فریضۀ ترک شده

فهیم عمر

اینک بار دیگر از نعمت سال جدید برخوردار شدیم، از سوی خدای مهربان فرصت دیگری برای ما اهدا شده است تا شروع دیگری باشد برای زندگی سعادتمند.

سال جدید در حقیقت فرصت جدیدیست برای آنانی که میخواهند زندگی را از نو بنا کنند و شکسته و ریخته ها را از زندگی جارو بزنند و به جای آن تخم امید و آرزو بکارند.

جوانان دعوتگر و متعهد به پیشرفت و آبادی کشور، مستحق ترین اشخاصی اند که از فرصت های سال جدید استفاده نمایند، آنان مکلف اند برای بیرون رفت از مشکلاتی که هر روز افغانستان عزیز را در گودال بدبختی عمیق تر فرو میبرد، برنامه بریزند کمر همت ببندند و آستین تلاش و فعالیت بالا بزنند.

سال جدید به مثابۀ ورق سفیدی در دسترس ما قرار گرفته است، اینکه روی آن چه مینویسم و چه طرحی ترسیم میکنیم وابستگی به همت و تلاش خود ما دارد.

لازم است جوانانی که قدم در راه دعوت گذاشته اند و نه فقط برای خود بلکه برای دیگران نیز زندگی میکنند، در طرح برنامه ها اولویت شناس باشند و مهمترین را از مهم تشخیص بدهند.

از آنجاییکه پا به پای عصر رفتن و مسلمان آگاه بودن اقتضای زمان است، پس بهتر است بال دنیا و آخرت هردورا بجهانیم تا به سر منزل مقصود برسیم.

متاسفانه کلمۀ مسلمان بودن نزد اکثریت مسلمانان فعلی به گونۀ دیگری تعبیر میشود امروز مسلمان خوب بودن را در کناره گیری از دنیا و محصور شدن در مساجد و بعضی کارهای انفرادی محدود میسازند که بدون شک در ترویج این مفهوم ناقص و ناتکمیل دست های دسیسه ساز و ویرانگر استعمارگران دخیل است.

ولی آنچه اسلام عزیز از ما میخواهد و آیات قرآنی مارا بدان امرنموده است چیزی دیگری را بیان میدارد، در لابلای تعالیم مقدس قرآنی آیتی با دنیایی از مفاهیم جلب توجه میکند: (و أعدوا لهم مااستطعتم من قوة) انفال: 60

ترجمه: در برابر دشمنان از هرچه نیرو در اختیار دارید آماده بسازید.

این ( نیرو) هر چیزی را در بر میگیرد که دین الهی را قوت ببخشد و سعادت و خوشبختی نسل بشر را به ارمغان بیاورد. با شمشیری که دشمنان اسلام در برابر دعوت آزادی بخش اسلام برخاسته بودند مسلمانان با همان شمشیر قید و بند هایی بردگی و اسارت شیطان را شکسته و رهایی نسل بشر را اعلام نمودند.

امروز جهان غرب تکنالوژی و صنایع اتم سازی را در اختیار دارد و هرکدام برای تهیۀ آن و آمادگی برای جنگی که قرار است بشر را به تباهی بکشد پا برهنه نمود اند ولی ما مسلمانان در تهیۀ ساده ترین احتیاج حیاتی چشم امید به دست خسیس غرب دوخته ایم و اگر روزی در انحصار اقتصادی قرار گیریم همان روز فاتحۀ موجودیت مسلمین در روی زمین خوانده خواهد شد.

در سرزمین اسلامی ساحۀ تولید و صنعت متروک است، صنعت و تکنولوژی تولیدی امروز در انحصار غرب قرار دارد، آنعده از جوانانی که امید میرود آنان برای رهائی از این معضل کاری بکنند آنان نیز توجهی به این وضعیت ناهنجار و مایوس کننده نمیکنند.

اکثریت جوانان امروز، علاقمندان رشته هایی اند که بعد از تحصیل بتوانند از طریق آن مخارج زندگی را تهیه کنند و به این ترتیب ازدحام و تمرکز همه جوانان فقط روی رشته های تحصیلی غیر تولیدی قرار گرفته است.

شیخ الإسلام ابن تیمیه رحمه الله در مورد صنایع و فنون میفرماید: (( آنچه از آنها ( صنایع و فنون) در جامعه وجود نداشته باشد کسب آن برهمه اجباری و فرض عین می گردد و اگر به اندازۀ کفایت مردم وجود داشت کسب آن اختیاری است و بهترین صنایع، صنایع نظامی است که بوسیلۀ آن جهاد انجام می گیرد.))

آنچه امروز ما دچار آن هستیم ترک فرض و پشت کردن به آنست. و گناه و ذلت آن کمتر از ترک نماز و روزه و دیگر فرایض نیست.

برعلماء و دانشمندان دینی لازم است تا مردم را به سوی این فریضۀ متروکه دعوت کنند و در پهلوی این که اهمیت و ارزش فرایض دیگر را بیان می نمایند اهمیت این فریضه را دست کم نگیرند.

و آنانی که نظام تحصیلی و تعلیمی کشور را تهیه و ترتیب میکنند لازم است آسیب شناس باشند، نصاب های تحصیلی و تعلیمی را مورد بازبینی قرار دهند و چنانچه دعوتگر و کارشناس شرق استاد کمال هلباوی میگوید: (( باید شیوه های تعلیم و تربیه در امت اسلامی در مجموع و در افغانستان و کشورهایی که عقب مانده ترند بصورت اخص مورد مراجعه و تجدید نظر قرار گیرند و بر تخصصات و نقش آن بیشتر از هر امر دیگری ترکیز صورت گیرد. و همچنان لازم است برای این مهم مبالغ مناسبی بخاطر ایجاد توازن مطلوب در شیوه های تعلیم و تربیه و پرورش دانشمندان مسلمان آزاد و مهندس مسلمان و مفکر مسلمان و داکتر مسلمان و آراسته و آزاد تخصیص شود، و باید دانشگاه های اسلامی در تدریس علوم شرعی منحصر نشوند و تدریس علوم طبیعی و تکنالوژی را به دانشگاه هایی که از دید مادی به تدریس این علوم می پردازند نگذارند. )) جوانان و آیندۀ افغانستان ص 80

راهی که مارا به سربلندی و افتخار میرساند همینست و بس یعنی اینکه نباید اسلام را به رهبانیت منحصر بسازیم باید عابدان شب و زحمت کشان روز باشیم تا ممثلین واقعی دین افتخار بخش اسلام باشیم.

(ولاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الأعلون ان کنتم مؤمنین)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *