تغییری که نجم می خواهد چیست؟

نوشته: عبدالباسط امل

شاید بارها از خود پرسیده باشید این جوانان چی می خواهند و در پیِ چه چیزی استند؟

به هزاران مرد و زن از کودک و جوان گرفته تا پیر در جاده ها زیر گرمای سوزان آفتاب گدایی می کنند، هزارانِ دیگر کارهای شاقه شغل همه روزه ی شان شده، به سختی غذای شب و روز خود را پیدا می کنند، آرامش و آسودگی را نمی شناسند، شب با فکر کار فردا می خوابند و صبح برای بدست آوردن لقمه نانِ حلال این طرف و طرف می دوند.
خیلی دردناک و سخت است وقتی می نگری مادرِ مسن گدایی کند، پدر پیر دست فروشی کند، خواهری شیشه های موتر را پاک کند تا ۵ یا ۱۰ افغانی برایش داده شود، کودک ۵ یا ۶ ساله وضعیت بدتر آنرا داشته باشد.
این درحالیست که مادر باید زندگیِ با عزت و آبرومندانهٔ داشته باشد، پدر مُسن آسوده باشد، پسر و دختر به تحصیل خود بپردازد و دیگر کسی حاضر نشود برای ۵ افغانی گردن خم کند.
هیچ سرک و خیابانی نیست مگر اینکه چنین وضعیت را شاهد نباشیم، دیدن آن قلب را به درد می آرد و چشم را گریان.
ولی همهٔ مشکلات ملت ما فقط این نیست، خیلی های دیگر زندانی دام های خطرناکتر و پیچیدهٔ شده اند، تعصبات سمتی، حزبی، لسانی و افراط و تفریط آنها را سخت زندانی خود ساخته است. این مردمان چنان ناتوان اند که حتی حاضر به پذیرفتن اسارت خود نمی باشند.
در بازی های سیاسیِ درون کشوری و بیرونی چنان آشفته و از کنترول خارج می شوند که آماده قتل جانب مقابل می باشند هر چند که برادر تنی اش باشد.
دشمنان ملت ما با بمیان آوردن اختلافات انتخاباتی، شخصیتی، مناسبتی و…. یکی پس از دیگر ملت را بیشتر متفرق ساخته و سود می برند اما این زندانیان هنوز زندانی اند و فکرِ برای رها شدن نمی کنند.
برای بیرون رفت و آزادی از چنین وضعیتی و به ارمغان آوردن آرامش و رفاه به فرد فردِ این کشور چه از هر قشر و طبقه، سمت و زبان و یا مذهبی که باشند؛ برنامهٔ بزرگ ملی و فراگیر نیاز است. برنامهٔ که مقطعی و کوتاه مدت نباشد.
تلاش گروهی و ملیِ که باید هر فرد افغان از هر گوشه در آن سهیم باشد.
تلاشِ که احساساتی و تند نباشد، آهسته ولی پیوسته باید باشد!.
درد ها و رنج های ملت تشخیص داده شود و یکا یک برای رفع کردن شان اقدام شود.
فکر و اندیشه بنیادی نهاد جوانان مسلمان یا نجم بر همین اساس استوار است!
این جماعت برای زن و مرد، پیر و جوان، کودک و نوجوان کشور برنامه دارد، چنان برنامهٔ که خواهان تغییر مثبتِ همه جانبه برای افغانها است.
دیگر نباید مادری دست به گدایی زند، پدری دست فروشی کند، نه خواهری شیشهٔ موتر را پاک کند و نه کودکی اسپندی وجود داشته باشد، نه متعصب حزبی و سمتی وجود داشته باشد و نه لسانی و طبقاتی.
خونِ و آبرویِ افغان ارزش داشته باشد و کسی جرئت بازی با آن را نداشته باشد.
بلی این کار زمان بَر است و وقت می گیرد!
اینجا جایِ کسانی نیست که عجولانه کار کنند و خواهان تغییر زود هنگام باشند.
برای ازبین بردن مشکلات و رنج های موجوده و آوردن آسایش و رفاه باید سالهایِ سال تلاش کرد، برای روزی که حیثیت و آبروی افغان ارزشمند باشد چندین دهه پیهم کار نیاز است، برنامهٔ نجم برای بیرون رفت ازین حالت همین است!
تلاشها شاید گاهی سریع و گاهی کُند شود طبیعت انسانی همین است ولی جوانان نجم باورمند اند که آیندهٔ روشن و درخشانی برای کشور و ملت خود رقم زنند.

1 دیدگاه برای «تغییری که نجم می خواهد چیست؟»

  • جولای 25, 2017 در t 9:03 ق.ظ
    Permalink

    سبز و آباد باشی برادرم داکتر صاحب عبدالباسط امل.
    بلی همینست آروزی جوانان نجم – و ما بر خداوند ج به یقین باورمندیم که این آرزوی ما عنقریب به واقعیت خواهد پیوست.

    پاسخ دادن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *