آیا ما استقلال داریم؟!

از یک کشور استقلال گرفتیم و زیر استعمار ده ها کشور به طرق مختلف قرار گرفتیم. 

بنابر ارزش های آزادمنشانه ی اسلام در راه حصول استقلال جهاد کردیم و آنرا بدست آوردیم و حالا طوری ازآن روز میخواهیم تجلیل کنیم که صداقت مان نسبت به همان ارزش ها را زیر سوال قرار میدهد. آیا ما استقلال داریم؟!

استقلال را گرفتیم اما بعد از آن هویت مستقل خود را به فراموشی سپردیم و تحت تاثیر انواع تهاجمات فکری و فرهنگی قرار گرفتیم، آیا ما استقلال داریم؟!

بیرونی ها بیشرمانه و جلو چشمان مان در کشور مان مداخله میکنند و همه روزه قربانی دسایس شوم شان میشویم، آیا ما استقلال داریم؟!

جوانان زیاد ما دچار بحران هویت شده اند، افراد جامعه کمتر به ارزش ها و منافع ملی متعهد اند، روی کوچکترین مسایل شاهد بزرگترین اختلافات بوده ایم، هنوزم آیا ما استقلال داریم؟!

کمتر از محصولات داخلی مان حمایت و استفاده میکنیم و اکثر مواد ما وارداتی اند حتی از جزئی ترین مواد، آیا هنوز هم ما استقلال داریم؟!

سرنوشت ملی ما را بیگانگان و گرگانیکه در پوست میش ظاهر شده اند تعیین میکنند و ما چون گوسفندان ناتوان نظاره گریم، آیا هنوز هم ما استقلال داریم؟!

همه روزه در برابر همدیگر بر اساس اشاره های دیگران موضع میگیریم و همدیگر را به کشتن میدهیم، آیا ما استقلال داریم؟!

خود را مسلمان و مومن مینامیم اما هنوزهم گند تعصب قومی در جامعه ما دیده میشود، آیا ما استقلال داریم؟!

کیفیت تعلیم در مکاتب به حد پایین رسیده و تعداد زیاد مکاتبی بنام خیالی داریم در حالیکه هموطنان ما از بیسوادی همه روزه رنج میبرند، آیا ما هنوز هم استقلال داریم؟!

توان پرداخت مصارف کشور در توان حکومت ما نیست و حکومت به دستگاهی تبدیل شده که با مواد سوخت بیگانگان در حرکت است، آیا هنوز هم ما استقلال داریم؟! هموطنانی داریم که حیف و میل سرمایه های ملی را موی کندن از خرس حکومت میدانند و موضوع منافع ملی و سرمایه ی ملی اصلا نزد شان مفهومی ندارد، آیا ما استقلال داریم؟!

امنیت و آرامی دایمی در کشور ما از خیالات و محالات گشته است، آیا ما هنوز هم استقلال داریم؟!

فقر، بیکاری و ضعف اقتصادی به بالاترین حد خود رسیده است، تعداد اندک با سرمایه های گسترده بیرحمانه بر بستر ظلم تکیه زده و خون هموطنان خود را می مکند، آیا ما استقلال داریم؟!

در پوهنتون های مان که کانون های آکادمیک ما اند بارها شاهد اختلافات بر مسایل جزئی بوده ایم، آیا ما استقلال داریم؟!

برخی رسانه های ما مستقیما علیه فرهنگ، ارزشها و منافع ملی خود مان کار میکنند، آیا ما استقلال داریم؟!

معادن ما جلو چشمان خودمان به تاراج برده میشوند و ما حتی ظرفیت استفاده از معادن و منابع خود را نداریم، آیا ما استقلال داریم؟!

جنگ ها تمام هستی ما را به فنا کشیدند و هنوز هم از ما قربانی میگیرند، هر روز کشته و زخمی داریم و هر روز از بناهای آباد ما به ویرانی کشانده میشوند،،آیا ما استقلال داریم؟!

جوانان ما عده یی معتاد شده اند، عده یی مصروف سرگرمی های بیهوده اند و کمتر ایشان زنده گی هدفمند و علاقه مندی به مطالعه دارند، آیا ما استقلال داریم؟!

درآمد سرانه ی افغانها در چه حدیست؟!

خیلی پایین تر از سرانه ی کشورهای پیشرفته، چند فیصد هموطنان ما به امکانات ضروری زنده گی معاصر دسترسی دارند؟! فیصدی خیلی پایین ، آیا ما استقلال داریم؟!

وقتی اینقدر مشکلات و وابستگی ها دامن گیر ما شده اند و در گودال احتیاج و فقر زنده گی میکنیم و مشکلات بیشماری ما را در حصار گرفته اند و جهانیان هم به نام این و آن به گونه های متفاوت بر ما می تازند، حتی صلاحیت تصمیم گیری پیرامون سرنوشت خود را نداریم، بدبختی های خود را میبینیم و کاری از دست ما ساخته نیست، پس ما داریم کدام استقلال خود را جشن میگیریم؟!

با وجود تمام ناملایمات میهن، باز هم برای اینکه روحیه ی استقلال خواهی بار دگر در ما زنده شود، برای اینکه هم میهنان ما دوباره بیدار شوند، برای اینکه ارزش ها و افتخارات ملی مان را با ارج گذاری به کاسبین آنها حفظ نماییم، برای اینکه جرقه های موجود میهن پروری به خاموشی نگرایند، برای اینکه امیدواری نسبی مان را به آینده از دست ندهیم، برای اتحاد کشور، برای زنده نگهداشتن آرمان و هدف خودکفایی و برای قدردانی از تلاش بزرگان و مجاهدین آزادی این روز را تجلیل می نماییم. به امید افغانستان به تمام معنی مستقل و آباد!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *