سخنان دکتور نیازی و حادثۀ به آتش کشیدن فرخنده

فهیم عمر

علماء معادن خیر و نیکی اند، آنان اند که اسوه و الگوی جامعه قرار میگیرند. بیداری امت مدیون تلاش ها و زحمات آنان است و هر ملتی که قدر و ارزش آنان را نداند سرانجام آنان جز بدبختی و ذلت چیزی دیگری نیست.

حادثه مسجد شاه دو شمشیره و به آتش کشیده شدن یکی از هموطنان ما مسئلۀ جنجال برانگیز و فتنه زایی بود، دختری که ادعای بی گناهی او می شود به فجیع ترین شکل به آتش کشیده شد. زبان مغرضان و گروهک های جیره خوار جامعۀ مدنی برعلیه مسلمانان درازتر شد، احساسات اسلامی زیر سوال قرار گرفت و بد تر از همه، حسودان و پست فطرتان و گروهی از بیخبران از همه چیز، به شخصیت والای عالم جید و بزرگوار کشور دکتور ایاز نیازی افتراءات و تهمت هایی را بسته و مرتکب جسارت و گستاخی بزرگی شدند.

امر واضح و آشکاراست که دختر متذکره اگر مجرم هم باشد کشتن اوبه این شکل به هیچ وجه مورد پسند دین اسلام نیست، اسلام دین آسان گیری و رحمت است. پیامبر بزرگوار و مهربان اسلام در احادیث متعددی به ترحم و مهربانی امر نموده است، حتی در مورد کشتن حیوانات امر فرموده که به شکل احسن و نیکو آنان را ذبح کنید. در هیچ گوشۀ از سیرت پیامبر مهربان و یارانش موردی را نمی یابیم که در کشتن و قتل افراط نموده باشند. ولی اینکه گروهی از ملت افغان بر احساسات و عواطف خود سیطره و کنترول ندارند و در هر امری احساساتی عمل می نمایند هیچ ارتباطی به آموزه های دین رحمت و آسان گیر اسلام ندارد.

اما در پهلوی این همه، احترام و ادب به علما و دانشمندان نیز امر حتمی و ضروریست، احترام به آنانی که خیر این امت اند. ضمیر انسانی نمیتواند پذیرفت که زحمات این قشر آگاه و با درک را نادیده گرفته و زبان افتراء برعلیه آنان دراز شود.

درست یک روز بعد از حادثه، زمانی که هنوز شواهد برمجرم بودن قربانی حادثه گواهی میداد، استاد ایاز نیازی در خطبۀ روز جمعه در مسجد وزیراکبرخان، در مورد حادثۀ مسجد شاه دو شمشیره رحمه الله و دستگیری بعضی از هموطنان ما در این ارتباط در گوشه ای از سخنان خود اشاره میکند که ((دستگیری مردم که احساسات دفاع از مقدسات آنان را وادار به این عمل نموده است راه به جایی نبرده و جز هرج و مرج چیزی دیگری به بار نمی آورد پس بهتر است پولیس و مأمورین امنیتی در مورد علت حقیقی حادثه تحقیق نموده و عامل و مجرم اصلی را شناسایی نمایند.))

گفتن همین جملات دهن حسودان و دشمنان اسلام را باز نموده و با وارونه جلوه دادن این سخنان، آنرا حربه ای برعلیه استاد نیازی قرار دادند و این سخنان را پشتیبان افتراءات خود مبنی براینکه استاد نیازی از قتل این دختر حمایت نموده است قرار دادند.

پذیرفتن این اکاذیب وابسته به عقل و دانش هر انسان است، آنانی که در جستجوی حقیقت اند و الله متعال آنان را از نعمت خردمندی بهرمند ساخته است صبر و تأمل نموده و تا واضح شدن حقیقت خاموشی اختیار می نمایند ولی آنانی که لکۀ ننگ آدمیت اند و در پخش دروغ و تهمت ها دست شیطان را از پشت بسته اند کاه راه کوه میسازند و به زعم تاریک خود سد و مانعی در مقابل دعوت و دعوتگران قرار میگیرند ولی غافل اند از اینکه الله متعال هیچ وقت دوستان و دعوتگران راهش را تنها نمیگذارد و اگرچه همه دنیا برعلیه کسی که خدا با او باشد برخیزند تا ضرری به او برسانند از انجام چنین کاری عاجز و ناتوان میمانند.

این سطور به جستجوگرانی تقدیم است که در پی حقیقت اند به آنان فقط این توصیۀ الهی را یاد آوری مینمایم : (یا أیها الذین آمنوا إن جاءکم فاسق بنبإ فتبینوا أن تصیبوا قوما بجهالة فتصبحوا علی ما فعلتم نادمین) الحجرات – ۶

ترجمه: ای آنانی که ایمان آورده اید اگر بیاورد بدکرداری برای شما خبری را، پس خوب تحقیق کنید، مبادا شما زیان برسانید به گروهی از روی نادانی پس بشوید (درنتیجه عملکرد خود) برآنچه کردید پشیمان.

آری! هنوز هم قرآن کریم و اوامر و نواهی آن همچون چراغی برفراز راه ما قرار دارد، وقتی چنین سرچشمۀ زلالی برای رفع عطش و تشنگی را در اختیار داریم چرا به انکرالاصوات دعوتگران تمدن منحط غربی گوش دهیم و همچون آنان دست بسته تسلیم اباطیل و بی فرهنگی بیگانگان گردیم.

اگر این سطور و این نوشته ها گاهی از زیرچشمان استاد دوستداشنی ایازنیازی بگذرد برایش میگویم:

جوانان این سرزمین اسلامی، برای رضای الله متعال دوستت دارند و همیشه باتوخواهند بود، پس هیچ اندیشه ای از کید و مکر دشمنان و کینه توزان بردل راه مده و مردانه در مسیر مستقیمی که پیش گرفته ای به پیش برو که الله متعال باتوست و ملتت پیرو و دوستدارت!

حسبناالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *