رمضان؛ ماه فرصت ها

نویسنده: عبدالرحمن عزام

رمضان میدانی است که بنده دران بر شهوات نفسانی و وسوسه های شیطانی، پیروز می شود و به جوار رحمت خداوند متعال نزدیک و از گناه و معصیت، دور می گردد.

رمضان، ماه فرصت ها است. ماه پر برکت و با میمنتی که خیر و خوبی از هر جانب مسلمان را فرا گرفته و سعادت و خوشبختی، فلاح و رستگاری برایش به ارمغان آورده است.

ماهی که در آن انسان می تواند با بهره گیری درست، خود را از قهقرای زندگی مادی دنیا، رهانیده و تا اوج اعلای علیین معنویت، برساند.

پیامبر صلی الله علیه و سلم، در باب رمضان، فرمودند: «تغلق أبواب النار وتفتح أبواب الجنة، و تصفد فيه الشياطين، قال: و ينادي فيه ملك: يا باغي الخير أبشر، ويا باغي الشر أقصر، حتى ينقضي رمضان/ در ماه رمضان درهاي دوزخ بسته مي شود و درهاي بهشت گشوده مي گردد شياطين به زنجير کشيده مي شوند و تا پايان ماه رمضان فرشته اي فرياد مي کند: اي جویندگان خير و نيکي بر شما مژده باد و اي جویندگان شر و بدي بس کنيد تا اين که ماه رمضان پايان مي يابد» [به روايت احمد و نسائي].

چه خوش سعادتی که در آن شیاطین، این دشمنان سوگند خورده‏ی انسانیت، به بند اسارت کشیده شوند تا انسان مسلمان بهتر بتواند از فرصت های فرارسیده، بهره مند شود.

به درستی رمضان ماه فرصت ها است. فرصت هایی که انسان مسلمان را به اوج سعادت و قله های پیروزی و ظفرمندی می رساند.

فرصت هایی که سلف صالح امت مسلمان توانستند با استفاده از آن، نام و نشان خویش را بر صفحات زرّین تاریخ، حکّ نمایند که تا دنیا، دنیا است، از ایشان به نام نیک یاد شود.

یکی از این فرصت ها، فرصت عبادت است. عبادتی که سرور سعادت آن، دل های مسلمانان را به آرامش می رساند و دل و اعضای وجودش را برای کرنش و پرستش الله متعال مملو می سازد و او را در صف نماز و صیام و قیام و… می کشاند. با بهره گیری از این فرصت است که می شود، سعادتمندی را احساس نمود. پیامبر صلی الله علیه و سلم در حدیثی فرمودند: «لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ…/ براي روزه دار دو شادي است که بدان شاد مي شود، يکي چون افطار کند شاد مي شود و ديگري چون پروردگارش را ملاقات کند به روزه اش شاد مي گردد». [مسلم]. بلی براستی یکی از بزرگترین اسباب خوشی نزد مسلمانان هنگامی است که امری از اوامر الله متعال را انجام داده و با انجام آن به الله متعال تقرب حاصل می نمایند، خداوند متعال می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ / اي مردمان! از سوي پروردگارتان براي شما اندرزي (جهت رهنمود زندگي) و درماني براي چيزهائي كه در سينه ها است (همچون كفر و نفاق و كينه و ستم و دشمني با حق و حقيقت) آمده است (كه قرآن نام دارد) و هدايت و رحمت براي مؤمنان است. بگو: به فضل و رحمت خدا – به همين (نه چيز ديگري) – بايد مردمان شادمان شوند. اين بهتر از چيزهائي است كه (از حطام دنيا) گرد مي آورند (و روي همديگر مي گذارند)». [یونس: 57-58]

فرصت دیگر این ماه زندگی با قرآن است؛ زیرا رمضان، ماه زندگی با قرآن است که در آن مسلمان، به تلاوت و تدبر و تفکر پرداخته و از بهره های فهم و دانش آن، مستفید می شود.

فرصت دیگر این ماه پرمیمنت، فرصت انفاق فی سبیل الله است.

ابن عباس رضي الله عنه مي فرمايد: «پيامبر صلى الله عليه وسلم بخشنده ترين و سخي ترين مردم بر کار خير بود، بيشترين سخاوت هاي ايشان در ماه رمضان آن وقت که با حضرت جبرئيل – عليه السلام – ملاقات مي کرد صورت مي گرفت، تا رمضان تمام مي شد هر شب با حضرت جبرئيل ملاقات مي کرد، پيامبر – صلى الله عليه وسلم – تمام قرآن را براي جبرئيل عرضه مي کرد، هر گاه حضرت جبرئيل به پيامبر – صلى الله عليه وسلم – مي رسيد سخاوت ايشان از باد وزان بيشتر بود». [متفق علیه].

فرصت دیگر این ماه مبارک، نماز شب و سپری نمودن آن با قیام است. هنگامی بنده در پیشگاه خداوند متعال ایستاد می شود و از او همه چیز را می خواهد و همه درخواست های خود را به او پیش می نماید. در دل شب است که مسلمان با محبوب خود خلوت می نماید و با شوق و علاقه‏ی وافر، به مناجات پروردگار خود می پردازد. و الله متعال با بخشش و اجابت خود از او استقبال می نماید. و می فرماید آیا کسی استغفار می کند که او را ببخشم و آیا کسی چیزی می طلبد که خواسته اش را برآورده نمایم؟

پیامبر فرمودند: ««عليكم بقيام الليل فإنه دأب الصالحين قبلكم/ بر انجام نماز شب مداومت کنيد؛ چون شيوه‏ي نيکان پيش از شما بوده است» [ترمذی].

قیام شب، خلوتی است که دران مسلمان به بزرگی قدرت الله متعال و بی همتایی آفرینش او، می اندیشد.

یکی دیگر از فرصت های بهره برداری، فرصت شب قدر است. شبی که پاداش خیر و خوبی آن بیش از هزار ماه، می‏باشد.

دعا، یکی دیگر از بهره های رمضانی است تا انسان مسلمان در دل شب، آنگاه که همه جای را آرامش و سکوت فرا گرفته است، دست نیاز به درگاه خدای بی نیاز خویش بلند می کند تا باشد از دریای بی‏کران نعمت‏های او بهره مند شده و موجب سعادت و خوشبختی اش در دنیا و جایگاه نیک و ابدی بهشت جاودان شود.

مواردی که تذکر رفت، پرتوهای اندکی از دریای پر انوار رمضان و بهره های اندکی از گنجینه های رمضان بود.

امید که رمضان امسال را با رفاه و امنیت و در عالمی از صلح و صفا به سر بریم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *