نجم و تقدیم الگوی جوان به جامعه

به مناسبت وفات مرحوم انجنیر محمد قسیم نعیمی- مسئول نجم بغلان
زندگی، ایمان و جوانی از نعمت های بزرگ الهی اند که در مورد آنها در روز رستاخیز پرسیده میشویم، لازم است قدر هر کدام آن را بدانیم و در استفادۀ درست از آنها تلاش ارزنده به خرچ دهیم.
در مورد هدف زندگی، مسئولیت اهل ایمان و اهمیت جوانی آیات و احادیث زیادی وجود دارند که بطور نمونه به چند مورد ذیل اشاره میکنیم :
قال تعالی: (اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاۀُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ). الحدید 20
ترجمه: بدانید که زندگى دنیا در حقیقت بازى و سرگرمى و آرایش و فخرفروشى شما به یکدیگر و فزونجویى در اموال و فرزندان است.
قال تعالی: (یَا أَیُُّهَا الَُّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَُّاسُ وَالْحِجَارَۀُ ). الحجرات 6
ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید، خود تان و خانوادۀ تان را از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم و سنگها آتش افروز اوست.
(لا تزول قدما ابن آدم یوم القیامة من عند ربه حتى یسأل عن اربع عن عمره فیما أفناه وعن شبابه فیما أبلاه وعـن ماله من أین أکتسبه و فیـما أنفقه وما عمـل فیما علم؟)
ترجمه: روز قیامت قدمهای بنده از جایش حرکت نمیکند تا آنکه از چهار چیز جواب دهد: از عمرش که در چه فنا کرده است، از جوانی که در چه چیز صرف کرده، از مالش که از کجا آورده و به کجا مصرف کرده، و از علمش که چقدر عمل کرده است؟ و همچنین رسول الله صلی الله
علیه وسلم فرمودند : (الکَیِّسُ من دَانَ نفسه، وعمل لِمَا بعد الموت، والعاجزُ من أتْبَعَ نفسه هواها وَتَمنَّى على الله).
ترجمه: هوشیار و دانا کسی است که نفس خود را کنترل کند و برای بعد از مرگ آمادگی بگیرد و نادان و ناتوان کسی است که تابع هواهای نفسانی خود باشد و آرزوهای بیجا نسبت به خداوند داشته باشد.
یکی از میِزات دین مقدس اسلام جوابگو بودن به مشکلات بشری و صلاحیت تغییر زندگی فردی و اجتماعی انسان به طرف مثبت است.
و این تغییر مشروط بر انتهاج به منهج ربانی و فرمانبرداری از فرامین و احکام الهی توام با حکمت، مصلحت و واقعیت های موجود زندگی بشر است
و این ویژگی اسلام تا ابد پایدار و ماندار گار خواهد بود.
زندگی امروزی بشر با وجود همة امکانات مادی و سهولت های زندگی فاقد آرامش روحی و آسایش فزیکی است، بحران اخلاق فردی و اجتماعی در کشورهای غربی به اوجش رسیده، مسلمان ها بیشتر از یک قرن شده که با مشکلات گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی،
خانوادگی و فردی دچار هستند. و اگر با دید واقع بینانه این فجایع آسیب شناسی گردد، علت آن در بی خبری و دوری از هدایات دین اسلام پدیدار میشود.
همان اسلام که یک نظام کامل و شامل را برای بهبود زندگی بشرعرضه کرده است، و افزون براین استعمار جهانی و از هم پاشیدن زعامت مسلمانها به سطح جهان خود یکی از اسباب عمدۀ این بحرانها تلقی میگردد . برای بیرون رفت ازین وضعیت اسفبار یگانه راه حل همان نسخة قرآنی است که ” انَّ الله لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ” پروردگار حالت هیچ مردم و قومی را تغییر نمیدهد مگر آنکه خود برای تغییر اقدام کنند.
تغییر نفس در حقیقت بنا و اساس تمامی تغییرات در زندگی بشری است و این تغییر از فکر و عقیده آغاز شده و به تعامل انسان با خدا، خانواده و اعضای جامعه تمام میگردد .
آوردن تغییر در جامعه چی مثبت و چی منفی، بدون پلان و برنامه ی منظم توام با پشت کار به وجود آمده نمیتواند.
وضعیت فعلی و مشکلات کشورهای اسلامی نیز نتیجة برنامه و پلان منظم دشمنان دین و انسانیت در زیر چتر استعمار است. بناء اگر خواسته باشیم برای حل این مشکلات مبارزه کنیم ضرورت داریم که طبق پلان، منهج و برنامه ی منظم برای تغییر نفوس مسلمانان چیزفهم بخصوص جوانان، کار مخلصانه، منظم و مستمر با در نظر داشت اصول دعوت، حکمت و مصلحت را انجام دهیم .
نهاد جوانان مسلمان-نجم یکی از بسترهای مناسب برای تغییر نفس (تغییر فکر، هدف، شخصیت، بلند بردن ظرفیت، هدف و شخصیت…….) در میان جوانان است، که در 31 ولایت کشور با اجرای برنامه های مختلف تربیتی، تعلیمی و فرهنگی سعی میورزد تا آیندۀ پویا و درخشان را در روشنی فهم صحیح از اسلام برای جوانان به ارمغان آورد.
هدف نهایی نجم درخشیدن جوانان مانند ستاره در جامعه است، جوانیکه دارای عقیده سالم، عبادت درست، اخلاق متین و شخصیت متوازن،مفید برای خود، خانواده، جامعه، کشور، امت و تمامی بشریت باشد.
مرحوم انجنیر محمد قسیم نعیمی یکی از نمونه های این گونه جوانان بود که توسط نجم تقدیم جامعه گردیده بود.
انجنیر محمد قسیم نعیمی در سال 1390 هـ ش به نجم پیوست و در جریان 10 سال با حضور فعالش در برنامه های تربیتی و فکری در رکاب نجم به عنوان یک جوان مسلمان، شاعر با احساس، انجنیر متعهد و یک شهروند وطن دوست و آزاده عرض اندام کرده بود.
مرحوم انجنیر محمد قسیم نعیمی در یک خانواده کم بضاعت بدنیا آمده بود، پدرش گلکار بود اما این فقر و بی بضاعتی مانع پیشرفت وی نشد، مرحوم نعیمی در دوران تعلیم اول نمره عمومی لیسه زمان خیل واقع ولایت بغلان بود. استعداد خدا دادی و فکر تیزش سبب شد تا در مدت
زمان خیلی کم در صفوف نجم بدرخشد و پس از درک رسالت پرمشقت دعوت اسلامی به نشر پیام اصیل اسلام درمیان جوان ولایت بغلان کمر همت بست و تا پایان عمر کوتاه اما پربارش قافله سالار دعوت در دیارش بود و پروردگار از او راضی باشد.
دعوتگر مخلص و صاحب پشت کار:
مرحوم انجنیر محمد قسیم نعیمی جوان مسلمان و با تقوی بود . دوبار در سال های 1395 و 1400 توسط آرای شفاف منسوبین نجم بغلان منحیث مسئول ولایتی بغلان انتخاب گردیده بود.
آخرین وصیت انجنیر محمد قسیم نعیمی قبل از رفتن به اطاق عملیات به معاون نجم بغلان چنین بود: “در مورد کار نجم در بغلان از خدا بترسید.”
اعضای اداره نجم بغلان که مسئولین بخشهای مختلف نجم هستند در جریان مجالس اعتراف کردند بعضی اوقات مرحوم نعیمی صاحب ما را
به تنهایی مالقات مینمود و در مورد مسئولیت کار نجم به ما در حالت زاری و گریان میگفت که کار و پالن خود را منظم تعقیب نمائیم و در اجرای آن سهل انگاری نکنیم .
بسیاری از مسئولین و منسوبین نجم بغلان توسط دعوت فردی، اخالق و تعامل خوب وی با قافلة نجم همرکاب شده اند.
چون ولایت بغلان گذرگاه ترانسپورتی ولایات شمال و شمالشرق کشور است هر باریکه هئیت رهبری نجم به ولایات مذکور سفر مینمود یکی از ارکان نجم را منحیث همسفر با خود از بغلان میگرفت که در این میان مرحوم انجنیر محمد قسیم نعیمی باوجود مصروفیت ها و تکالیف که داشت همیش به دعوت هئیت رهبری لبیک می گفت و در چندین سفر با اعضای هئیت رهبری خاطرات خوش از خود به جای گذاشت وعادتش براین بود که در جریان سفر در موتر همیشه یک کتاب با خود داشت و مطالعه میکرد .
نماد تعهد و تخصص:
مرحوم انجنیر محمد قسیم نعیمی بعد از فراغت در سال 1396 هـ ش از پوهنځی انجنیری ساختمانی پوهنتون بغلان در شرکت انکشاف ملی که در اوایل بنام بنایی بود بحیث انجنیر ساحوی در پروژه های مختلف در ولایات کابل، ننگرهار و بغلان ایفای وظیفه نمود. بالآخره بعد از
ارزیابی کارکرد، تعهد و تخصص وی توسط اداره شرکت انکشاف ملی بحیث مسئول ولایات شرکت انکشاف ملی تعیین گردید که که ده ها پروژه ها زیر سرپرستی وی تطبیق میگردید مانند پروژه مسجد جامع شهر پلخمری، مساجد جامع ولسوالی های تاله وبرفک، دوشی، خنجان
لیله پوهنتون بغلان، جمنازیوم ورزشی ولایت بغلان و … همچنان منحیث مسئول ولایات شرکت انکشاف ملی میلون ها افغانی به امضا وی حواله میگردید.
با وجود مشکلات اقتصادی به سبب تکلیف گرده که 4 بار در کابل و پاکستان عملیات نموده بود، یک سال قبل مراسم عروسی داشت و در آن از دوستان خود قرض گرفته بود. اما بحدی عزت نفس داشت و ترس از خدا در او مستولی بود که چندین بار پیشنهاد رشوت را رد نموده بود و حتی پیشنهاداتی تا سرحد 16 لک افغانی.
این نتیجه ایمان، عقیده و تربیه ی بود که تا آخر عمر به همان تعهد خود در فورمه رکنیت نجم که از حرام دوری می نماید با خدای خود ثابت ماند.
انجنیر نعیمی همواره تا ناوقت شب در کار دعوت و اجرای پروژه ها مصروف میبود و در حین رفتن به خانه از پول شخصی خود موتر تکسی را کرایه میکرد .
شاعر بااحساس:
مرحوم انجنیر محمد قسیم نعیمی درد و احساس مسئولیت که در قبال دین، وطن و جوانان داشت بعضی اوقات در قالب شعر اظهار می نمود که چند نمونه ازابیات زیبایش را قرار ذیل است :

شکر خدا نجمیان با هم رسید- نور تابان زمان با هم رسید
غفلت نسل جوان را بشکنیم- خواب چند بی همتان را بشکنیم
—–
معارف پروریم ما -وطن را یاوریم ما
بهر اولاد میهن- سعادت آوریم ما
با دانش علم و فن – میسازمت ای وطن
در حفظ دین و میهن – چو مردی سنگریم ما
—–

شکوه علم و عرفان است بیا ای نوجوان با ما
نجوم ما به میدان است بیا ای نوجوان با ما
—-
همچنان برای اشعار سروده خویش کمپوز تهیه نموده و اکثرآ خودش در برنامه های مختلف بخصوص در اجتماع ارکان نجم می سرود که نمونه های از ویدیو کلیپ های آن در آرشیف بخش فرهنگی نجم موجود است .
این نمونه ی جوانان الگو در اخالق، دعوت، تخصص و تعهد است که نجم به جامعه تقدیم می نماید.
الله متعال از او راضی باشد و اورا قرین انبیاء شهداء و صالحین بگرداند و از او تعالی استدعا داریم که ما و مرحوم نعیمی را روز محشر بخاطر دوستی بخاطر الله در زیر سایه رحمتش جای دهد.
آمین
انجینر عبدالواحد همت
رئیس نهاد جوانان مسلمان – نجم
میزان – 1400 افغانستان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *