صلــح و اســـلام

نویسنده:رحیم‌الله همدرد محصل کمپیوتر ساینس پوهنتون ننگرهار و عضو همکار نجم

از مدت ها به این سو کشور عزیزمان افعانستان تحت عناوین گوناگون در آتش جنگ و بدبختی، مظلومانه می سوزد و بخش بزرگ این کشور را ویران و آسیب دیده ساخته و سر انجام این جنگ تحمیلی از هزاران انسان های بیگناه و مظلوم قربانی گرفته است.زن، مرد، خرد، بزرگ و حتی طفل های معصوم و بیگناه جان های شیرین خود را از دست داده اند و این روند هنوز هم خاتمه نیافته بلکه به سرعت تام ادامه دارد. پس بر هر انسان مسلمان با احساس ، با درک و دلسوز لازم است تا با استفاده از امکانات دست داشته خود در خاموش ساختن کامل و یا حد اقل کاهش شعلۀ این آتش افروخته شده اقدام نموده وجیبه و مسؤولیت ایمانی ، وجدانی خویش را انجام دهد. لله الحمد ما مسلمان هستیم و افتخار پیروی دین مبین اسلام را داریم، دین که به اساس آیۀ کریمۀ {ان الدین عند الله الاسلام } یگانه دین مقبول و پسندیده نزد خداوند (ج) است. پس بر لازم است تا مقدمتر از همه، هر عمل را در چوکات اوامر و نواهی دین اسلام مطالعه و بررسی نماییم بناءً میتوان گفت که از دیدگاه دین مبین اسلام که در حقیقت معیار دیدگاه هر مسلمان است، کلمۀ زیبای صلح یکی از کلمات قرآنی بوده و در قرآن عظیم الشأن در معنی و مفاهیم متعددی همچو اصلاح، اتفاق وهمبستگی، رفع خصومت و دشمنی، نعمت، منفعت، گذشت وغیره استعمال شده که همه این مفاهیم متضمن و در بر گیرنده سعادت مندی جامعۀ بشری میباشند.
صلح اصل، اساس و قاعده جاویدان و با ثباتی جهان و طبیعت است و جنگ حالتی است متضاد. زیرا در شرایط صلح و امنیت به رشد و ترقی رسیدن به تفاهم آسان‌ تر و بشر به حق و حقیقت گرایش و علاقه بیشتری پیدا می‌ كند اما در نتیجۀ جنگ، همه داشته های مادی و معنوی به نوعی آسیب پذیر و نابود میشوند .
از اینرو صلح، صفا و صمیمیت و زندگی مسالمت آمیز در صدر برنامه های دینی قرارداشته و قرآنکریم همواره بر احیاء و تداوم آن دستور داده و آنرا مایه خیر و نیکبختی جامعه بشری شمرده و میفرماید که {والصلح خیر} صلح و آشتی بهتر است.
این جمله کوتاه و پر معنى گــرچه در مورد اختلافات خانوادگــى در آیه فوق ذکر شده ولى یک قانون کلى و همگانى را بیان مى کند که در همه جا اصل نخست ، صلح، صفا، دوستى و سازش است.صلح و ایجاد فضای مسالمت آمیز یکی از وجایب و مسؤولیت های هر مسلمان است زیرا خداوند(ج) در آیه ۱۰ سورت الحجرات میفرماید:
{انماالمؤمنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم} درمیان برادران تان صلح نمایید.
صلح دستور الهی ، دعای ابراهیمی ، سنت محمدی ، و از قدیمیترین نیازهای بشریت بویژه کشور دوست داشتنی مان افغانستان است.
صلح ضامن مصونیت، تأمین امنیت، برقراری عدالت ، حفظ آزادی و ارزشهای مادی و معنوی انسانی است و به نقل قول یکی از دانشمندان {صلح در اسلام مسأله ‏ای اصل و ریشه ‏دار است و پیوندی ناگسستنی با طبیعت اسلام و نظریۀ عمومی و كلی آن دربارۀ جهان و زندگی انسان دارد. اسلام دین همبستگی و وحدت و یگانگی بزرگ در سراسر جهان است. آموزش توحید، قرار داشتن همه هستی در تحت تدبیر واحد و حكیمانه الهی، پیوند نسلی همه آدمیان به یك پدر و مادر و اشتراک خانوادگی همه انسانها، حركت جهان و انسان به سوی غایت واحد الهی، وجود فطرت یگانۀ همبستگی جهانی در اسلام است}
باید گفت که از دیدگاه دین مبین اسلام تأمین صلح ، آسایش و زندگی مسالمت آمیز وظیفه و مسؤولیت ایمانی و وجدانی هرانسان زن و مرد بوده و نیز میتوان از حضرت ام سلمه به عنوان زن که نقش موثری در صلح حدیبیه ایفا نموده یاد آوری نمود.
پس بر ما افغانها و عللحصوص مسلمان ها لازم است که برای تأمین صلح و آشتی، صفا و صمیمیت، وحدت وهمبستگی و فراهم نمودن زندگی مسالمت آمیز در کشور خود تلاش های پی هم و کوشش جدی همه جانبه وخسته ناپذیر نماییم تا اطاعت و پیروی از فرامین الهی نموده و ازجانب دیگر جامعه خودرا از این بدبختی نجات دهیم و با خاموش نمودن آتش جنگ ویرانگر، شقاوت زا، مصونیت جان، دین ، مال، عقل و آبرو وعزت خویش را تأمین نماییم. به امید تأمین و برقراری صلح دایمی و پایدار در کشورعزیز مان افغانستان.

در سرای زندگانی جنگ قدرت تا به کی
این همه تعجیل کردن بهر ذلت تا به کی

با محبت دشمنی نابود و خنثی می شود
زندگانی بهر صلح است ، جنگ و نفرت تا به کی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *