مسؤلیت من…!

نوشته:حکمت الله حمدی_ عضو نجم فراه

جوانان عبارت از بزرگترین داشتۀ جامعه بوده، که میتواند در هر دو جنبه (مثبت ومنفی) جامعه مؤثر واقع گردند. 

این قشر میتواند که جامعه را بسوی ترقی سوق داده و آن را از بحران های بزرگ رهایی بخشد. برعلاوه میتوانند در عرصۀ منفی نیز چنین مؤثر باشند وانتخاب هرجهت  به اندیشۀ جوانان ارتباط دارد که در کدام عرصه پیش میروند.

قسمیکه جوانان قسمت ارزندۀ جامعه را تشکیل میدهند، کشورهای مستعمر نیز توجه شانرا به آنان جلب مینمایند تا بتوانند به نحوه دلخواه شان ازآنان استفاده نمایند.

برای اینکه جوانان مورد شکار آنها قرار نگیرند، باید نکات ذیل را بصورت جدی مد نظر بگیرند:

1_ داشتن تکیه گاه معنوی:

یکی از نیاز های عمدۀ جوانان داشتن تکیه گاه معنوی یعنی خداوند(ج) میباشد. 

چون یک مسلمان بعضی اوقات در دو راهی گیر می ماند و یا هم راه را بصورت کامل گم میکند، بنابرین نیاز دارد تا در چنین موقعیت ها به ذات یکتا وبی نیاز رجوع نماید تا قلبش تسلی یافته ومأیوس نشود. پس آنها باید بر این باور باشند، که نباید به مادیات اتکا نمایند و بیش از همه متکی به معنویات باشند.

اما موضوع دیگری که مورد بحث است، این است که نباید زیاد منزوی گردیده، به گونۀ که بسوی تصوف روی آورند.

2_دوری از افراط و تفریط:

افراط و تفریط هردو به معنای زیاده روی بوده که افراط عبارت از زیاده روی در جهت مثبت و تفریط درجهت منفی میباشد. یک جوان مسلمان باید از هردوی شان دوری گزیند تا مبادا بسوی انحراف برود. 

نداشتن آگاهی درست از دین باعث گمراهی یک شخص خصوصا جوان میگردد. چون در این زمان او مسیر زنده گی خود را انتخاب مینماید. پس اگر اطلاعات او کم باشد،  ممکن زیاده روی نموده و گمراه شوند. 

یکی از نمونه های متفاوت افراط ، تعصبات قومی میباشند، که از طریق شعار های قومی میتوانند مؤثر واقع شده و جوانان را به آسانی احساساتی نمایند. موضوع فوق ازجمله عوامل عمدۀ است که موجب ویرانی کشور ما گردیده است.

تفریط برعکس افراط بوده و دوری از معنویات و تعلق کامل به مادیات میباشد.

تطبیق نادرست دین موجب افراط شده و دین را نزد مردم بی ارزش جلوه میدهد. درحالیکه دین اسلام دارای ارزش بسیار والا بوده و مطمئنا شخصیکه لذت ایمان را چشیده باشد، هرگز از دایرۀ اسلام خارج نخواهد شد.

3_ مطالعۀ دایم:

مطالعه بهترین روش جهت بلند بردن آگاهی افراد میباشد. مطالعه باید نخست در بخش های دینی صورت گیرد تا آگاهی در امور دینی زیاد گردیده و دین با ماهیت اصلی آن شناخته شود و پس از آن مطالعه میتواند در بخش های دیگر بسیار مفید واقع گردد. اما اگرمعلومات یک شخص در بخش دین کم باشد، با مطالعه در بخش های دیگر، ممکن با موضوعات مختلف دینی و عقیدتی روبرو گردیده و ندانسته آن موضوعات مورد قبول وی قرار گیرد. 

یکی دیگری از نیازهای که به مطالعه وجود دارد، اینست که جوان مسلمان با استفاده از معلوماتی که از طریق مطالعه دریافت می نماید؛ میتواندغیر مسلمانان را به این دین مقدس دعوت نماید. همچنان اگر با افراد دین ستیز مواجه گردد؛ برعلاوۀ اینکه خودش گمراه نمیشود، میتواند برای آنان نیز دلایل قناعت بخش ارائه نماید.

مطالعه به زمان و مکان مشخص نیاز ندارد، بلکه همیشه در وقت فراغت میتوان مطالعه نمود، تا از ضیاع وقت جلوگیری شده و هم معلومات بیشتر کسب گردد.

4_ جدیت درکار:

یک جوان برعلاوۀ نکات فوق، به جدیت درامور نیز نیاز دارد. قسمیکه خداوند(ج) در قرآنکریم می فرماید:{ لیس للإنسان الا ما سعی } ترجمه:( نیست برای انسان، مگر آنچه سعی کند.)

از جملۀ نیازهای شدید کشور ما، کارکردن جدی وخسته گی ناپذیر میباشد. ګفته میشود که افغانستان و جاپان همزمان ، استقلال خود را گرفتند اما اگر ما از همین حالا اقدام به کار کنیم؛ ممکن تا یک قرن آینده هم نتوانیم خود را باجاپان فعلی مقایسه نماییم. چون آنان از روزی که استقلال خود را گرفتند؛ در 24 ساعت، 16ساعت کار می نمودند ولی ما 8 ساعت را برای کار اختصاص دادیم و در بین آن 8 ساعت، ممکن 4 ساعت کار نموده و آن هم طوریکه اخلاص به کلی در آن وجود ندارد. 

پس بعید است آبادی کشوری که اتباع اش خواهان آن نباشند. یک جوان بیش از همه مسؤل است تا نکات فوق را مد نظر گرفته و به آن عمل نمایند، چون جز او کسی وجود ندارد؛ که فردای کشور را دست بگیرد.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *