آب از ما اختیار آن از ایران!

نوشته:عبدالباسط خالد

” نمی توانیم در برابر احداث سد های متعدد در افغانستان و بندهای چون کجکی، کمال خان، سلما و دیگر سد ها و بندهای که بر استان خراسان، سیستان و بلوچستان تاثیر گزار است بی تفاوت باشیم”
گوشه ی از سخنان آقای روحانی رئیس جمهور ایران است، که در نشستی در تهران در حضور داشت نماینده گان بیش از 34 کشور جهان ابراز داشت.
این سخن پرده از حقیقت تلخی برمیدارد، همانا دشمنی بیش از حد رژیم آخوندی ایران در قبال رشد و توسعه کشور در قسمت مهار و کنترول آبهای کشور!
به اساس تحقیقات صورت گرفته سالانه 75 بیلیون متر مکعب آب در کشور تولید میگردد که از این میان 57 بیلیون متر مکعب، آبهای سطحی بوده باقی آبهای زیرزمینی ویاهم ذخیره شده در یخچهالها طبیعی است.

ما فقط از 20 فیصد آبها سطحی کشور خود استفاده میکنیم، در حالیکه  باقی آن، بدون استفاده از کشور خارج گردیده و به سمت کشورهای همسایه سرازیر میشود.
دولتهای افغانستان در 40 سال گذشته در قسمت مهار ساختن این آبها هیچ اقدام مؤثری انجام نداده اند، بعد از سقوط حکومت طالبان و ایجاد اداره جدید و با وجود سرازیر شدن ملیاردها دالر به کشور، در قسمت اعمار بندهای آبی توجه جدی صورت نگرفته، در طول دوران حکومت آقای کرزی متاسفانه ما شاهد افتتاح هیچ بند آبی که در مهار ساختن آبهای کشور موثر باشد نبودیم، بعد از به میان آمدن حکومت وحدت ملی خوشبینی ها در قسمت مهار ساختن آبهای کشور زیاد گردیده و ملت از سران حکومت وحدت ملی خواهان توجه جدی به این قضیه بوده اند.

با وجودی تکمیل کار بند سلما و شروع کار ساخت بندهای کجکی، کمال خان و بخش آباد از دستاوردهای قابل ملاحظه  حکومت وحدت ملی  شمرده میشود  که قابل قدر نیز است؛ اما به هیچ وجه کافی نیست!

با در نظرداشت جغرافیای طبیعی کشور و میزان آب در قسمت های مختلف آن، حوزه غرب و جنوب غرب کمترین مقدار آب های سطحی را داشته و بیشترین آب رودهای جاری در این مناطق بدون استفاده موثر از کشور خارج گردیده جذب ریکزارها کشورهای همسایه گردیده و یاهم در هامونهای کشور های همسایه سرازیر میگردد.
در همسایگی ایران در قسمت های غرب کشور دو حوزه آبریز هریرود_مرغاب و حوزه آبریز هلمند قرار دارد.
مقدار آبهای جاری مجموعی این دو حوزه آبی کشور بالغ بر 17.7 بیلیون متر مکعب آب در سال بوده و تنها دو بند فعال بر روی آنها وجود دارد که عبارت از بند کجکی و بند سلما!
ایران، همسایه غربی کشور از جمله کشورهای است که از آب های حوزه غرب و جنوب غرب افغانستان بدون پرداخت اندکترین هزینه ی به شکل رایگان استفاده نموده و حتی اینکه دوباره آب خود ما را برما میفروشند!!!
هموطنان فقیر وبیچاره مان در ولایت نیمروز که از کم آبی به شدت رنج میبرند، آبهای دریای هلمند را به قیمت گزاف از ایران خریداری میکنند!
همین حالا مردم نیمروز یک بشکه آب 20 لیتره را در مقابل 1000 تومان از ایران خریداری می نمایند!!!
نل آب با قطر 4 انچ آمده از ایران، نشان دهنده نهایت ناتوانی و بیچاره گی ما، در استفاده از منابع خودمان است.
قطعا کشورها و ملت های که نتوانند از منابع طبیعی و خدا داد خود به شکل موثر استفاده کنند، محکوم به فقر، بدبختی و کاسه لیسی دیگران خواهد بود!
کشورهای همسایه به خصوص ایران که تا امروز از این منابع خدا دادی افغانستان به شکل گسترده و بدون پرداخت اندکترین هزینه ی استفاده میکنند از ساخت بندهای آبی بالای دریاهای افغانستان سخت نگران شده و با پر رویی تمام ادعا میکنند که در قبال ساخت این بندهای آب بی تفاوت بوده نمی توانند.
ایران که از قدیم الایام از آبهای حوزه غرب و جنوب غرب کشور رایگان استفاده مینمود، برای اولین بار در سال ۱۳۵۱و در زمان صدارت مرحوم محمد موسی شفیق در طی امضای قرادادی با عباس هویدا نخست وزیر وقت ایران، مقدار حق آب ایران در دریای هلمند مشخص گردیده و ایران متعهد گردید که در مقابل آب بیشتر از حق خود، به حکومت افغانستان پول پرداخت نماید.
حالانکه امروز ما به آنها در مقابل آب خود مان پول می پردازیم!!!

در امر استفاده موثر از آب و مهار آن، نه تنها حکومت افغانستان بلکه فرد فرد این کشور مسؤول بوده و برای حفظ تاسیسات آبی کشور از هیچ نوع فداکاری و ایثار دریغ نورزند.

حتی مخالفان مسلح دولت نیز در زمان افتتاح بند سلما، با ارایه اعلامیه ی از ساخت آن استقبال نموده و آماده گی شان را در حفاظت از تاسیسات عام المنفعه ابراز داشتند.
حالا وقت آن است تا مخالفان مسلح دولت نیز به این اعلامیه خود پابند بوده عملا از ساخت بندهای کشور اعلان حمایت نمایند تا مشتی کوبنده ی باشد بر دهن حکومت غاصب ایران!

در عکس العمل به گفته های آقای روحانی، باید تمامی ملت افغانستان به شمول حکومت و مخالفان سیاسی و مسلح آن، در قبال حفاظت از تأسیسات آبی کشور در حوزه غرب و جنوب غرب، همصدا شده و به هیچ صورتی به حاکمان نمک ناشناس آخوندی ایران فرصت تخریب و یاهم قطع جریان کار این تاسیسات را ندهند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *