برنامه ریزی برای رمضان

دکتور طارق السویدان
ترجمه : ندیم

از پیامبر خدا صل الله علیه و سلم بروایت بخاری و مسلم نقل است که فرمودند : خداوند در بدل اعمال نیک و بد انسان پاداش و کیفر نوشته است
هر کسی که تلاش برای انجام کار نیکی داشته باشد و موفق به انجامش نشود برایش نیکی و پاداش کامل درج می گردد( مانند انکه ان عمل را یک بار انجام داده باشد)
و اگر تلاش کرد و انجام داد در مقابل خداوند از ده برابر پاداش الی هفتصد مرتبه بیشتر از انچه انجام داده برایش می نویسد
در صورتیکه تلاش نمود تا کار بدی انجام دهد و انجامش نداد باز هم یک پاداش برایش لحاظ می گردد ، اما اگر انجامش داد فقط یک کیفر برایش محسوب خواهد گردید. ( بخاری و مسلم )
این مصداق اسم ” الکریم ” الله متعال است که بندگان خود را چنین تکریم نموده و کرم خویش را این چنین در معامله با بندگان خود متجلی ساخته است.
تمرکز ما بروی جزء ی از حدیث مبارک است که می فرماید : هر کسی که تلاش برای انجام کار نیکی داشته باشد و موفق به انجامش نشود برایش نیکی و پاداش کامل درج می گردد
و اگر تلاش کرد و انجام داد در مقابل خداوند از ده برابر پاداش الی هفتصد مرتبه بیشتر از انچه انجام داده برایش می نویسد .
تلاش ” که در حدیث شریف به ان اشاره شده است به دو معنی ارائه شده می باشد
-1 تصمیم با جدیت
 -2تلاش با جدیت
بناء با استفاده از معانی ارائه شده و نفحات کرم الله متعال که در حدیث شریف وعده داده شده است ، برای رمضان برنامه ریزی می کنیم و بجای اینکه بصورت کلی تصمیم بگیریم که نماز و قران و غیره را انجام دهیم ، برای چندین برابر این اعمال تصمیم بگیریم و در راه انجام ان با جدیت تلاش کنیم .
تصمیم بگیریم که در این رمضان به کارهای نیک زیادی می پردازیم مانند انچه در ذیل امده است
صله رحم
پرداخت صدقه
مشارکت در آبادانی
نماز های نافله
کثرت ذکر
تلاوت قران
دعا و نیایش
دوری از گناه و معصیت
مقابله با استبداد و طغیان
دعوت به سوی خدا
امر به معروف
نهی از منکر
تفکر
مطالعه
شرکت در درس های دینی
افزایش تولید ( علمی ، اخلاقی….)
در اخیر می پرسم : آیا از تصمیم گرفتن عاجر هستید ؟ چه ضرری دارد ؟ اگر توانستید این اعمال را انجام دهید که الی هفتصد مرتبه بیشتر از انچه انجام داده اید پاداش دریافت می کنید
و اگر نه ( حتی از روی کسالت ) پاداش یک مرتبه انجام ان در نامه اعمال تان درج خواهد شد ! فقط با گرفتن تصمیم بدون انجام !!!

دکتور طارق السویدان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *