کانکور و دغدغه ی گزینش رشته

بسم الله الرحمن الرحیم

تهیه و گردآوری: محمدعوض دانیال

کانکور فقظ یک امتحان است، اما تفاوت آن با سایر امتحانات در مهم بودن و سرنوشت ساز بودن آن  است. کانکور برای برخی جوانان مهمترین دغدغه ی زنده گی شان و برای برخی هم یکی از امور خیلی مهم زنده گی میباشد.

یک جوان رسالتمند و با هدف در زنده گی اولویت بندی درست و پلان و برنامه ریزی دقیق می داشته باشد و برای سپری نمودن امتحان کانکور نیز با تمام تدبر و پلان گذاری دقیق وارد عمل میشود.

درقسمت کانکور انتخاب دقیق رشته از مهمترین گام ها بحساب میآید، بناء برای هر جوانی که امتحان کانکور را در پیش دارد دانستن چگونه گی انتخاب درست و مواردی را که  باید در انتخاب رشته در کانکور مد نظر بگیرد لازمی است.

درین مقاله موارد ضروری در کانکور، خصوصا پیرامون انتخاب رشته در کانکور به بحث گرفته شده اند:

نخست به ارزش و اهمیت تحصیل، دانش و تخصص در اسلام می پردازیم.

جایگاه علم، دانش، تخصص، تفکر و تدبر در اسلام بسی بلند و سترگ است که در آیات متعدد قرآن عظیم الشان و احادیث نبوی ص به این مسایل بصورت واضح پرداخته شده است که درینجا فقط به برخی موارد اشاره میشود:  

خداوند ج میفرماید:

بخوان بنام پروردگارت آنکه (آفریده ها) را آفرید. علق:1

دربارهء او از مطلعی (آگاه و اهل تخصص) بپرس. الفرقان:59

هیچکس همچون آگاه و مطلع تو را خبر نمی دهد. فاطر:14

آیا کسانی که میدانند با آنان که نمیدانند برابرند؟. الزمر: 9

از چیزی که به آن آگاهی نداری پیروی مکن، زیرا گوش و چشم و قلب همه مورد پرسش قرار خواهند گرفت. الاسراء:36

رسول الله ص:

سخن (و دانش) حکیمانه گمشدهء مومن است، هرکجا که آنرا بیابد، (پیش از دیگران) استحقاقش را دارد. ابن ماجه و ترمذی

 

یوسف قرضاوی:

حقیقت آنست که از نگاه ما دانش عین دینداری و دینداری جز بر اساس دانش امکان پذیر نیست و در فرهنگ و تمدن ما دانش رهنمای ایمان و پرچمدار عمل و دری است که بر روی سربلندی دنیا و سعادت اخروی باز میشود.

ا.ج آربری استاد زبان تازی و ادبیات اسلامی در دانشگاه کمبریج در پیشگفتاریکه بر کتاب تاریخ آموزش در اسلام (نوشته ی حسین ساکت ) نوشته است راجع به علم پروری و اشتیاق مسلمانان پیشین به علم آموزی را چنین بیان میکند:

اسلام دارای شکوهمندی های است که جهان بشری را به شگفتی و سپاس وا میدارد. کتابهایی که مسلمانها نوشته اند بخشی ازین خدمت است که در راه پیشبرد هنر، ادبیات، علوم وسیاست انجام پذیرفته است. اگر شیفتگی مسلمانان به دانستن و یاد دادن نبود –آن شیفتگی که در سراسر تاریخ خود بدان برجستگی و ویژه گی یافته اند- به این همه دست آوردها نمی رسیدند، چرا که زنان و مردان، بی چون و چرا این دستور پیامبر (ص) را انجام میدادند که : “اگر دانش در چین باشد به دنبال آن بروید!” به همین سبب بررسی و بیان نظام ها و شیوه های آموزشی بنیادیافته در اسلام کاری بس سترگ و گیراست.

 

انتخاب رشته در کانکور

انتخاب رشته آخرین و مهمترین قدم شاگردان برای ورود به موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی است، به این دلیل مهمترین قدم محسوب میشود که انتخاب درست آینده ی داوطلب را تضمین میکند و یک انتخاب غلط میتواند زحمات چندین ساله داوطلبان را بر باد دهد.

بعنوان مشوره در انتخاب کانکور از شما میخواهیم سوالات ذیل را دقیق شوید:

1: آیا میدانید میخواهید کدام رشته های پوهنتون را انتخاب کنید؟

2: آیا میدانید شغل آینده ی شما چیست؟

3: آیا هنگام انتخاب رشته به شغل آینده خود نیز فکر میکنید؟

4: علاقه شما نسبت به این شغل چگونه است؟

5: آیا نظر شما در مورد انتخاب رشته با خانواده ی تان هماهنگ است؟

6: آیا به شهر های دورتر از ولایت خود میروید؟

7: آیا راجع به رشته ها بصورت کامل معلومات حاصل کرده اید؟

 

چرا انتخاب رشته در کانکور بسیار مهم است؟

انتخاب رشته بمعنی انتخاب چگونگی زنده گی آینده ی تان است.

این که میخواهید فردا مفیدیت تان به جامعه چقدر باشد را انتخاب رشته تعیین میکند.

انتخاب رشته یعنی انتخاب شخصیت آینده ی تان

انتخاب رشته یعنی داشتن زنده گی هدفمند و با رسالت

انتخاب رشته گامی بسوی به واقعیت پیوستن آرزوهایتان

در انتخاب رشته کدام موارد را مدنظر داشته باشیم؟

1: در نظرداشت شرایط اجتماعی و علاقه فردی

2: ترتیب انتخاب ها با در نظرداشت معیار نمرات سالهای قبل

3: کسب معلومات در مورد پوهنتون های مختلف

4: ترتیب بیش از یک گروپ انتخاب

5: مشوره با متخصصین عرصه ی کانکور

6:ترتیب انتخاب ها با هدفمندی و رسالت

7: در نظر داشت بازار کار و تقاضای کار برای رشته ی مورد نظر

8: در نظر داشت تعداد احتمالی متقاضیان رشته ی انتخابی تان

9: در نظر سطح ولایت انتخاب شده

10: اگر میخواهید چند انتخاب تان یک رشته باشد پس ولایات مختلف را نظر به سطح نمرات از بالا به پایین انتخاب نمایید

11: اگر میخواهید رشته های مختلف انتخاب نمایید باز هم با در نظر داشت سطح نمرات انتخاب های تان را از بالا به پایین انتخاب نمایید

12: در وقت درج انتخاب های تان در کلید متوجه ترتیب انتخابها از اول تا پنجم باشید

13: در وقت درج کودهای رشته ها و همچنان در وقت رساندن جواب های سوالات با تمام خونسردی و آرامش کامل عمل نمایید

14: جواب های سوالات را پس از حل کردن، هر چه زودتر و با دقت تمام درج کلید نمایید

15: تمام تمرکز تان را در وقت شروع امتحان بر فورم و کلید تان جمع نمایید

16: نگذارید اطرافیان تان سبب برهم خوردن تمرکز و آرامش تان گردند

17: متوجه گذشتن زمان باشید

بطور مثال: جاوید به رشته های انجینری، اقتصاد، زراعت، ساینس و زمین شناسی علاقه مند است. در وقت انتخاب باید از کدام یکی از موارد ذیل استفاده کند؟

انتخاب سوم انتخاب دوم انتخاب اول انتخاب ها
زراعت    اقتصاد     انجینری   الف      
ساینس    زراعت    اقتصاد    ب       
زمین شناسی  ساینس    زراعت    ج        
الکترومیخانیک  زمین شناسی  ساینس    د        

 

\اهمیت انتخاب رشته ی تحصیلی درین است که هر قدر یک رشته ی تحصیلی تعداد محصلینی را که ضرورت دارد از انتخاب اول آنان تکمیل میکند. طور مثال در سال 1396 رشته ی اقتصاد 500 نفر ضرورت دارد. کسانی میتوانند به اقتصاد کامیاب شوند که نمره ی بدست آورده ی آنها با معیار تعیین شده برای اقتصاد مطابقت داشته باشد. حالا فرض میکنیم که به تعداد 6000 دانش آموز در انتخاب اول اقتصاد را در نظر گرفته اند اما نمره ی معیاری را 400 دانش آموز پوره کرده اند، رشته ی اقتصاد درابتدا همین 400 دانش آموز را جذب میکند و 100 دانش آموز دیگر را از انتخاب دوم جذب میکند بشرطیکه معیار نمرات رشته ی اقتصاد را پوره کرده باشند. اما اگر 500 دانش آموز از انتخاب اول پوره شود در این صورت برای انتخاب دوم اقتصاد چانس باقی نمی ماند، اگر چه معیار را پوره کرده باشند. هرگز در انتخاب اول و دوم خود رشته ی را که بالاتر از نمره ی شما خواهد بود را انتخاب نکنید.

انتخاب اول رشته ی تحصیلی بالاتر از سویه برای انتخاب های بعدی زیان آور استئد. زمانیکه شما سوالات را حل کردید و نوبت انتخاب رشته ی تحصیلی رسید باید فکر کنید که تعداد سوالاتی را که حل کرده اید بطور تقریبی نمره ی معیاری کدام رشته را پوره میکند باید همان رشته را در انتخاب اول خود داشته باشید. در صورتیکه نمره ی شما بطور تقریبی به یک رشته مطابقت کند اما آنرا در انتخاب بعدی در نظر بگیرید چانس شما را کمتر میسازد، زیرا امکان دارد قبل از رسیدن به انتخاب بعدی تعداد محصلین همان رشته پوره شود.بناء اگر جاوید مطمئن باشد که نمره ی او به انجینری مطابقت دارد باید از مورد (الف) استفاده کند اما اگر فکر میکند که نمره اش معیار نمرات انجینری را پوره نمی کند و با نمره ی معیاری رشته اقتصاد نزدیکتر است باید مورد (ب) را انتخاب کند . در صورتیکه اگر نمره ی او معیار انجینری را پوره نکند و او از مورد (الف) استفاده کند امکان دارد که چانس یاری کند و در انجینری کامیاب شود اما چنین مواردی ندرتا واقع میشوند. در صورتیکه اگر در انجینری کامیاب نشود چانس کامیاب شدن در رشته ی اقتصاد را نیز کمتر میسازد، چون در انتخاب دوم واقع شده است، با وجودیکه نمره ی او به معیار اقتصاد مطابقت میکند. 

 

آیا کانکور چانس است؟

این سوالیست که ذهن بسیاری ها را مسموم کرده است. در یک کلمه بگوییم: «نه». کانکور به هیچ صورت چانس نیست. اصلا ذهن خود را با این افکار خسته نسازید. اگر با منطق ریاضی صحبت کنیم، برای هر سوال 4 جواب داده شده است. یعنی هر جواب 25% امکان دارد که درست باشد. در حقیقت 75% جواب اشتباه است و باید شما 25% را که صحیح است پیدا کنید. اگر هر سوال دو جواب میداشت احتمال درست یا نادرست بودن 50% می شد. در آن صورت یکی درست و دیگری غلط میبود و می توانستید بگویید که بله یک مقدار چانس وجود دارد. اما حال اینطور نیست! اصلا کسانی که در مورد چانس بودن یا نبودن فکر میکنند بالای خود اطمینان ندارند و میخواهند آینده ی خود را بدست احتمال و چانس  بسپارند این کار بسیار اشتباه و برخواسته از افکار کوچک است.

 

اگر جواب سوالی را نمیدانید و یکی از جوابات را نشانی میکنید فقط 25% امکان دارد که شما جواب صحیح را نشانی کرده باشید. درین صورت نمی توانید تمام امتحان را با 25% بسپارید. 25% یعنی ناکامی!ِ

شاید شما کسانی را بشناسید یا دیده باشید که اگر لیاقت مطرح باشد آنان باید کامیاب نمی شدند اگر این مسایل را کنار بگذارید به نفع شماست. اما یک مطلب را به خاطر داشته باشید! اگر با توانایی و لیاقت خود کامیاب نشده باشید نمی توانید در آن جا درس های تان را به شکل درست آن ادامه دهید.

 

اصلا ذهن خود را به اساس اتکا به خود، اعتماد به نفس، تلاش میکنم، پیروز میشوم، آینده را خودم میسازم و…….. طراحی کنید. با جملات قدرتمند بسوی کانکور بروید نه با کلمات ضعیف و ناتوان .

همچنان بدانید که: کسانی که در امتحان کانکور ماهر هستند، عجله نمی کنند.

 

روز کانکور چه خواهد شد؟

بلاخره روز کانکور خواهد رسید. روز کانکور هم مانند همین روزهای دیگر خواهد بود. آفتاب از شرق طلوع خواهد کرد. شما هم مثل همیشه از خواب بلند میشوید و به سوی امتحان میروید.

روز امتحان کانکور هم مثل تمامی روزهای زنده گی شما عادی است و نباید مضطرب و نگران باشید. زیرا اضطراب آرامش شما را برهم میزند و رفتار شما را خراب میکند.

دو روز قبل از امتحان کانکور درس خواندن را کنار بگذارید. عبادت کنید، ورزش آرام اجرا کنید، صبح زود ازخواب بلند شوید و در آرامش کامل بسر ببرید.

قبل از کانکور محل امتحان را دانسته و وسایل تانرا آماده کنید.

قبل و بعد از کانکور خود را به خداوند مهربان بسپارید و به یاد داشته باشید که یاد خدا آرامش بخش دلهاست.

سعی کنید در جریان امتحان کاملا آرام و خاموش مشغول کار خود باشید.

با اعتماد به نفس کامل، آرامش تمام و با  امید به کامیابی به استقبال کانکور بروید!

جملات طلایی:

زنده گی تان در لحظات تصمیم گیری تان شکل میگیرد!

موفقیت شما در گرو زحمات شماست!

من شکست را به رسمیت نمی شناسم! هنری فورد

تصمیم، سر چشمه ی قدرت!

اگر اهداف بزرگ دارید باید وقت بیشتر و تلاش بیشتر برای آن در نظر بگیرید!

به هر چیز به دیده ی تحقیق نگاه کن! داوینچی

کانکور چانس نیست یک امتحان است!

من از زرگری به کیمیا، از کیمیا به طب، از طب به روانشناسی، از روانشناسی به فلسفه واز فلسفه به خدا شناسی رسیدم! محمد بن زکریای رازی

قدر زمان حال را بدانید که گذشته برنمی گردد و آینده شاید نیاید!

واقعیت های امروز آرزو های دیزوز اند و آرزو های امروز  واقعیات فردا!

اهداف صحیح زیربنای ساختن آینده ی با سعادت هستند!

عوامل شکست را بشناسید و خود را تغییر دهید!

موفقیت یعنی 99 در صد تلاش و یک در صد نبوغ!

شاید مردم مرا نابغه بدانند، ولی اگرمن به جایی رسیده باشم نتیجه ی کار و تلاش پیوسته ی خودم بوده است. نبوغ یعنی ثبات و استقامت، فکر در باره ی یک موضوع واحد! نیوتن

من به عرض زنده گی بیشتر از طول آن ارزش میدهم!ابوعلی سینا

آدمی ساخته ی افکار خویش است، فردا همان خواهد شد که امروز می اندیشید!

مشرق هر مغرب، مغرب مشرق دیگریست! ابو ریحان البیرونی

پیشروان انسانهایی هستند که برای رسیدن به مطلوب خویش بپا میخیزند!

موفق باشید!

 

 

منابع کمکی:

دانش و دینداری از یوسف قرضاوی
کانکوری ها بخوانید! ( د.م.شریف پاینده و ا.عبیدالله مهدی)

برنامه ریزی کانکور ( لیسه کوثر)

1 دیدگاه برای «کانکور و دغدغه ی گزینش رشته»

  • آگوست 23, 2018 در t 8:12 ب.ظ
    Permalink

    سلام و عرض ادب!
    یکی از بهترین مقالات و معلوماتی که تا اکنون در باره کانکور دریافت کردم، سپاس فراون از تهیه کننده این معلومات. خداوند متعال این امتحان را بالای مه به خوبی و خوشی سپری نماید و مارا به رشته دلخواه ما به خیر کامیاب نماید، آمین…

    پاسخ دادن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *