سمینار تربیتی (دعوت و دعوتگر)

سه شنبه – هجدهم سنبله 1393هـ.ش، نجم هرات، برگزارکننده سمینار تربیتی تحت عنوان، دعوت و دعوتگر، برای 40 تن از اعضا و ارکان نجم بود. این سمینار که ساعت 7:00 صبح، روز سه شنبه با گردانندگی محمد وصیل اسودی یک تن از اعضای نجم هرات و تلاوت فردی اشتراک کننده‌گان ‌این سمینار آغاز گردید، حدود چهار ساعت به طول انجامید.

این سمینار که به هدف وضاحت بخشیدن اهمیت دعوت بسوی دین و ارزشهای الهی و بلند بردن توانایی ها و مهارتهای اجتماعی جوانان نجم در زمینه نشر ارزشهای اسلامی برگزار شده بود، دارای چهار بخش عمده: 1- چرا دعوت کنیم؟ 2- چگونه دعوت کنیم؟ چه کسانی را دعوت کنیم؟ 3- مسابقه (دعوتگر موفق) 4- پرسش و پاسخ، بود.

چرا دعوت کنیم؟، نخستین بحثی بود که توسط استاد جلیل احمد پویا، استاد دانشگاه، تقدیم گردید، استاد پویا در ابتداء اشاراتی به هفته ی شهید داشتند و جایگاه شهید را در پرتو آیات قرآن کریم واضح نمودند. و شهدا را اولین دعوتگران راه حق خواندن که به مصداق آیات قرآن کریم به وعده شان وفا نمودند و پیمانی که با الله متعال بسته بودند بسر رساندند.

سپس استاد پویا حول مبحث، چرا دعوت کنیم؟ نکات ارزشمندی را پیرامون اهمیت دعوت بسوی ارزشهای الهی در روشنی آیات و احادیث پیامبر اکرم(ص) و واقعیتهای عینی جامعه بیان نمودند و دعوت به سوی اسلام و ارزشهای اسلامی را مایه­ی فلاح دنیا و آخرت مؤمنین خواندند.

موضوع دوم سمینار، توسط استاد فاروق ندیم استاد پوهنتون هرات و مسؤل عمومی نجم هرات، تحت عنوان: چگونه دعوت کنیم؟ و چه کسانی را دعوت کنیم؟، تقدیم اشتراک کننده های سمینار گردید.

استاد ندیم پس از حمد و ثنا و دکلمه شعری سپید در وصف شهید و خوانش شعارهای حماسی «فی سبیل الله قمنا، نبتغي رفع اللواء…»، اشارۀ به روز شهید داشته و فلسفۀ شهید را از دیدگاه شهید قرآن سیدقطب بیان داشتند. و آن اینکه روزی از شهید سیدقطب پرسان شد: چرا برای کسانی که در راه خدا کشته می­شوند از واژۀ “شهید” استفاده میشود؟ مگر بر چه چیز شاهد اند؟ شهید سیدقطب در پاسخ گفت: “کسانیکه مسلمان هستند، تنها با زبان شهادت می­دهند که ما مسلمانان هستیم. ولی کسانیکه در راه خداوند از بین میروند این اشخاص با قربانی کردن جان شان شهادت می­دهند که فدای راه خدا می­شوند”.

در ادامه استاد ندیم به بحث محوری چگونه و چه کسانی را دعوت کنیم، پرداخته و با استفاده از ادبیات و متون گرانبهای فقه دعوت در پی پاسخ به این دو سؤال محوری برآمده و نکاتی گرانسنگی را تقدیم مهمانان نمودند.

استاد ندیم قضیه چه کسانی را دعوت کنیم از دو بعد به بررسی گرفتند، یکی از بعد فردی بودن دعوت که شخص خاصی را هدف قرار دهیم و دوم از دید عمومی بودن دعوت که نشر و پخش کتب و رساله ها و… شامل این بخش می­شود.

استاد ندیم بر دعوت فردی تأکید نموده و اصالیب این چنین دعوتی را برگرفته از قرآن و متون اسلامی چنین بیان داشت.

  1. دعوت بر اساس حکمت. برای کسب این اصل باید فردِ داعی مطالعه کند، تطبیق کند و با افراد با تجربه در این مسیر نشست و برخاست کند و از تجربه های شان استفاده نماید.
  2. دعوت بر اساس موعظه حسنه. موعظه حسنه زمانی ثابت می شود که فرد به این نتیجه برسد که ما خیرخواه و دلسوز وی هستیم.
  3. مجادله به روش نیکو. عدۀ با مطالعه برخی کتب اندیشه­های انحرافی و یا متأثر شدن از فرهنگ جوامع دیگر، خود را “همه چیز فهم” می دانند بناً با چنین اشخاصی باید مجادله کرد و اندیشه انحرافی و برخی کج اندیشی­های موجود در اذهان شان را با روشی نیکو برایشان واضح ساخت.

سه نکتۀ فوق برگرفته از این آیت قرآن می باشد. “ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ” سوره نحل آیت 125

  1. و نکته چهارم دعوت با ایجاد الگوی نیک. یعنی یک دعوتگر باید از خود یک الگوی نیک در جامعه تقدیم کند. استاد ندیم با تأکید به این اصل اشاراتی به گفته های بزرگان دعوت داشته و مقولۀ از شهید سید قطب بیان داشتند که “آنچه در کتاب، نویسنده می‌نویسد، بی روح است تا زمانیکه خودش به آن عمل ننماید.”

و اما چه کسی را دعوت کنیم؟

قسمت دوم، موضوع استاد ندیم بود که در باره آن صحبت همه جانبه ی داشتند. استاد ندیم بیان داشت که بصورت کل مخاطب ما عموم مردم می­باشند اما نباید اولویت ها را فراموش کرد. در مقطع فعلی دعوت، فردی را دعوت می کنیم تا دارای اوصاف زیر باشد:

  1. متواضع و فروتن باشد.
  2. باید کم حرف باشد. چون اشخاص پرحرف اشخاص رازنگهدار نیستند.
  3. با انظباط باشد. چون بی انظباطی یک شخص باعث بی نظمی واحد تربیتی می گردد.
  4. شجاع باشد تا بتوانند در مسیر دعوت ثابت قدم بمانند.
  5. زیرک باشد.
  6. پاک از اندیشه های انحرافی باشد.

و در اخیر استاد ندیم چند نکته­ی حکیمانه را پیرامون کسی که دعوتش میکنیم و باید مد نظر بگیریم را توضیح دادند.

  1. باید علاقه مندی و شرایط شخص را مدنظر بگیریم.
  2. رو در رو از وی انتقاد نکنیم.
  3. وانمود نکنیم که ما بیشتر از وی می‌دانیم.
  4. دنبال نقطه ضعف های شخص نرویم.
  5. نباید برای دعوتِ شخص عجله کنیم. یعنی نمی‌شود به یک روز شخص را قناعت دهیم.
  6. او را به حالش وانگذاریم.
  7. در موعظه و اندرز هم او را خسته نکنید.
  8. با وی در حدش شوخی کنیم. طوریکه شخصیت و جدیت مان از بین نرود.
  9. برای خود و او دعا نماییم.

بخش سوم سمینار اختصاص یافته بود به پرسش و پاسخ و نظریات و تعلیقات اشتراکننده­گان و بخش چهارم سمینار به مسابقه­ی پیرامون مباحث تقدیم شده اختصاص یافته بود که دو بخش اخیر نیز با استقبال گرم اشتراک کننده گان قرار گرفت.

همچنین ضمن این سمینار بخش فرهنگی برای نشیط نگه داشتن جوانان از نشید، سرودها و شعارهای حماسی استفاده نموده و همچنین اشتراک کننده گان محفل صبحانه صرف نمودند.

محفل با دعائیه خاتمه یافت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *