پیروزی جهاد افغانستان، و رسالت جوانان

نوشته: عبدالرزاق همسفر هاشمی
عضو نجم ومحصل رشته حقوق و علوم سیاسی دانشگاه اسلامی اسلام آباد

افغانستان نسبت داشتن موقعیت ژئو پولتیکی ( جغرافیای سیاسی) که دارد همواره مورد طمع کشور های بیگانه قرار گرفته است و این طمع باعث شده که کشور های اجنبی به این خاک یورش آورند، وهمیش با سر افگندگی تمام و رو سیاهی از این خاک بیرون رانده شدند.
درست ۴۰ سال قبل از امروز سربازان شوروي سابق كه در ششم جدی سال ‪۱۳۵۸‬هجري شمسي بر خاك كشور ما یورش آوردند، بالاخره در‪ ۲۶‬ دلو سال ‪۱۳۶۷‬خورشيدي پس از ۱۰ سال جنگ و تجاوز از کشور اخراج شدند، که از اين روز همه ساله به عنوان روز پیروزی حق بر باطل یاد میکنند.
در این دوره ده ساله، افغانستان به یک ویرانه مبدل شد، بیش از یک میلیون افغان کشته، ده ها هزار تن معلول و میلیون ها تن دیگر نیز مجبور به ترک وطن شدند.
افغانستان میراث انسان هایی است که برای بقای آن جنگیده ، گرسنگی ها را تحمل کرده ، قربانی داده و شهید شده اند تا این سرزمین سربلند را برای من و تو به یادگار بمانند.
اگر تاریخ این سرزمین را ورق بزنیم هر ورق تاریخ گویای مبارزه، پایمردی ، شهادت وشهامت پدران و بزرگان این سرزمین است و همیش در مقابل دیو های زمان ایستادند و مبارزه کردند تا باشد که نسلی که از آنها باقی میماند بجای دود تفنگ بوی کتاب و قلم را استشمام کنند.
نسل جوان به عنوان نيروي فعال و متحرك، پرتلاش و با احساس ميتواند نقش بارزی را در پيشرفت و توسعه يك جامعه داشته باشد.
از لحاظ سیاسی ملت‌هایی در تاریخ موفق بوده و به رفاه دست یافتندکه رهبری امور را به عهده‌ی جوانان گذاشته یا به جوان اعتماد و باورمندی داشته‌اند و نقش جوانان در آن ملت ها ها بیشتر بوده است.
از آنجائیکه میدانیم امروزه شیوه مبارزه از تفنگ به قلم مبدل گشته است، و نخستین کلید پیشرفت در دنیای امروزی علم ودانش است بنابراین در نخست جوانان در فراگیری علم ودانش تلاش و کوشش به خرچ بدهند.
زیرا دانشمندان جهان به این نتیجه رسیده اند که اگر جامعه ای می خواهد به سمت توسعه پایدار اقتصادی برود و شرایط ایده آلی داشته باشد باید از نظر فرهنگی و علمی به رشد و بالندگی برسد، جوانان باید علم ودانش را فرا بگیرند.
در قدم دوم اتحاد جوانان مسئله مهمی است که در پیشرفت یک جامعه کمک میکند، جوانان خود بايد ابتكار را بدست گيرند و باعبور از مرز هاي قومي، قبيله يي ومذهبي، به یک ملت واحد اسلامی بیندیشند و تلاش كنند تا فراقومي، لساني ومذهبي عمل كنند.
در قدم سوم انتخاب دقیق جوانان در بُعد انتخابات ریاست جمهوری وپارلمانی است زیرا فرستادن وکلای صادق ومتعهد به پارلمان آغازی میشود برای ساخته شدن کابینه درست، و کابینه درست آغازی میشود برای بوجود آمدن حکومت خوب و وحکومت خوب آغاز یک دوره نوین ومترقی است.
در آخر به پاس دلیری های پدران ما برای آنها دعای خیر کنیم و همیشه در دعا های مان یاد آنها را فراموش نکنیم.
پس ای جوان هموطن !
قلمت را بردار وصفحه ی جدیدی را بنام توسعه وپیشرفت قلم بزن و لباس تنبلی ونا امیدی از تن بیرون کرده ولباس تلاش و پشتکار را برخود بپوشان و آغاز گر تحول نوین ( تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) در این کشور باش وآینده را با دستان خور رقم بزن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *