چگونه آموختن قرآن را برای اطفال دلچسپ و تاثیرگذار بگردانیم ؟


نوشته: ماهان رضوان

برگردان: محبوب الله دولت زاده

قرآن کریم از مقام والایی در زندگی هر فرد مسلمان برخوردار می باشد، این کتاب بر پیامبر معزز مان محمد صلی الله علیه و سلم فرود آمده که مشمول دروس بیشمار و سرچشمه والایی برای تهذیب و بالا بردن زندگی هر فرد است. به دلیل موقعیت قابل توجه قرآنکریم در اسلام ، فردی که آنرا حفظ دارد دارای مقام عالی در میان مومنان است. او همان فردی است که برعلاوه یاد داشتن دروس قرآنی، این دروس را برای فرزندان امت اسلامی تدریس مینماید.

محمد صلی الله علیه و سلم فرمودند : “بهترین شما آنهایی اند که قرآن می آموزند و برای بقیه می آموزانند”

صحیح بخاری

اینجا من یک سلسله نکاتی دارم که شما میتوانید به وسیله اینها آموزش قرآن کریم را برای اطفال تان دلچسپ و تاثیرگذار بگردانید، لطفا یک نگاهی بیاندازید.

معلم یعنی راهنما

رتبه مربیان در هر دین شایسته و بلند است، لهذا باید با آنها با احترام فوق العاده رفتار کنیم، با توجه به مربیان قرآن کریم،آنها به طور قابل توجهی نزدیک تر به تعهدات خود هستند ، زیرا آنها نقش دعوت پیامبران را تمثیل میکنند، به عنوان مثال، تشریح دستورالعمل های خداوند جل و جلاله به مردم.

وظایف والدین

کودکان به طور طبیعی تحت تاثیر والدین خود بیشتر از هر کس دیگری هستند. به همین دلیل مسولیت والدین است تا یک سلسله زمینه هایی را که برای آسان سازی آموزش قرآن کریم برای اطفال اند را فراهم نمایند. مثلا شما باید از صحت و آموزش فرزند خویش مراقبت کنید.

در جمع فامیل با هم تلاوت کنید

به وضوح گفته شده است که اشخاصی با هم دعا میکنند با هم میباشند، بنابر این باید این را عادت خود بکنید و قرآن کریم را با اطفال تان هر روز تلاوت کنید چنانچه روان شناسی ثابت نموده که اطفال توسط روش مدل سازی یاد میگیرند، بناءَ زمانیکه والدین روزانه عادت تلاوت نمودن قرآن کریم را داشته باشند این عادت توسط اطفال به گونه موثری تعقیب خواهد شد.

قرآن را به صورت روزانه تجدید نظر کنید

ما باید توجه منظم و روزانه به قران کریم داشته باشیم تا یادگیری قرآن کریم موثرتر شود و  به صورت روزانه تجدید نظر گردد. هنگامی که این عادت یعنی تجدید قرآن را انجام می دهید، به یاد آوردن قرآن برای بچه ها آسان تر میباشد! این مرحله مهمترین همه مراحل است و همه چیز را بهتر می کند.

به طور خلاصه، یادگیری قرآن کریم به اندازه که به نظر میرسد دشوار نیست. نکات فوق را تعقیب نموده و دلگرم کردن فرزندتان را ادامه دهید. این فقط به شما کمک نخواهد کرد، بلکه وظیفه کلی یادگیری قرآن کریم را موثر تر می نماید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *