آیا به وجود خود اندیشده اید؟

داکتر احمد خیــبــر موحـــــــد

خداوند انسان را به نیکوترین شیوه آفریده و به وی والا ترین کرامت بخشیده و هستی را برایش مسخر نمود تا موجب تمایز و برتری او شود. در زندگی هر کدام ازانسان ها نشانه های اعجاز آوری هست که اشکارا بر عظمت خداوند دلالت می نماید، از جمله آنها کالبدی است که از هر چیز به ما نزدیک تر است.

الله سبحانه و تعلی در کلام مبارک اش می فرماید: سَنُرِيهِمْ آَيَاتِنَا فِي الْآَفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ”} سوره فصلت آیه ی ۵۳{ ما به آنان ( كه منكر اسلام و قرآنند ) هرچه زودتر دلائل و نشانه ‌هاي خود را در اقطار و نواحي ( آسمانها و زمين، كه جهان كبير است ) و در داخل و درون خودشان ( كه جهان صغيراست ) به آنان ( كه منكر اسلام و قرآنند ) نشان خواهيم داد تا براي ايشان روشن و آشكار گردد كه اسلام و قرآن حق است. آيا ( براي برگشت كافران از كفر و مشركان از شرك ) تنها اين بسنده نيست كه پروردگارت بر هر چيزي حاضر و گواه است‌؟( چه حضور و شهادتي از اين برتر و بالاتر كه با خطّ تكوين ، دلائل قدرت و حكمت خود را بر روي همه ذرّات كائنات و وجود موجودات نگاشته است‌؟).

خداوند در این آیت بشر را بر می انگیزد تا در باره عظمت آفرینش خود (انسان) بیندیشند و پی ببرد که چی نشانه های از قدرت خالق متعال در این آفرینش وخلقت وجود دارد. انسان که موجود ناشناخته است و هنوز بیساری از محتویات اعضای بدن اش از نظر وظیفوی ثابت نشده و یا یک تعداد کمی از اسرار آن دانسته شده و بعضی از فعالیت های آن هنوز مرموز مانده است، بسا از ساختمان های وجود انسان در گذشته بی فایده و اضافه خوانده می شد در حالیکه فعلا طب مدرن بر ضروری بودن و موثریت آن را در ادامه حیات تایید می کند، ما سعی میکنیم  در حد توان سری به این دنیای پیچیده (خلقت انسان) بزنیم و با خشوع و خضوع کامل در برابر خالق توانا پی به اعماق او ببریم و زمانی را در سایه این آیات قرآنی که حلیم ترین انسانها را به حیرت وا می دارد سپری سازیم.

مغز: در مغز ۱۳ میلیارد سلول چسپنده موجود است که به عنوان پوشش محکم برای حفظ سلولها عصبی از تاثیرات عوامل خارجی عمل می کنند. اگر سلولهای عصبی مغز را در کنار هم قرار دهیم، طول آن به چند برابر فاصله زمین تا ماه خواهد رسید. در سر هر یک از ما 300000 تار موی وجود دارد، که هر موی دارای پیاز، رگ، سرخ رگ، عضله، عصب،غده ی چربی است.

چشم: شبکه چشم دارای ده قسمت است که در بین مخروط (چشم) و کمانک ها آن ۱۴۰ میلیون گیرنده نور یافت می گردد و عصب بینای که از چشم به مغز می رسد شامل ۵۰۰ هزار تار موی عصبی است.

آیا انسان متعجب نمی گردد که بداند حیات آن وابسته به غده است که وزن آن کمتر از ۰.۲ گرام است که به نام  Para thyroid یاد می شود. و اگر به صورت کامل کشیده شود سبب مرگ می گردد. غده ای به وزن کمتر از ۰.2 گرام و این قدر با اهمیت. رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ”

 سوره العمران آیه ی 191

چی کسی میتواند باور کند که در قسمت داخل دهان ۵۰۰ هزار سلول وجود دارد در هر دقیقه نیم میلیون سلول در دیواری داخل آن از بین رفته، و نیم میلیون سلول زنده جدید دیگری جای آنها را می گیرد.

خون: در خون کامل ۲۵ میلیون گلبول قرمز برای حمل اکسژن و ۲۵میلیارد گلبول سفید برای مقابله با میکروبها و دفاع از بدن وجود دارد. علاوه بر این در خون یک میلیون پلاکت خونی وجود دارد که باعث بند آمدن خونریزی و لخته شدن خون می گردند. این پلاکتها در مغز استخوان ساخته می شوند و در هر ثانیه ۵ میلیون از آنها به همراه ۱ میلیون حجرات سرخ و ۱۲۰،۰۰۰ حجرات سفید وارد خون می شوند.

قلب: قلب تلمبه زندگی است که هیچگاه از کار باز نمی ایستد و در هر دقیقه ۶۰- ۸0 بار خون را پمپ می کند. روزی نزدیک به  ۱۰۰۰۰بار منقبض و منبسط می شود و در این مدت ۸۰۰۰ لیتر خون تلمبه می کند و در طول مدت زندگی انسان نزیک به ۵۶ میلیون گالن خون تلمبه می کند. آیا ماشینی سراغ دارید که چنین کاری عظیمی را بدون نیاز به تعمیر انجام دهد؟

در دو شش انسان ۷۰۰ میلیون نوع سلول ریوی مانند خوشه انگور وجود دارد، واگر پخش گردند مساحت ۲۰۰ متر مکعب را اشغال می کند، هر دو شش در روز ۲۵ هزار بار میتپد و ۱۸۰ متر مکعب هوا را استنشاق می کند.

در کبد ۳۰۰ میلیارد سلول وجود دارد که در ظرف چهار ماه تجدید می گردد، وظیفه کبد مهم و حیرت آور است، به طوری که انسان بدون کبد بیش از ۳ ساعت نمی تواند به حیات خویش ادامه دهد.کبد فابریکه وجود بوده که مواد را تجزیه و ذخیره نموده و در صورت نیاز دوباره از مواد ذخیره شده مواد جدید تولید نموده و آماده استفاده بدن می سازد.

جلد: بزرگترین عضو بدن بوده که تقریبا ۱۶ در صد وزن بدن را تشکیل می دهد ودر کاهل ها مساحت 2- 2.3 متر مربع را می سازد که طبقه بالای آن در اشخاص صحتمند در مدت ۱۸-۳۰ روز تجدید می شود.

در کلیه ها ۴-۲ میلیون واحد وظیفوی وجود دارد که طول هر یک آن ۵۵-۵۰ ملی متر تخمین کردیده و مؤلف Allen طول مجموعه آن را صد کیلومتر بیان کرده که هر روز پنج بار خون از آنها عبور می نماید.

تعداد غدد مترشحه و پیچیده موجود در معده به ۳۵ میلیون می رسد. اما سلولهای جدار معده که شیره معده را ترشح میکند، یگ میلیارد سلول تخمین  زده شده است.

در روده باریک و روده دوازدهه در هر سانتی متر مربع حدود ۳۶۰۰cilia  (مژک) وجود دارد که کار جذب مواد غذای را انجام می دهند. در روده دراز نیز در هر سانتی متر مربع ۲۵۰۰ پرز وجود دارد. این در حالی است که طول امعاه به هشت متر می رسد.

این انسان که از لحاظ بافت و ترکیب اعضا و دستگاه های داخلی و ظرافت و کمال، پچیده ترین موجود درنظام طبعیت است  و اگر بخواهیم اسرار و شگفتگی های خلقت جسم انسان را بشناسیم قطعا ازتعجب دچار حیرت خواهیم شده ودر اینجاست که باید به مصور این انسان که همانا الله سبحانه وتعالی است سر سجده نهاده و شکران نعمت کرد و برای درست استفاده کردن از این نعمت باید مطابق به قوانین و دساتیر خالق انسان زندگی نمود.نعمت های الله فراتر از آنست که بنویسم لذا به همین مقدار اندک پسند می کنیم. راست گفت الله منان: ما به آنان ( كه منكر اسلام و قرآنند ) هرچه زودتر دلائل و نشانه ‌هاي خود را در اقطار و نواحي (آسمانها و زمين، كه جهان كبير است) و در داخل و درون خودشان ( كه جهان صغيراست ) به آنان ( كه منكر اسلام و قرآنند ) نشان خواهيم داد تا براي ايشان روشن و آشكار گردد كه اسلام و قرآن حق است. آيا (براي برگشت كافران از كفر و مشركان از شرك ) تنها اين بسنده نيست كه پروردگارت بر هر چيزي حاضر و گواه است‌؟( چه حضور و شهادتي از اين برتر و بالاتر كه با خطّ تكوين، دلائل قدرت و حكمت خود را بر روي همه ذرّات كائنات و وجود موجودات نگاشته است‌ ؟)

سوره فصلت آیه ی 153

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *