شش ساله شدن نجم مبارک!

۱۹ حوت، که مصادف است با تاریخ وفات بیدارگر شرق و مجدد عصر علامه سید جمال الدین افغانی، نهاد جوانان مسلمان (نجم) همه ساله سالگرد تاسیس اش را در گوشه و کنار کشور جشن می گیرد. امسال از ششمین سالگرد نجم طی کنفرانس های علمی در مورد شخصیت و فکر سید افغانی و سیمینار ها و جشن های علمی و فرهنگی در ولایت های مختلف کشور، تجلیل به عمل آمد.

نجم از اولین روز تاسیس، در روشنی فهم درست اسلام و از طریق تربیه و تنظیم نسل جوان کشور برای تغییر مثبت اجتماعی و انکشاف ملی کشور تلاش های ممکن را به گونۀ مخلصانه و خستگی ناپذیر انجام داده است. در راستای کوشش های راستین این نهاد، روحیۀ رسیدن به اهداف والای پخش و نشر فهم معتدل از اسلام، تنظیم جوانان برای پیشرفت همه جانبه کشور و مبارزه با انواع تعصبات و تبعیض ها، تشویق جوانان به کسب دانش، و تقویت احساس وطن دوستی و حفاظت از ارزشهای دینی و انسانی، همیشه غالب بوده است.

در شش سال گذشته، نجم توانسته است به دست آوردهای بزرگ و چشمگیری در عرصۀ تربیت، تعلیم، فرهنگ و خدمات اجتماعی نایل آید.
به عنوان بزرگترین نهاد اسلامی جوانان و با داشتن قوت افرادی نزدیک به سه هزار همکار، عضو و رکن، این نهاد سهم بارز و بی نظیری در بسیج جوانان برای تغییر و ترویج فرهنگ کار داوطلب در میان ده ها هزار جوان در ۳۱ ولایت کشور، داشته است.
در ضمن انکشاف نظام تربیتی جامع و لوایح کاری منظم بمنظور پیشبرد موثر امور تربیتی و تنظیمی، نجم به گونۀ دوامدار برای بلند بردن آگاهی دینی جوانان از طریق نشر فکر اسلامی با استفاده از ابزار چاپی و الکترونیکی و رسانه های جمعی اهتمام ورزیده است. در این زمینه ویب سایت نجم ماهانه به نشر ده ها مقاله از منسوبین نجم و جوانان دیگر می پردازد و همچنان پیامک نجم روزانه با حدود ۱۰۰ هزار مخاطب شریک می گردد که حاوی رهنمایی ها و پیام های مفید و مربوط به جوانان می باشد.

جهت تشویق جوانان و نوجوانان برای کسب و ادامۀ دانش و تحصیلاتی عالی، نجم از صدها متعلم و محصل در جریان گردهمایی های جداگانه تقدیر به عمل آورده و برای بلند بردن سطح یادگیری دانش آموزان و بهبود تدریس در مکاتب، برنامه های آموزشی تخصصی و مسلکی راه ادازی نموده است. همچنان جهت تقویت روحیۀ وطن دوستی میان دانش آموزان و تعمیم فرهنگ توجه به پاکی محیط زیست در میان آنان، نجم به نصب سرود ملی و ترانه معارف و اجرای کمپاین های تنظیف و نهال شانی در صحن ده ها مکتب پرداخته است.

در راستای ترغیب جوانان به مطالعه و بهتر شدن سطح یادگیری متعلمین صنوف بالای مکتب و در نهایت آماده کردن آنان برای امتحان ملی کانکور، نجم برای اولین بار در تاریخ معارف کشور مسابقه ملی ستاره معارف را راه اندازی نمود که در آن نزدیک به ۷۰ هزار متعلم پسر و دختر از ۲۶ ولایت ثبت نام نمودند.
عرضۀ خدمات اجتماعی رضاکار به شمول اهدای خون و جمع آوری و توزیع کمک های انسانی برای مصیبت زده گان آفت های طبیعی و جنگ جاری در کشور و تقویت روحیۀ همکاری با دیگران بخصوص تهیۀ افطاری برای روزه داران از راه برگزاری برنامه های افطار گروهی، از جمله اولویت های مهم کاری نجم در سال های اخیر به شمار می رود.

نجم همانگونه که یکی از اهداف اساسی آن بسیج جوانان برای مبارزه با انواع تبعیض ها و تعصبات موجود در جامعه است، به تطبیق این اصل در عمل توجه جدی نموده و زمینه را برای سهیم شدن و اشتراک جوانان از زبان ها، اقوام، سمت ها و ولایت های مختلف به اساس التزام و پختگی تنظیمی شان در سایر رده های پالیسی ساز و اجرایی، فراهم نموده است. اجتماع جوانان از نسبت های قومی و سمتی مختلف در نجم نشانگر چنگ زدن آنان به فکر اسلامی و متعهد بودن آنان برای حفظ وحدت ملی در همه موارد است.
نجم افتخار دارد که در جریان شش سال گذشته، برای معرفی شخصیت، افکار و آرمان های علامه سید جمال الدین افغانی از طریق برگزاری کنفرانس ها و سیمینارهای سید شناسی و راه اندازی مسابقات علمی و مقاله نویسی در باره سید جمال الدین افغانی، تلاش های شایانی نموده است.

برای دستیابی به نتایج یادشده و دستاوردهای بزرگ دیگر، نجم با نهادهای دولتی و غیر دولتی، جامعه مدنی و رسانه ها ارتباطات گسترده و منطم برقرار نموده است. این در واقع نشانگر این باور در نجم است که تغییر اجتماعی بدون همکاری، همزیستی، و کار گروهی ممکن نیست.

رهبری نجم بر خود می داند تا به سهم حیاتی، مجاهدت ها و فداکاری منسوبین نجم در زمینۀ رشد و انکشاف کار دینی در میان جوانان و موفقیت برنامه های نجم به دیدۀ قدر نگریسته، برای آنان و خانواده های شان توفیق بیشتر و استقامت در راه دین را از خداوند منان استدعا نماید. بدون شک موفقیت های نجم در بخش های متفاوت همچنان ممنون همکاری های مستقیم و غیر مستقیم مادی و معنوی مردم نجیب کشور در ولایت های مختلف می باشد؛ امیدوار هستیم این همکاری ها در آینده بیشتر از قبل ادامه پیدا کند.
در نهایت، نجم با این ارزومندی به کارهای خویش بیش از پیش ادامه خواهد داد که از کشور رنج دیده و جنگ زده ما دامنۀ جنگ برچیده شود و ما در یک فضای صلح پایدار، برادری و برابری، محبت و اخوت، و قوت و وحدت با هم زندگی نموده و برای ساختن فردای بهتر کار نماییم.

وما ذلک علی الله بعزیز
پاینده باد افغانستان
آسوده باد ملت افغان
درخشنده باد نجم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *