نقش جوانان در اسلام

توسط کیت بریدلی

برگردان توسط محبوب الله

با وجود بی تجربه گی جوانان، در زندگی یک مسلمان جوانی زمانی است که در آن ایمان یک مسلمان توسط اغواها به گونه مکرر امتحان میشود و این مسئولیت یک جوان است که بالای این وسواس ها غالب آمده و دین (طریقه اسلامی زندگی) خویش را محافظت نماید و آموزه های متون مقدس مانند قران کریم و حدیث را در زنده گی خویش رعایت نماید. فراتر از برآورده سازی این مسئولیت های اساسی، جوانان دارای نقش حایز اهمیت والای در ترقی و پیشرفت اسلام دارند.

تاسیس (ایجاد) عادت های خوب

در میان امت مسلمه عقیده بر این است که جوانی مهمترین دوران زندگی است، این زمانی است که نظریات، عادت ها و عقاید شکل میگیرند. و از این رو مهم است تا این زمان در پیشرفت شخصی مصرف شود. بطور مثال جوانان مسلمان باید خود را با پنج بار نماز خواندن در روز عادت دهد  پس در زمان کلان سالی نیز چنین کاری را انجام خواهد داد. ، جلوگیری از خلوت با جنس مخالف  و طلب رهنمایی از بزرگتر ها و‌ مسلمانان خردمند. به این ترتیب جوانان مسلمان دوره بزرگسالی خود را به عنوان یک فرد قوی از لحاظ معنوی آغاز خواهد نمود و این صفت وی را قادر میسازد تا منحیث الگو برای جوانان دیگر باشد.

ستایش نمودن الله جل و جلاله

دلپسندانه  جوان مسلمان باید تمام کار ها را متمرکز روی هدف واحد که همانا ستایش و عبادت الله جل و جلاله است بکند حتی به گونه ای سپری نمودن  وقت با دوستان فرصت نشر و اشاعه اسلام را فراهم میکند ،‌ جوانان مسلمان باید از خدعه ،تهمت و حسادت دوری گزینند و در عوض تمرکز کنند برای بدست آوردن علوم اسلامی و تمرکز کنند در عملی ساختن ارزش های اسلامی از قبیل عفو و گذشت ، حتی اگر یک جوان یک درک محدودی از علم پر پهنای قرآن دارد آن جوان باید در هر حالت به گونه ای رفتار کند که باعث خوشنودی الله جل و جلاله گردد،‌ در حقیقت زمانی یک مسلمان جوانی خویش را در عبادت الله و مطالعه اسلام سپری میکند الله جل و جلاله این عمل وی را شکر گذاری وی از الله متعال محسوب میکند.

ایجاد دوستی سالم (مشروع)

دوستی های بنا شده در دوران جوانی شالوده زندگی اجتماعی یک مرد مسلمان را تشکیل میدهد، از محمد صلی الله علیه وسلم نقل است که ایشان فرمودند یک شخص دین دوست نزدیکش را پیروی میکند، بناءً جوانان مسلمان تشویق شده بر این اند که با غیر مسلمانان رابطه دوستی برقرار کنند  به گونه ای که باعث تقویه ایمان خودشان گردد؛ و با مسلمانان جوانان باید رابطه برادری دینی را تامین بکنند که در هر زمان نه فقط در زمان دشواری،‌ دوستان جوانان مسلمان باید ایماندار،‌ مهربان، باسخاوت و دوست داشتی باشند.

جستجوی علم

محمد صلی الله علیه وسلم به طلب علم منحیث یک مسئولیت اشاره فرمودند نه منحیث یک حق و یا امتیاز، برای همه مسلمانان، در جوانی مسلمانان مسئولیت دارند تا در تعقیب هردو علوم دینی و عصری باشند و جوانان مسلمان میتوانند با سهم گیردی در خدمات دینی یاد بگیرند،‌ و انها مامور بر این اند تا در جستجوی خردمندی باشند از والدین و اقارب، نبی کریم صلی الله علیه وسلم از حقیر شماری و سوء رویه با طبقه جوان بنا بر کمبود تجربه و خردمندی هوشدار فرموده اند و تاکید فرمودند براین که نسل های متفاوت گرد هم آمده و از هم دیگر بیاموزند.

1 دیدگاه برای «نقش جوانان در اسلام»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *