خویش تمرین داد. منحیث یک فرد بالغ صرف نظرازمحیط ، تحصیل و تجربه چه کس مسول طرز برخورد شماست؟ خود ماهستیم ، ما باید در قبال اعمال خود مسئولیت پذیر باشیم . هستند کسانی که بجای خودشان همیشه اشیاء واشخاص اطراف شانرا مقصرمیدانند.

    این متعلق به خود ماست که هرروز صبح برخورد خود را برگزینیم. منفی گرایان به کرات تمام جهان را مقصر میدانند، والدین، اساتید، ‌همسر، رئیس، ستاره ها، تقدیر، بخت، اقتصاد، حکومت وغیره را دلیل ناکامی شان میدانند.

    توباید ازگذشته فاصله بگیری، گرد وخاک وجودت را بتکان وبه میسراصلی بیا،‌ رویاهایت را باهم کن و برو  به پیش ، همیشه به چیزهای که مثبت اند بیندیش، چیزهای که حقیقی، ‌صادق، احسن اند که تو را به یک فکر مثبت قرارمیدهد.

قدم برای تغییرطرزتفکر  

    اگرخواهان یک طرزتفکر مثبت هستید ومیخواهید با طرزتفکرمثبت زنده گی کنید نکات ذیل را محتاطانه تمرین کنید.

تمرکزتان را تغییردهید وبه چیزهای مثبت بیندیشید

    شما باید جویای خوبی ها باشید. شما باید به چیزهای سودمند وخوبی ها تمرکزکنید. به دیدن نکات مثبت در اشیاء ، اشخاص وحالات را شروع کنید. بجای اینکه دنبال نکات منفی در آنها باشید . به دلیل برداشت ها وحالت گیری های مان بسیاری ازما به حدی برای دریافت نکات منفی هماهنگ شده ایم که حتی فراموش می کنیم تصویر اصلی را ببینیم. باید معامله خود را شبیه معامله کسانیکه به حفر زمین  برای بدست آوردن طلاست بسازیم. بطور مثال : اگر شما بخواهید یک مثقال طلا بدست بیآورید باید تن های ازخاک را پس کنید. البته زمانی که شما حفرکاری را شروع میکنید دنبال خاک نیستید، شما دنبال طلاهستید. باید عمیق حفرکنیم تا به هدف برسیم شما دنبال چه هستید؟ دنبال طلا. اگرشما دنبال مشکلات دراشخاص وحالات باشید شما به عیب ها ونواقص زیادی میرسید. پس ما دنبال چه هستیم؟ طلا یاخاک ؟ عیب جوها همیشه وقت لیست ازعیوب ترتیب میدهند. بلکه برای اینکه به هدف برسیم نیروی خویش را به چیزی به مصرف میرسانیم که جهت رسیدن به سعادت باشد، نه چیزی که رسیدن به مقصود را ضربه میزند(4 :30-33).

راز و رمز زندگی

     برای آن کس که به زندگی علاقه مند است هر نوع فداکاری و تلاش ، نوعی افتخار محسوب می شود. اگر از آن جمله افرادی هستید که برای زندگیتان دارای برنامه و هدف هستید ، زندگی برای شما راز و رمزی نخواهد داشت و همه چیز برای شما مشخص و روشن است .

    بی حوصلگی و سستی به واسطه ی  نداشتن یک افق دلچسب و شور انگیز از زندگی پدید می آید. اگر یک هدف مشخص داشته باشید و برای رسیدن به آن همت و تلاش کنید، در تاریکی به سرنخواهید برد و همه ی نشانه های تحقق آرزوها مانند یک خورشید درخشان برای شما می درخشد. یقین داشته باشید که اگربه سوی آرزوها و اهداف  خود حرکت کنید، هستی  به شما هم اسرارش را آشکار می سازد. زندگی رازو رمزی بسیارپیچیده وغیرممکنی ندارد، مگر اینکه خود تان آن را به دلیل، بی هدف بودن مبهم کنید(12 : 140-141)

اعتماد به نفس

     زمانی نگرانی واضطراب انسان برطرف میشود، که اتکاء به قدرت بزرگی داشته باشد. درجهان هستی عالیترین تکیه گاه اتکاء بقدرت ویاری خدای رحمان است. چون انسان پدیده ای است که هرگاه احساس کند تنهاست وبجای تکیه ندارد، نگران میشود واعتماد به نفس خود را ازدست میدهد و درمقابل آنجا که به کسی یا چیزی بویژه ازنظر روحی وروانی تکیه دارد، احساس آرامش واعتماد به نفس پیدا میکند. حال اگر چنین تکیه گاهی برای انسان ذات مقدس پروردگار بزرگ باشد، مسلم است که چنین انسانی چقدر آرام ومطمئن وصاحب اعتماد به نفس خواهد بود. بخصوص آنجا که انسان ایمان واقعی دارد که خداوندج از رگ گردن به اونزدیک است وخداوندج بنده شایسته، خوب ومتحول شده ای خود را از هرگونه گزندی در امان نگه میدارد. همانگونه که الله جل جلاله میفرماید : {إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا } (سوره حج آیه 38).

ترجمه : خداوندج ازانسان های که به او ایمان آورده باشند دفاع میکند. انسانی که بتواند درهر لحظه  در ذهن خود به یاد چنین احساس زیبائی باشد، این خود یک اندیشه زیباست که بصورت سیگنالی قدرت مند در ضمیرنا خود آگاه او واردشده وحاصلش روحیه ی زیبا باوری واعتماد به نفس است.(12:3-19)

اعتمادبه نفس کسبی است یاذاتی

     اعتماد به نفس در انسان ازکودکی وجود دارد و کودک حتی خطر را نمیداند و بسویش میرود وما آنرا میترسانیم وتهدید میکنیم ، پس اعتماد به نفس هم فطری وهم تربیتی است. وبیشترتربیتی میباشد.

    همه مخترعان، ‌محققان، سیاحان، کاشفان، جنجگویان وفاتحان به استعداد و توانائی های خویش ایمان داشته اند.      درمقابل اگرشخصیت اشخاص ناتوان وشکست خورده را مورد بررسی قراردهیم،  پی میبریم که اغلب آنها از اعتماد به نفس وثبات بی بهره بودند.

    اعتماد به نفس ازدرون بوجود میآید نه ازبیرون – اعتماد به نفس موفقیت نیست، بلکه قبلاً ازکارخود مطمئین بودن است. آنهائیکه اعتماد به نفس دارند، اهداف را دست یافتنی میدانند.(9: 24 ).

شخصیت شما قابل تغییر است

    عادتی که سالیان دراز برای ما طبیعت ثانوی شده، یکشبه موفق به دورکردن ازخود نمیتوان شد. ولی خوشبختانه اگر به دستورعقل ومنطق وبا عزمی راسخ رفتارکنیم وشتابزده نباشیم ، هرخُلق وخوی هرچند کهنه باشد، خیلی زود ترازآنچه آمده خواهد رفت.

    باید اول قواعد کلی را که بر وجود انسان حکمفرماست فراء بگیریم و درخود عوض کنیم وکدامیک را رشد بدهیم وبخصوص بفهمیم چه قابلیت خاص در ما موجود است که بتواند در زنده گی مایه برجستگی وکامیابی باشد.

   بعد ازآنکه با این تشخصات موفق شدیم ، باید خود را به صفات ثبات و شکیبائی مجهزکنیم وهمواره ناظرمواظب خود باشیم وتا اصلاح ای را که درنظرگرفته ایم درخود بوجود بیاوریم ،‌دست ازکوشش ومجاهده برنداریم.

   سعی بر این است که تا درشناختن خود ودیگران ورسیدن به سعادت راه موثری را بشناسیم، باقی بسته به فراست وهوش وعلاقمندی انسانها است.  که چه اندازه درین فن ، عمیق وکنجکاو بشوید وچه حدی ازمهارت را درین هنر بدست بیآورید. ولی البته نتیجه نهائی بسته به حوصله وجدیتی خواهد داشت که درعمل داشته باشید.

پس آنچه ازمطالب فوق دانسته می شود اینکه رمز موفقیت به سه قاعده عمده ارتباط می گیرد:

  • شناسائی قواعدکلی طبیعت انسانی.
  • شناختن خود وطبیعت خاص خودمان.
  • جدیت درعمل.(5: 32-34)

گذشته ها ،‌گذشت

  به یاد آوردن گذشته وغم خوردن به خاطر فجایع آن حماقت ودیوانگی است . اراده وزنده گی فعلی را نابود میکند. عاقلان پرورنده گذشته را روایت نمیکنند. گذشته را با طنابهای محکم برای همیشه در سلول فراموشی بسته وزندانی مینمایند. چون گذشته ها گذشت وپایان یافته است. از اینرو نه غم خوردن آنرا بازمیگرداند ونه اندوه وناراحتی.

    آیا میخواهی آب رفته را بجوی بازگردانی وخورشید را که غروب کرده طلوع دهی ونوازدی را که متولد شده دوباره به شکم مادر بازگردانی و یا شیری که ازپستان چکیده به درون پستان برگردانی ؟…خواندن دفتر ودیوان گذشته ضایع کردن زمان فعلی وازبین بردن تلاش ولحظه کنونی است. خداوندج امتهای گذشته وعملکرد شان را ذکر کرده است. وسپس فرموده است :{ تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ }( سوره بقره ، آیت 134). آن امتی است که گذشته است. کارتمام شده ورفته است. از اینرو کالبدشکافی جسد زمان وبرگرداندن چرخهای تاریخ فایده ای ندارد. کسی به گذشته برمیگردد. بسان فردی است که گندم آردشده را دوباره به آسیاب می برد وآرد میکند…مشکل ما اینست که ازپرداختن وسامان دادن به زمان فعلی خود ناتوان هستیم وخود را به گذشته مشغول مینمائیم. کاخهای زیبای خود را فراموش کرده برای مشتی خاک وتپه ای ازبین رفته سوگواری می کنیم. اگر همه انسانها وجنها برای بازگردانیدن گذشته دست بدست هم بدهند نمیتوانند آنرا بازگردانند ، چرا که این کار محال است.

  مردم به پشت سر وعقب نگاه نمی کنند . چون باد به سمت جلو می وزد وآب رو به جلو میرود وقافله بسوی جلو حرکت میکند ، پس توهم باسنت وقانون حیات مخالفت نکن.( 10: 31-32)

مدیریت وقت 

     گرانبها ترین چیز برای انسان وقت است ، اگرتمامی دنیا وسرمایه مادی آن در اختیارما باشد ما نمیتوانیم کاری را انجام دهیم که وقت در اختیارخود نداشته باشیم. کار بدون سرمایه مادی صورت گرفته میتواند، مگر هیچ کاری بدون وقت صورت گرفته نمیتواند وسخن مهم در رابطه به وقت این است که ما آنرا با وام گرفتن ازکسی زیاد کرده نمیتوانیم. پول را میتوان قرض گرفت وذخیره کرد. اما معامله زمان طوری است که با یک چشم به هم زدن میگذرد. حضرت عبدالله ابن عباس از رسول اکرم ص چنین روایت میکنند :

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِرَجُلٍ وَهُوَ يَعِظُهُ: ” اغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ: شَبَابَكَ قَبْلَ هِرَمِكَ، وَصِحَّتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ، وَغِنَاءَكَ قَبْلَ فَقْرِكَ، وَفَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ، وَحَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ(2 : 315)

ترجمه : ابن عباس رضی الله عنهما گفت : گفت رسول الله صلی الله علیه وسلم  برای شخصی : پنج چيز را پيش از پنج چيز غنيمت بشمار: جواني ات راپيش از پيري، تندرستي ات راپيش از بيماري، توانگري ات  را پيش از تهي دستي ، فراغتت را پيش از گرفتاري و زندگي ات پيش از مرگ.

   بنابراین دراستفاده وقت ازهوشیاری وبیداری کارگرفتن ضرورت است. مقتضای هوشیاری اینست که پیش ازفرا رسیدن وقت پلان استفاده از وقت داشته باشیم. تا درفرصت کم، کار بیشتر صورت گیرد.

چند اصل برای استفاده بهتر از وقت اینست که همانطوریکه هزینه مالی خود را وارسی میکنید که پول ازکجا آمد و درکجا بمصرف رسید. بدینگونه شما وقت تانرا بررسی نمائید که  در طول هفته (168) ساعت الله جل جلاله برای شما ارزانی مینمائید.که درحساب (Account) تان آمده وخارج شده مگرشما آنرا بررسی ننمودید.

   مگر افسوس که هیچ کس حساب وقت خود را نمیگیرید. ما چگونه وقت خود را بررسی کرده میتوانیم ، بخاطراین مامول شما برای یک مدت از وقت خود را مثلاً : یک هفته یا یکماه …حساب بازنمائید. درخانه ی ( عاید ) شما دقیقه ، ساعت ، و روز را درج نمائید. ودرخانه (مصرف) این تفصیل را بنویسید که وقت را درکجا مصرف نمودید. وپس از آن در رابطه با این سخن که کدام کارسودمند ومهم بوده وکدام کار بی فایده وغیرمهم بنویسید.

   امام غزالی (رح) درین مورد میگوید : هنگامی که بامداد آغازمیشود، با نفس تان به زبان بازرگان این سخن را بگوئید که من 24ساعت را بشما سپردم وفرداء من ازشما حساب میگیریم که آنرا چگونه استعمال نمودید. چنانچه شما دروقت حساب نمودن هزینه مالی انتقاد مینمائید که در وسائیل حمل ونقل ویا آبادی عمارت ها سرمایه بیشترمصرف میشود. بدینگونه شما وقت تانرا نیزحساب کنید . واین سخن را هم بررسی نمائید که درکجا وقت بیشترمصرف میشود ودرکجا کم و درچیزهای بمصرف میرسد که نباید مصرف شود. پس ازاین شما هرنوع حساب وکتاب نموده ویاهزینه ئی میسازید و مصارف بیجا را ازمیان برمیدارید. به این ترتیب قلم بردار و ازفهرست خود کارهای غیرسودمند را حذف کنید که درآینده برای مدتی ما این کار را نمیتوانیم، زیرا هیچ سودی را دربرندارد.

   انسانهای که میخواهند تغییربیآورند باید گوشه ی ازوقت خود را برای اندیشیدن اختصاص دهند و به منظور این هدف او باید گوشه ی از وقت خود را روزانه ، هفته وار، ماهوار و سالانه تقسیم بندی نمائید. و درآن کاری دیگری  ننموده بلکه تنها درباره این بیندیشد که من طورمثال: درمدت شش ماه کار درین ساحه را چگونه به پیش ببرم. اگر شما خود را بدین امر عادت دهید. احساس مینمائید که راه های نوین بروی شما بازمیشود وبدینگونه اگر مسوولیتی به شما سپرده میشود بجای اینکه آنرا دروقفه های کوچک انجام دهید، آنرا دروقفه های دراز وبا یکسوئی کامل انجام دهید، درآن وقت شما احساس مینمائید که کاربهترشده است و درنتیجه فعالیت های مجموعی تان بهبود یافته وجریان کار افزایش میآبد.(11: 19-24).

مناقشه

    طوریکه همه میدانند گشودن راههای سعادت وعروج به نردبان زندگی به گونه ی تصادفی صورت نمی گیرد؛ بلکه رمز وراز موفق بودن و موفقیت در زندگی مستلزم تعقل، برنامه ریزی ، عمل گرائی با رعایت وقت و باداشتن یک متکای عقیدتی است. بی هیچ تردید، آدم های هستند با آنکه پیوسته درتکاپو و تلاش بودند، اما این جد وجهد شان با موفقیت همراه نبوده است. شاید عدم برخور داری شان از یک باور سالم ، ضعف اراده وبی برنامه گی وارزش ندادن به وقت از دلایل عمده ی ناکامی شان پنداشته شود. در حالیکه وقت یکی از پدیده های ارزشمند ونعمت گهربار الهی است ، که با درک آن می شود در فرایند زندگی از وقت سود برد تا عُمر آدمی بی ثمر به پیش نرود. پی بردن به ارزش وقت ، نیازمند استفاده مثبت از آن است. از این رو انسانهای با اراده مصمم وهدفمند با طرح برنامه ها از طریق شیوه های عملی ،‌ می خواهد بیشترین برنامه ها را درکمترین ظرفیت زمانی مدیریت کند. تا به تدریج به سوی غایت که تجسم نموده است، گام بردارد. اعتماد به نفس بعد از داشتن صحت عقیده وباورمند بودن به آینده درخشان، ازعمده ترین خصوصیات اسرار موفقیت است. طبیعت انسانها مالامال از آروزها ورویاها است؛ درصورتیکه با این آرزو ها عقلانی وعالمانه برخورد نشود ومدبرانه کنترول نگردد، آدمی را به پرتگاه اضطراب ونابودی می کشاند. بناً تحقق آرمان های مثبت به برنامه ریزی و حرکت نیاز دارد. تعیین هدف ،‌ تعریف روش های معقول وعملی با درنظرداشت مدیریت وقت ازشاخصه های دیگری رمز پیروزی است. انسانها باید با شناخت دقیق فرجام زندگی ، آگاهانه عمل نماید ومحاسب رفتار خویش باشد واز هرکار نادرستی که از او سربزند، تجربه ی تازه بدست می آورد. آدمی باید پیوسته مثبت اندیش باشد وباورمند به سعادت وپیروزی ، زیرا منفی گرائی ومنفعل بودن در زندگی ذلت را به بار می آورد.

نتیجه گیری

    شکر وسپاس آفریده نظام کائنات « الله جل جلاله » را که بنده را توفیق عنایت فرمود تا تحقیقی را تحت عنوان ” مطالعه وبررسی شاخص های موفقیت تهیه نمایم.

  از نظریات ارایه شده چنین نتیجه گرفته می شود که : رمز موفقیت انسانها حاصل تفکر، تعیین هدف وتلاش در جهت تحقق آن است. بعد از تعیین هدف قسمت از ذهن که مسئوول غربال اطلاعات می باشد فعال گردیده و بمانند آهن ربا عمل می نماید و آنچه را که موجب موفقیت می شود جذب می کند.

   باید بدانیم آنچه که سرنوشت زندگی را رقم میزند ، شرایط زندگی نبوده بلکه تصمیم های است که گرفته می شود. چون در وجود انسانها نیروی نهفته است که میتواند از لحظه تصمیم گیری به بعد هر آن طرز تفکر دوران ماقبل ایام زندگی را تغییر دهد. وبرای تحقق این مدعا استقامت پای بندی رویائی را به واقعیتی غیر قابل انکار مبدل می کند. تحقیقات پژوهشگران نشان داده است. که افراد موفق به سرعت تصمیم میگیریند وهنگامیکه انجام کاری را درست بدانند ازتصمیم خود بر نمی گردند. برعکس اشخاص شکست خورده دیرتر تصمیم می گیریند وتصمیم خود را به آسانی عوض می کنند.

   انسانها باید مروری به زندگی گذشته ی بی ثمرخویش داشته باشند که از آن چه بدست آورده اند. و اینکه درمورد گذشته ها غم خوردن و بخاطر فجایع آن مأیوس بودن حماقت ودیوانگی بیش نیست. بدلیل اینکه غم خوردن ،‌ اندوه و ناراحتی آنرا باز نمیگرداند. همانگونه که الله متعال میفرماید :{ تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ} (سوره بقره ،آیه 134).

ترجمه : انسانهای که به گذشته می پیچند علت اش عجز وناتوانی شان از پرداختن وسامان دادن به زمان فعلی است .

  خردمندان به عقب نگاه نمی کنند ، چون اگر به باد نگریسته شود همیشه به سمت جلو می وزد ،‌ آب رو به جلو می رود ، قافله به جلو حرکت می کند… پس توهم با قانون حیات مخالفت نکن. لذا اعتماد به نفس واتکاء به قدرت خالق لایزال را نباید فراموش کرد. چون انسان مخلوقی است هرگاه احساس کند تنهاست و بجای تکیه ندارد ، نگران می شود واعتماد به نفس خویش را از دست میدهد. وهمچنین اعتماد به نفس هم میتواند کسبی باشد و هم تربیتی وبیشتر جنبه تربیتی دارد.

    بناً با رعایت نکات ذکر شده مدیریت وقت هم از مستلزمات رمز موفقیت بوده ، نمی شود وام گرفت وذخیره اش نمود. بلکه معامله با وقت طوری است که با یک چشم زدن میگذرد… وانسانهای که میخواهند در جاده موفقیت گام بردارند باید گوشه ی از وقت خویش را برای تفکر واندیشدن اختصاص دهند آنوقت است که کلیدهای موفقیت جلو ذهنش متبلور میگردد.

Abstract

In this paper, Study, review of successful indicators of the study has been considered. Lack of knowing the secret of success, how to live successfully, non-use of effective practices to attain a happy life and ascended the stairs of success are the issues that acquire to get answers throughout this research. The main purpose of this article is awareness of the self-confidence in the success of life; recognize the failures in life; the role of time management and effective strategies to get succeed. Library-based methodology is used in this paper. The collected data show that self-confidence, wise and practical decision-making in terms of time management, resorting practices towards the end effectively can open the gateway to happiness and make life an ideal place for a person.

منابع مآخذ

 

  • القرآنکریم .
  • أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم الضبي الطهماني النيسابوري المعروف بابن البيع ، مصطفى عبد القادر عطا(1411 – 1990 عدد الأجزاء: 4) المستدرک علی الصحیحین، الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت ،(المتوفى: 405هـ).
  • احمدی منش، مرتضی. ‌(1380). معجزه ذهن برای رسیدن به آرزوها . تهران : انتشارات دانشگاه فردوسی.
  • جاوید، شیوکهیرا. (1393). تومیتوانی برنده شوی . ‌کابل : مطبعه مسلکی افغان .
  • حجازی،‌ محمد. (1342). رُشدشخصیت. ‌تهران : انتشارات ابن سینا .
  • حافظی نژاد، محمد. (1395). رازهای تدریس حرفه. تهران: انتشارات نی.
  • شوراتز، دیویدجوز.(1383). جادوی فکر بزرگ.مترجم : ژنابخت آور. تهران: انتشارات مروارید.
  • رابینز، انتونی. (1385). رازموفقیت.تهران : انتشارات مشهد.
  • شبگرد ،‌غلام حضرت .(1390).رازموفقیت،روانشناسی خانواده. کابل: انتشارات: سعید
  • القرنی ،‌عائض.(ب.ت).غم مخور(رازشاد زیستن).مترجم : محمدگل گمشاد زهی . aqeedeh.com
  • مراد رح ، خرم . (1389). برنامه ریزی وسازماندهی.‌ ‌مترجم : عبدالخالق مصدق .کابل: انتشارات : اصلاح افکار.

12- نصر، یاسر. (1394).چگونه بانوجوانان رفتارکنیم .‌ مترجم : ایوپوزش.تهران: انتشارات: آرس.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *