رمضان و سلامتی!

نوشته:محمد صدیق حمید عضو نجم در کابل

رمضان مثل ماه های دیگر سال نیست بلکه نسیم خدایی و جرعه ایمانی است، کسی که رمضان را دریافت و امرزیده نشد، زیان کرده است؛ به این خاطر بوده که صحابه رضی الله عنهم این دعا را زیاد تکرار می کردند:پروردگارا ما را به رمضان برسان.موضوع مهم دیگر سلامتی ما است که در ماه رمضان برنامه غذایی ما نباید با قبل خیلی تغیر کند و در صورت امکان باید ساده باشد همچنین باید طوری ترتیب شود که بر روی وزن طبیعی تاثیر زیاد نداشته باشد. با توجه به ساعات طولانی گرسنگی در روز، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی و دیر هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فایبر زیاد.غذاهای دیر هضم معمولا 8 ساعت در دستگاه گوارش (هضمی) می مانند، در حالیکه غذاهای زود هضم فقط از 3 تا 4 ساعت در معده باقی می مانند و فرد خیلی زود احساس گرسنگی خواهد کرد.غذا های دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، لوبیا، عدس، ارد سبوس دار، برنج، انواع سبزی ها مانند لوبیا سبز، نخود وغیره(که کاربوهایدریت های پیچیده نامیده میشوند).

و غذاها زود هضم عبارتند از:غذاهای حاوی قند، ارد سفید وغیره(که به این گروه کاربوهایدریت های تصفیه شده گفته میشود).

غذاهای مصرفی باید در حالت تعادل باشد با یکدیگر باشند و از همه گروه های غذایی مثل میوه، سبزیجات، گوشت و مرغ، ماهی، نان و غلات، گروه شیر و لبنیات باید در برنامه غذایی ما وجود داشته باشد.

غذاهای سرخ شده باید به مقدار کم مصرف شوند، زیرا باعث عدم هضم سوزش سردل و اختلال در وزن مناسب می شوند.همچنان از خوردن غذاهای حاوی قند زیاد باید پرهیز شود چون استفاده زیاد از قندهای ساده باعث افزایش نا گهانی قند خون و سردرد در هنگام افطار میشود و نوسان شدید قند خون به رگ های مغزی اسیب وارد میکند.

از خوردن چای و غذای زیاد در هنگام سحر باید پرهیز شود، بخاطر که چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به انها نیاز دارد، دفع میشوند.

به اعتقاد بسیاری از دانشمندان انواع بیماری ها از غذا های زیادی که از معده میگزرد و تحلیل نمیرود سر چشمه می‌گیرد و تنها راه درمان روزه است. پس با رعایت رژیم صحیح و پرهیز از پر خوری چون حکمت روزه گرسنگی کشیدن و استراحت اندام های داخلی است، بهترین و بیشترین سود را از روزه خود بگیریم.

کوشش کنید دز شام و سحری از خوردن غذا های سنگین و سرخ کرده پرهیز کنید، به هر نیزان که سخری سبک تر باشد، احساس سنگینی، کسالت و خواب الودگی کمتر بروز کرده و شخص فعالیت روزانه را با نشاط بیشتری اغاز میکند.همچنان از خوردن غذاهای خشک، انواع نوشابه‌ها و اب میوه های غیز طبیعی باید خوداری کرد.

مسئله مهم دیگر خوابیدن با شکم پر بعد از سحری است. زیرا باعث سوء هاضمه و مشکلات هضمی میشود. حکمت روزه تنظیم اعمال حیاتی بدن و دفع اختلاط فاسده از بدن است. با خوابیدن بعد از از سحری با شکم پر، نه تنها کمکی به سیستم هضمی خود ننموده ایم بلکه فشار روی معده خود را زیاد کرده ایم. برعلاوه در این ماه نیاز به شادابی و نزدیک تر شدن به خدا داریم.با شکم پر خوابیدن باعث کسلی ما در روز بعدی میشود و فرصت بازسازی مان را از دست می دهیم بهترین وقت خوابیدن هنگامی است که هضم معده انجام گرفته و غذا از دهانه معده عبور کرده باشد.

چه غذاهای را مصرف کنیم؟

مصرف کاربوهایدریت های مرکب در سحر که در مدت طولانی تری هضم می شوندو باعث می شوند که کمتر گرسنه شوید.همچنان حلیم یک منبع عالی پروتئین بوده و از غذاهای است که دیر هضم میشود.و خرما منبع عالی قند، فایبر، کاربوهایدریت، پتاشیم و منیزیم می باشد.همینطور مغز بادام غنی از املاح خصوصا کلسیم و فایبر می‌باشد.

کیله منبع غنی پتاشیم، منیزیم و کاربوهایدریت می باشد.همینطور مصرف زیاد اب یا اب میوه در فاصله بین افطار و زمان خواب باعث تامین اب مورد  نیاز بدن میشود.مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مهم است.همچنان کوشش شود که بین افطار و شام حداقل نیم ساعت فاصله ایجاد شود. و جهت احساس تشنگی کمتر می توان در پایان سحری از لیمو ترش استفاده نمود.در وقت افطار توصیه زیاد به مصرف اب گرم شده است، چون این عمل باعث گرم شدن معده میشود.مصرف اب سرد هنگام افطار باعث سردی و انقباض معده شده و مانع ترشح مناسب انزایم های هضمی میشود.سعی کنید وعده سحری را به هیچ وجه فراموش نکنید زیرا به فرموده پبامبر صلی الله علیه وسلم در ان برکت است.چون سحری در ماه رمضان همانند صبحانه در روز های عادی، مهمترین وعده غذایی است. این وعده غذایی مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین میکند.اشخاص که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می کنند در طول روز دچار به افت قند خون، کاهش تمرکز و توان کاری میشوند. این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه نامناسب است.

این مقاله در رابطه با تغذیه مناسب و پیشگیری از بروز مشکلات رایج در طول ماه رمضان را در اختیار شما قرار میدهد با رعایت این نکات شما قادر خواهید بود به راحتی روزه بگیرید و به طور کامل از فواید معنوی و جسمانی ماه رمضان بهره مند شوید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *