نجم

نامم کجاست؟

 نوشته: داکتر عبدالباسط امل

 تعدادی کمپاینِ راه انداخته اند تا مگر بتوانند به ظلمی! پایان دهند که در برابر بانوان جریان دارد.

ما بارها شاهد کمپاین ها و سرو صداهایِ بوده ایم که بلند شده است ولی پس از یکی دو هفته و بدست آوردن امتیاز و شهرتی خاموش شده است بدون اینکه نتیجهٔ مطلوب بدست آید حتی که خیلی ها را به دردسر مواجه ساخته است.

سالهاست گفته می شود حق زن پامال شده است ولی بجای اینکه چارهٔ کار پیشکش شود مانع تازهٔ برای ازبین بردن تبعیض جنسیتی ایجاد شده است.

همه وقت می شنویم که بدگرفتن، بدون مشورت به نکاح در آوردن و نگذاشتن دختران به آموزش و بسا موارد دیگر ظلم و جفا در حق زنان است ولی هرگز راه حل و درست برای برداشتن این معضلات به ملت تقدیم نشده است.

 هدف این مردمان با وصله دادن مشکلات به اسلام و شریعت و فرهنگ ملی ما بد جلوه دادن دین و فرهنگ افغانی است ولیکن اگر کمی دقت شود و عمیق نگریسته شود هیچ یک این موارد پیوندی به اسلام ندارد و نیز جایِ در فرهنگ افغانی ما ندارد.

مطمئناً راه اندازی کمپاین “نامم کجاست” هدفی دیگر بجز از بکار بردن اسم بانوان دارد و دستور آن از جایِ دیگری گرفته شده است، علنی ساختن اسم زنان؛ مشکلات آنها را کم نمی تواند در حالیکه هرجا ضرورت باشد زن به اسمش صدا زده می شود و نامَش برده می شود.

نزد افغانها بیشتر از هر جامعهٔ دیگر زن ارزش و حیثیت بلند دارد، احترام و ارج گذاری که افغانها به بانوان می کنند در دنیای غرب کمتر نظیرش پیدا می شود

اینجا زن وسیلهٔ اعلان تجاری شرکت ها نیست، نه به بهانه آزادی استفادهٔ سؤ از زن می شود چنانکه در دنیای غرب وجود دارد، تأمین زندگی آبرومندانه به زن حق مسلمَش بالای مرد است درحالیکه در غرب زن برای پیشبرد زندگی خودش باید شب و روز کار کند.

به صدها حقایق دیگر وجود دارد که صاحبان خرد با تعمق اندک به آن پی می برند. و اما؛ این چند برتری دلالت بر نبود مشکلات و ظلم بالای زنان افغان را نمی کند.

 با وجود اینکه اسلام حیثیت و شخصیت زن و مرد را یکسان ارزشمند می داند ما شاهد مشکلات فراوانی هستیم که آن بیانگر ضعف آگاهی از دساتیر اسلام است. بزرگترین مشکل و نقص که ما داشته ایم و کمتر به آن توجه کرده ایم ضعف دانش و آگاهی ما بوده است، چندین دهه است که این خلا وجود دارد، فرصت ها ازدست می رود ولی ما همچنان خاموش هستیم، یکی دو قدم که عدهٔ بر داشته اند و بر می دارند هرگز نمی تواند به این زودیها مشکلات را حل کند.

 پایان دادن به ظلمِ که در حق بانوان افغان وجود دارد و ارج گذاری به آنها فقط با بلند بردن سطح دانش کُلی و بخصوص فهم سالم از اسلام صورت می گیرد. مردیکه دانش کافی و درست داشته باشد، افغانِ که از دینَش آگاهی لازم را داشته باشد می داند زن یا مادر است یا خواهر ویا دختر ویا هم خانم که با احترام کردن آنها مستحق بهشت می شوند و ارزش خود آنها بلند می شود. من مطمئنم با تشخیص دقیق و درست و اقدام بدون چشم داشت و مغرضانه شاهد تغییر مثبت و پایان این تبعیض جنسیتی خواهیم بود.