از روز اول آغاز نماییم؛

بسم الله الرحمن الرحیم

نوشته: حمزه مومن حکیمی

 ما در آغازین روز های ماه رمضان قرار داریم، ماهی که در آن مغفرت گناهان خیلی آسان و تقریبا ضمانت شده است، ولی متأسفانه تعداد زیادی از این مغفرفت بی بهره میمانند، زیرا تقصیر میکنند و یا به الفاظ دیگری، خود نمیخواهند تا گناهان شان بخشیده شود.

ما جوانان همیشه به این فکر هستیم که چگونه آغاز نماییم؟ از کجا شروع کنیم تا انسان نیکی باشیم؟ آغاز جدید ما چطور خواهد بود؟

رمضان اعلانی است برای آغاز جدید، اگر وزن ثقیل گناهان را بر شانه های مان احساس میکنیم ( و تمام انسانها چنین هستند، مگر تعداد خیلی اندکی از برگزیده شدگان) سه راه است تا خود را ازین بار سنگین رها کنیم؛

من صام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

من قام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

من قام لیلة القدر ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

  • کسیکه ماه رمضان را از روی ایمان و به نیت ثواب روزه گرفت گناهان سابقش بخشیده میشود
  • کسیکه در شب های ماه رمضان از روی ایمان و به نیت ثواب قیام الیل کرد گناهان سابقش بخشیده مشود
  • کسیکه شب قدر را از روی ایمان و به نیت ثواب قیام نمود گناهان سابقش بخشیده میشود

ولی باید متوجه بود که این بخشش و مغفرت دو شرط دارد؛ اینکه عمل ما از روی ایمان باشد، یعنی احساس نماییم که ایمانی که ما به الله ج داریم ما را وادار میسازد تا با وجود سختی ها و مشکلات از امر او اطاعت نموده و روزه بگیریم و نماز بخوانیم، و همچنان عمل ما از روی طلب اجر و پاداش از الله متعال باشد، یعنی با تسلیمی به امر او از روی ایمان و با طلب اجر و پاداش روزه بگیریم و شب ها را به تروایح و تهجد زنده نگهداریم نه به این دلیل که چون دیگران روزه اند من هم روزه ام، و چون دیگران نماز میخوانند من هم میخوانم، و یا “نعوذ بالله” از روی ریا و خود نمایی.

حالا چگونه میتوان آغاز جدیدی داشته باشیم؟

این نکته قابل تأمل است که روزه گرفتن از غذا و آب کار آسانی است و اکثر مردم این کار را میکنند. ولی روزۀ اصلی آن است که از بزرگترین گناهان خود روزه دار شویم، از گناهانی که تقریبا به عادات تبدیل شده اند…

بیایید تا لیست کنیم و مشخص نماییم که بزرگترین مشکلات و گناهان ما چیست؟ و بعدا از آن گناهان روزه دار شویم!

تأخیر در نماز ها؟

قهر و غضب زیاد؟

شهوات و نظر نا جایز؟
اخلاق زشت و نا پسند؟

کدام گناه است که ما سردچار آن هستیم؟

اگر بتوانیم لیستی از آن اعمالی  گناهانی را بنویسیم که ما به آن مبتلا شده ایم و در خلال ماه رمضان کوشش کنیم تا بر آنها غالب بیاییم و خود را از آن اعمال پاک کنیم، یقینا که معنی حقیقی صوم و روزه را در یافته ایم و به معنای واقی روزه دار بوده ایم.

به یقین میدانم که فضا و ما حول ایمانی که در ماه رمضان ایجاد میشود، بهترین فرصت و بهترین موقعی است که ما میتوانیم بر شیطان و نفس خود غالب آمده و خود را از گناهانی برهانیم که در یازده ماه سال به آن سردچار بوده ایم.

همین است آغاز جدید!

حمزه مومن حکیمی
عضو هیئت رهبری و مسئول عمومی فعالیت های عامه
نهاد جوانان مسلمان “نجم”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *