نگاهی به دیروز

نوشته:محمود مدرس نور-هرات

به مناسبت ششمین سالگرد تاسیس نهاد جوانان مسلمان(نجم)

امت مسلمه با بار مسئولیت خیلی سنگینی که دارد، چندین قرن به خواب سنگین غفلت رفته بود، از جانب دیگر زمان خواب این امت مصادف به بیداری شبانه روزی کسانی بود که اگرچه دشمن مستقیم این امت هم نبود، اما برای دست یابی به منابع و منافع بالاتر یقینا با این امت در خواب رفته تصادم پیدا می کرد. جنین به فرزند تبدیل شده رنسانس همان دشمن سنتی و ایدئولوژیک این امت نبود، بل دشمنی آنها بخاطر چیزهای دیگر بود.
در غرب در زمستان چوب برای گرم کردن همه گان وجود نداشت، اما شرق در کنار چوب زمستان، چوب عود هم برای خوشبویی داشت، امت مسلمه، در کنار آب یخ در تابستان آب میوه یخ هم داشت!

در غرب نمد سخت برای خوابیدن نبود اما بالین و بالشت شرق پُر از پَر «قو» بود، غرب دیگر نه برای اقناع یک نیاز بل برای اشباع هوس ها می خواست که همه چیز را ببلعد. این به این معنی که غرب آمد همه چیز را از ما گرفت، بل بدین معناست که خواب ما و بیداری آنها باعث شد که همه چیزرا از دست بدهیم.
افغانستان در این میان کشمکش بزرگ امت مسلمه و غرب جدید یا در کل در تلاقی حق و باطل همیشه سنگ زیرین آسیاب بوده است. تمام مصائبی که بر یک کشور اسلامی از یک دشمن متصور است، بر آن تحمیل شده است.

اما تجربه های زیبای دیگران را هرگز تجربه نکرد. این کشور تخته ی خیز مقابله با قلدران بوده است. هرگز مثل بغداد عباسی محل عیش و نوش، هرگز مثل قاهره فاطمی مرکز آسایش و فراوانی، هرگز مثل دمشق اموی جای راحتی و فرماندهی، هرگز مثل استانبول عثمانی مرکز رانت خواری تیول های شرق و غرب، هرگز مثل…… نبوده است.
افغانستان، در زمان به خواب رفته گی امت، از همه خوابش سنگین تر بود، حتی گاهی هم خود را به خواب می زد که مبادا بیدار شود، برعلاوه تهاجم هم به این سرزمین سنگین از دیگران بود!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *