غــم مخـــور ؛ دید گاه های دینی و طبی

نویسنده: داکتر احمد خیبر موحــــد

غم و اندوه تیره کننده زندگی و سمی برای روح است که سستی، بدبختی و سرگردانی را به او می رساند. و او را در برابرزیبایی دچار گرفتاری هایی سخت و پوچ می کند. این جاست که در برابر نیکی سست است و در قبال شادی های زندگی خاموش می گردد و پیاله بدبختی، حسرت و درد را می نوشد.

دلهره و نگراني، مرض ويرانگري است كه بر هيچ رواني چيره نمي‌شود، جز اينکه آن را پاك درهم مي‌شكند و بر هيچ انساني چنگال نمي‌افكند مگر اينکه سلامتي و خرد وي را مي‌ربايد. اين بيماريي كه در عصر جديد شيوع و انتشار هولناكي پيدا كرده و علل و اشكال آن متعدد و متنوع گرديده است؛ عللي چون ترس از مرگ، ترس از مرض، ترس از جنون، ترس از فقر و ترس از اشياء مجهول و ناشناخته؛ هر چه مي‌خواهد باشد.

صدها سال بعد از آنکه قرآن از آرامش روان سخن گفته و انظار را متوجّه آن گردانيده است، علم بشر پس از پژوهش ها و بررسیهاي طبي و سايكولوژيك در اين زمينه، به اين حقيقت قرآني كه از بيان آن چهارده قرن مي‌گذرد، دست پيدا مي‌كند و برنامه‌ها و راه‌كارهايي را در رابطه با درمان اين آفت پيشكش مي‌نمايد.

اسلام عزیزهمواره انسان را از این حالت برحذر داشته ، چنانچه الله سبحانه وتعالی در کلام شفابخش اش می فرماید: “وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا” سست نشوید و غم مخورید[1] . سوره ال عمران آیه ی 139.

دانشمندان زیاد در این مورد تحقیق نموده و نظریات خود را بیان داشته و به این نتیجه رسیده اند که غم و اندوه باعث امراض روحی شده و در نتیجه امراض جسمی را در پی دارد.

نظریات دانشمندان غیر مسلمان

دکتر مونتاکو مولف کتاب اختلالات عصبی معده نیز همین را می گوید آنچه می خورید باعث زخم معده نمی گردد بلکه آنچه شما را می خورد موجب پیدایش این زخم میشود.

دكتور «هربرت ستاك» مدير موسسهء مطالعات رانندگي در امريكا معتقد است كه بيشتر حوادث رانندگيي در امريكا كه به مرگ يا جراحت حدود دو مليون انسان در سال در اين كشور منجر مي‌شود و بيشتر از يك ميليون موتر را در سال در آن كشور نابود مي‌كند، ناشي از نگراني يا انفعال رواني شخص راننده، همچون ترس، اندوه، خشم و يا حتي شادي لجام گسيخته است و براي اينکه راننده بتواند از چنين مهلكه يي در امان باشد، تنها راه، آرامش رواني است.

تلفات ناشی از امراض روحی با سرعت فلاکت بار رو به افزایش است. گذارشات پزشکان حاکی از هر بیست نفر ساکنان فعلی آمریکا یک نفر قسمت از عمراش در بیماریستان امراض روحی خواهد گذرانید و یک ششم کسانیکه برای شرکت در جنگ جهانی دوم به زیر پرچم خوانده شده به علت نقایض فکری و روحی از خدمت معاف گردیدند .

آیا میدانید که دلیل دیوانگی و جنون چیست؟ کسی به تحقیق ار آن اگاه نیست ولی آنچه مسلم است در بعضی موارد ترس و نگرانی عامل موثر در ایجاد دیوانگی میباشد. آن موجود پریشان که نمیتواند با دنیایی خشن وتلخ حقایق سازگاری کنند، کلیه تماس خود را به محیط خود قطع کرده و با دنیای خیال که زاده اندیشه های خود او است پناه میبرد تا شاید مشکل نگرانی و اضطراب خود را حل کند.

دکتر کونیکل در انجمن دندان پزشکان آمریکا اظهار داشت که غم و اندوه باعث تخریب و فاسد شدن دندان ها میشود و این طور ادامه داد که هیجانات و احساسات که مولد نگرانی، ترس و بیم است باعث برهم زدن توازن کلسیم بدن شده و دندان های سالم را فاسد میکند. دکتر ماک کونیکل از بیمارش گذارش داد که دندان های سالم و خوب داشت تا اینکه مرض ناگهانی خانمش او را سخت نا راحت کرد و در مدت سه هفته که خانمش در بیمارستان گذرانید دندانش فرسوده و فاسد شد، فرسوده گی که در اثر نگرانی و تشویش به وجود آمده بود.

کافر تمایل به خودکشی دارد

یک تحقیق علمی جدید ثابت کرده است که کفر نه تنها یک روش ناپسند است بلکه خطر بزرک برای زندگی انسان به شمار می رود؛ پس الله را به خاطر نعمت ایمان سپاس می گوییم. مجله آمریکایی American journal of psychiatry در یک بررسی تأکید می کند که تمایل به خودکشی در میان ملحدین بیشتر از مؤمنین است و از این رو تعداد کسانیکه در میان ملحدین اقدام به خودکشی می کند رقم بالایی دارد؛ زیرا کفر و الحاد تفکری را شکل می دهد که شخص ملحد را از خود متنفر می کند تا جاییکه سعی می کند از خود رهایی یابد و خلاص شود، به همین دلیل خودکشی در جوامع دین دار رقم پاییینی نسبت به جوامع بی دین است و این مسأله بر اهمیت ایمان در محافظت از حیات بشریت تـأکید می کند.

دانشمندان مي گويند كه در چين، اولين دليل مرگ افراد بين 20 تا 35 ساله  خود كشي است و نيز ساليانه، تقريبا ربع مليون نفر به خودكشي روي مي آورند. دانشمندان معتقد اند كه دليل اصلي خودكشي، نداشتن اميد به چيزي و افسردگي است… سبحان الله. الله سبحانه و تعالی در کلام شفا بخش اش درماني براي اين پديده به ما توصیه کرده است: « وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا» خود را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما مهربان است. . سوره النسا آیه ی29

الِكسي کاريل (Garrel) در كتاب خود تحت عنوان ( انسان موجود ناشناخته ) مي گويد:«محققاً پريشاني ها و ناراحتي هايي كه مردم روزگار کنوني از آن رنج مي كشند، زاييده ي قانون سياسي ، اقتصادي و اجتماعي خود آنان است. و مسلماً محيطي اجتماعي ـ فرهنگي كه ره آورد علم نوين است، براي انسان سازگار و مناسب نيست؛ زيرا پيدايش اين محيط ، بدون محترم شمردن وجود انسان بوده است».

یکی از حوادثی که به تازگی افکار عمومی را به خود مغشول کرده است، این است که یک مرد بعد از آنکه شغلش را از دست داد و از دنیا نا امید شد، پیش از شلیک به خودش، به خانواده اش شکلیک کرده است و همسر و پنج فرزندش را کشته وسپس خودکشی نموده است. بیبینید که دوری از خدا چه می کند؟ اگر این مرد به خالق هستی اعتماد داشت، این کار ویرانگر را  انجام نمی داند. عجب آنکه قرآن کریم در یک آیه، به ما در این دنیا امید داده می فرماید: وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ”  فرزندانتان را از ترس گرسنگی نکشید، ما آنان و خود شما را روزی می دهیم. سوره الاسرا آیه ی 31  این آیه برای واداشتن انسان به صبر و تحمل سخت ترین شرایط و از دست ندادن امید به رحمت خداوند، کافی است. به همين سبب همهء كارشناسان مي گويند كه عموما، كمترين نسبت خودكشي در كشورهاي اسلامي است. خداوند را براي نعمت اسلام سپاس گزاريم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *