حجاب دستور پروردگار هست!

نوشته: دین محمد فیضی

     بسیاری اوقات بسیاری از خواهران و برادران  درمورد اهمیت  حجاب و جایگاه حجاب در اسلام  صحبت کرده و لیکن چون مسئله حجاب که امروز به شکل یک معضل و یک بحران در آمده در واقعیت لازم دیدم که بار دیگر در رابطه به این مسئله ای مهم (حجاب) از دیدگاه اسلام  در این مسئله هم مردان و هم زنان مورد خطاب قرآن عظیم الشان و فرمایشات ناب اسلام عزیز است بنویسم.

اگرچه که حجاب در واقع معنی پوشش است ولی به هرحال به معنی اصطلاحی آن، مردان هم  در تحت این مسئله داخل اند که باید رعایت کنند و هم زنان، ولی امروز اگر ازحجاب نام ببریم همه به این فکر می افتد که واژه حجاب خاص برای خواهران اند و مخصوص برای آنهاست و مردان متوجه خطاب قرآن عظیم الشان نیست؛

د رحالیکه مردان نیز در تحت این مسئله داخل اند، به هر حال با توجه به تبلیغات شیفتگان افکار غرب و بوق های تبلیغاتی که از طریق مطبوعات، مجلات، رسانه های خارجی، شبکه جهانی انترنت و شبکه های ماهواره یی  بر علیه ارزش های تمدن اسلامی    به راه انداختند که گویا اسلام عزیز زن را در نقاب، پردۀ و چهار دیواری قرار داده و از حقوق اولیه آن به عنوان یک انسان محروم نموده اند و در حق زن در دین اسلام ظلم شده است.

      لذا وظیفه همه  ای دعوتگران اسلامی، نویسندگان، سخن گویان، شعر سرایان و همه ای افرادی که به نحوی می توانند در جامعه اسلامی نقش مثبت را ایفاءکنند می باشد. که در این عصر حاضر، عصر تهاجم فرهنگی و تقابل ارزش هاست، در چنین شرایطی که در غرب زن تبدیل به یک وسیله شهوانی شده و در تازه ترین مورد زیر عنوان کمپاین” من نیز” که از طرف قربانیان آزارهای جنسی در آمریکا آغاز شد، پرده از این فساد برداشت از هنرپیشگان شروع تا سیاستمداران همه وهمه فقط برای حفظ وظایف شان که مبادا از دست بدهند خاموشانه قربانیان آزارها و اذیت های جنسی بوده اند و حتی بزرگترین داعیه داران حقوق زن ها نیز متهم به سوء استفاه جنسی از خانم ها شده اند.

لذا برادران عزیز!

اگر ما واقعاً بیاییم حقیقت مسئله را بنگریم قبل از اسلام در مورد حق زنان چه ظلم های میشدند که اسلام عزیز با طلوع  خورشیدِ درخشان بر تمامی افکارجاهلیت خط بطلان کشید و ندای آزادی زن را سر داد.

نه تنها زن را به  عنوان یک انسان ذی حق و دارای همه ای حقوق معرفی کرد، بلکه زن را مساوی و هم ردیف مرد در تمامی میادین و عرصه های  علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی قرار داد. لذا اگر ما امروز قرآن عظیم الشان را بررسی می کنیم و به واژه حجاب بر می خوریم این به آن معنی نیست که در حق زن ظلم شده و یا زن را در چهار دیواری قرار داده باشد؛ نه این ترجمه اشتباه است بلکه قرآن عظیم الشان  زن را در چنان سنگر قرار داده که از تمامی انواع آزار و اذیت جنسی در حفظ و امان باشد و در احترام کامل زنده گی خویش را بسر ببرد آنانی که درک شان از حجاب فقط و فقط همین محدودیت هست، خیلی درک سطحی و اشتباه از این ارزش اسلامی دارند.

آنهایی که حجاب را نمادی از تحجر و عقب مانده گی میدانند یکبار سری به همین آمار قربانیان آزارهای جنسی در غرب و بخصوص در آمریکا بزنند تا حقیقت برایشان آشکارا شود، آنها یا از روی نادانی و یاهم عامدانه حجاب را نماد تحجر میدانند وامروز متأسفانه بسیاری از خواهران مسلمان به خواسته های آن ها لبیک گفته اند و می خواهند همنوا با این مدعیان دروغین حقوق زن، با ارزش های اسلامی مبارزه کنند  درحالی که اشتباه می کنند.

الله (ج)  در سوره ای نور آیه 30 و 31 می فرماید:« قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ = ای محمد مصطفی با زبان شیوا، پویا و صریح اکیدا برای مومنان تأکید و بیان کن» که «يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ = از چشمان شان محافظت بکنند و درمقابل  دیدگان نامحرمان چشم خود شان را ببنندد».

«ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ = این برای شان بهتر است». «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ = و همچنین برای زنان مومنه برای زنانیکه از خط مش اسلام و رسول معظم اسلام و ازواج مطهرات پیروی می کنند به آنها هم اعلان کن»که «يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ = چشم، شرمگاه، عفت و ناموس  شان را محافظت کنند». «وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ = و زینت و آرایش خود  شان را در ملأی عام جلوی دیدگان نا محرمان نشان ندهند و به مرحله ظهور نگذارند». رسول کریم اسلام می فرماید: «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا = دو گروه از امتیان من آتشی و جهنمی هستند که من آن ها را  ندیدم». در عصر من هنوز قدم به عرصه  ظهور نگذاشتند هویدا و آشکار نشدند و اگرنه من شخصا با آن ها جهاد خواهم کرد و لیکن بعد از عصرمن خواهد آمد قدم به عرصه ظهورخواهد گذاشت.

 گروه اول: پیشینه گویی پیامبر اسلام را توجه کن که می فرماید: «قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ= قومی که شلاقهائی همانند دم گاو بدست داشته، و با آن مردم را می زنند».

گروه دوم: پیشنه گویی دوم پیامبر خدا را ببین که می فرماید: «وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ». زنانیکه پوشیده اند ولی در باطن لُخت اند. صحابه تعجب می  کردند چنین مسئله را، چگونه زنی بیاید خود را بپوشاند ولی در عین پوشش و حجاب اسلامی لخت باشد. «نِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلَاتٌ مَائِلَاتٌ = خود شان بطرف دیگران میل می کند و دیگران  را مانند مقناطیس به طرف خود شان جذب می کند». «رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ = موی های شان مانند کوهان شتر روی  سر شان  قرار گرفته». صحابه وقت که این احادیث را  از زبان گهربار رسول معظم اسلام می شنیدند تعجب می کردند که آیا زمان می آید که زن در همچو حالت قرار بگیرد برای آن ها غیر قابل پذیرفتن بودند. و لیکن امروز این مسائل را به چشم،  همه ای ما و شما می بینیم که این پیش گویی های رسول معظم اسلام چگونه تحقق یافته و همه ای ما متوجه هستیم. لذا خدا نکند برادران و خواهران عزیز من که در این گروه قرار بگیریم؛ گروهی که جزء علامات قیامت باشد.

پیامبر خدا چه زیبا می فرماید:« رُءُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ = این زنان موی ها و سر های شان مانند کوهان شتر وسط سر شان هستند». «لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا» این افراد، این زنان و آن مردانی که چنین زنانی دارد و جلوی فحشاء و منکرات آن ها را نمی گیرد آن برادری که چنین خواهری دارد و جلوی خواهرش را نمی گیرد و سد و مانع قرار نمی گیرد پیامبر خدا می فرماید: «لَا يَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا يَجِدْنَ رِيحَهَا = چنین زنانی داخل جنت نمی شود بلکه بوی جنت به مشام این ها هم نمی رسد». «وَإِنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكَذَا = در حالی که بوی جنت از مسیر (500) سال راه به مشام انسان مسلمان می  رسد و لکن این ها چند قرن از مسیر جنت فاصله دارد و  دور اند».

رسول الله (ص) روزی در محضر صحابه سوالی مطرح کرد و گفت: ای اصحاب من همیشه شما سوال می کردید من جواب می دادم امروز من سوال می کنم شما جواب دهید سوال خودش را مطرح کرد و فرمود برای یک زن مسلمان از همه ای چیز های دنیا کدام چیز بهتر است و با العکس برای مرد مسلمان کدام چیز بهتر و پسندیده تر است؟ هر کدام از صحابه آن جوابی که در ذهن  شان درست کرده بودند القاء کردند و خدمت پیامبر خدا بیان کردند ولی رسول معظم اسلام نپذیرفتند حضرت علی کرم الله وجهه  در آن مجلس  حضور داشت جوابی داد مورد پذیرش رسول معظم اسلام قرار نگرفت حضرت علی واژۀ خود شان را از مجلس رسول معظم اسلام بیرون آورد و محضر حضرت فاطمه دختر گرانقدر رسول معظم اسلام حاضر شد و فرمود ای فاطمه رسول الله سوالی کرد و ما نیز نفهمیدیم ما جواب شان را نداشتیم حضرت فاطمه فرمود که سوال رسول الله چیست؟ حضرت علی (رض) گفت: سوال اش این است که از همه بهتر و پسندیده تر برای زنان چیست و از همه بهتر و پسندیده تر برای مردان چه است حضرت فاطمه گفت: که اگر من در محضر رسول معظم اسلام  می بودم این جواب را می دادم که از همه چیز برای مرد مسلمان این بهتر است که از نگاه کردن و چشم اندوختن به نامحرمان چشم خود را محافظت کنند و برای زنان از همه چیز ها این بهتر است که حجاب اسلامی را رعایت بکنند و از نگاه کردن به نامحرمان صرف نظر کنند.

حضرت علی(رض) فوراً جواب را گرفت و به محضر رسول الله آمد و فرمود ای رسول خدا جواب سوال شما این است پیامبر اسلام تبسم فرمود؛ و فرمود ای علی این جواب در ذهن تو نبود راست شان را بگو  این جواب را از چه کسی گرفتی و سوال تو را چه کسی جواب داد، حضرت علی گفت: ای رسول خدا اگر واقعیت را بپرسید دختر شما حضرت فاطمه، رسول الله فرمود: «صَدَّقَت ابنَتِی فِدا اَبُوها» دخترم فاطمه راست گفت من محمد پدرش فدایش شوم واقعیت را  دخترم گفت. که از همه برای زن مسلمان و مرد مسلمان این بهتر است که نفس شیطانی خود شان را کنترول کند و نفس اماره در دست قرار بدهد وخدای نکرده موجب رذایل اخلاقی نشود.

      خواهری مصری نویسنده ای کتابی هستند وی می گوید با وجود که من نماز می خواندم با مسائل حجاب  آن قدر توجه نمی کردم، روزی مریض شدم خواهری آمد و گفت: خواهر! تو را که خداوند (ج) این قدر موفق کرده که نماز ، روزه و عبادات را انجام می دهید نیازی نیست که شما مریض می شوید حتماً علت مریض شدن شما همین نماز ، روزه و عبادات شما است و اگر نه من که نماز نمی خوانم چرا مریض نمی شوم، خواهر مسلمان جواب بسیار عجیب برایش داد و گفت: خواهر این لب های که الآن  می بینی خداوند متعال آن ها را بیمار کرده و با درد آن ها را  تأدیب می کند و یک روزی با انواع آرایش ها و ماتیک ها رنگین می شد و در میان کوچه و بازار ها به نمایش گذاشته می شد من اکنون شلاق آن ها را می خورم این گونه های را که می بینی که این قدر باد کردند یک زمان با انواعی  پوماد ها،کرم ها و روغن ها آرایش می کردم و در محضر پیر و جوانان قرار میدادم این بدنم را که اکنون می بینی که این قدر کبود و سیاه شده یک زمانی با انواع لباس های رنگارنگ در ملاءِ عام که در کوچه و خیابان نظر دیگران را به خودشان جلب  می کرد، من خودم می دانم که چوب اعمالم می خورم لذا این شکل و این شمائل را پروردگار عالم به انسان مسلمان اعم از زن و مرد داده، خدای نکرده اگر از این غیر مثبت استفاده کنند قطعا پروردگار عالم این نعمت را از آنها خواهد گرفت.

 در قدم اول چند موردی که بسیار مهم است  برای خواهران عرض کنم،که رعایت کردن چه اموری لازم است تا ما بگوییم به فلان شخص محجبه ای کامل، چه اعمال را انجام دهیم تا بدون جزء کسانی باشد که حجاب اسلامی  را واقعا صد در صد بالاخره 50 الی 60 در صد رعایت کرده باشد، باید به چند مورد توجه کنیم.

اول: اینکه در پوشیدن لباس یک زن مسلمان طبق قول  رسول الله «نِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ» نباشد لباسی بپوشد ولی لباس اش  گویا لخت است. می دانید که این جمله ای پیامبر اکرم (ص) یعنی چه ! سخن پیامبر اسلام از فرهنگ امروز سخن به میان می آورد که امروز اگر لباس بلند و لباس گشاد یک دختر مسلمان به تنش کند و یا نقاب برچهره بزند همه میگوید که دختر فلانی ملا شده  همه ما را تمسخر می کند و می گوید تمدن، فرهنگ، پیشرفت در این است که انسان مسلمان؛ زن مسلمان خودش را لُخت و برهنه کند.

پیامبر اسلام این قدر روی این مسئله اهمیت دادند که اسماء دختر ابوبکر صدیق  (رض)  می فرماید: من کوچک بودم دختری بودم که هنوز به سن بلوغیت نرسیده بودم درمحضر رسول کریم آمدم گفتم السلام علیکم یا رسول الله! پیامبر اسلام چهرۀ مبارک اش را  برگرداند و فرمود ای اسماء! برای یک دختر مسلمان یک دختری که دارد از آیین اسلام پیروی می کند شایسته نیست که این طور لباس بپوشد. اما امروز دختران 14 و 15 ساله مانند حیوان بدن شان را در محضر دید جوانان لخت می کنند، و می گویند این نام شان فرهنگ و پیشرفت است و فلانی قدیمی است. یک فرد مسلمان باید  لباس خوب به تنش کند که تمامی فراز و نشیب بدنش را مشخص نکند. ولی متأسفانه امروز این لباس ها آن قدر نازک است که تمامی بدنش از پشت لباس مشخص می شود و یا این قدر تنگ و فشرده است که تمامی فراز و نشیب بدن یک زن مسلمان، در جلوی دیدگان هزاران نفر نامحرم مشخص و نمایان است. شاعری چه زیبا می سراید:

بشنو از چــادر که در تــوصیف زن

تار و پودش با تو می گوید سخن

تار و پودم از شــرافت تافته اســت

تاشرافت را به عصمت بافته است

در کلاس حـــفظ تقواء و شــــرف

دختران دُر اند  چادر چون صدف

بهترین سرمایه ای زن چادر اســت

زان که زیب و زینت زن چادر است

حـفـظ چــادر در ســـرای اقـــتــدار

دختران را است تـــاج افــــتخــار

حفظ چادر حفظ دین و مذهب است

شیوه ای ازواج پــاک احـمد است

حفـظ چــادر چاره ســاز کار هــاست

حـــافظ گل از هجوم خار هاست

      بالآخره درچند سال پیش در کشور عزیز ما افغاستان یک زن  بدون حجاب  در جاده ها ظاهر نمی شد اکنون قطعا 60 و 70 درصد  دختران، همسران و خواهران  ما  درکوچه ها و بازار ها بدون چادر گشت و گذار می کنند.

 دوم: آرایش نکردن در بیرون از خانه، آرایش برای زن جایز است ولی در خانه و برای شوهر، نه در شهر و برای بیگانه. در اخیر می خواهم بپرسم که  امروز غربی ها می گوید که تمدن و پیشرفت در این است که زن مسلمان خودش را آرایش کند و بیاید داخل کوچه ها، بازارها، هوتل ها، رستورانت ها و دوکان ها کار کند و زحمت بکشد، آیا این پیشرفت است؟ ولی زن اگر در خانه باشد زن و از فرزندانش با کمال خاطر و آرامش نگهداری نموده و در تربیت آنها بکوشد او را زندانی کرده  و اما اگر همان زن بیاید با بیگانه گان و با مدیر یک اداره بخندد با آنها نشست و برخاست داشته باشد به آن ها چای و آب بیآورد این تمدن و پیشرفت است.

زن را از خانه بیرون می آورد نوکری دیگران را بکند این را می گویند پیشرفتو تمدن ولی اگر زن در داخل خانه برای حفظ مال، جان و اولاد خودش کار کند این را می گویند عقب افتاده گی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *