نجم

آداب مناقشه در اسلام

نویسنده: طلال مشعل

مترجم: فهیم عمر

گفتگو یکی از ارکان اساسی دعوت اسلامی است، زیرا دعوت اسلامی استوار بر گفتگو با مخالفین و قناعت دادن آنان با حجت و منطق است. جز این نیست که دعوت اسلامی آمده است تا برای همه مردم حق آزادی برای پذیرش عقیدۀ اسلامی بدهد، پس برای پذیرش اسلام هیچ اجباری درکار نیست تا زمانی که قناعت کامل برای پذیرفتن آن حاصل نشود. الله متعال در این مورد میفرماید: ” وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ ۖ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ ” (الکهف – 29)

ترجمه: وبگو دین حق همان است که از جانب پروردگار شما آمد، پس هرکه میخواهد ایمان آرد وهرکه میخواهد کافر شود.

نباید فراموش کنیم که وظیفۀ دایمی یک مسلمان رهنمایی مردم به سوی حق و راه درست، با حکمت و موعظۀ حسنه است تا همینکه نور اسلام وارد قلب های مخالفین گردید به وسیله همین نور قلوب شان به روی هدایت بازگردد و اسلام به شکل کامل وارد آن گردد.

گفتگو در اسلام دارای ضوابط، احکام و آداب خاص است، چنانچه شایسته است گفتگو استوار بر حکمت و موعظۀ حسنه است، و درست نیست که بحث و گفتگو شتاب زده و خارج از چوکات حکمت و ضوابط شرعی باشد، که در اینصورت نتیجه برعکس شده و ثمری از آن حاصل نمیشود.

همچنان لازم است که بحث و گفتگو با استفاده از اسلوب درست و زیبا و دور از سختگیری و ایجاد ترس و شک باشد. الله متعال در تایید این شیوه چنین میفرماید: ” ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ” ( النحل – 125)

ترجمه: (مردم را) با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن، و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث ( و مجادله) بپرداز، یقیناً پروردگارت به کسانی که از راه او گمراه شده اند و نیز به راه یافتگان داناتر است.

پس اکنون باید بدانیم که بحث و گفتگو چه جایگاهی در شریعت اسلامی دارد؟ چگونه ممکن است به یک گفتگوی سالم و منطقی دست یابیم؟ و ضوابط و اصول گفتگو با دیگران چگونه است؟

تعریف بحث و مناقشه

مناقشه (به معنی واقعی آن) عبارت از گفتگوی آرام و مستقیم میان دوگروه از اشخاصی است که نسبت به موضوعی باهم اختلاف نظر دارند، که باید به صورت آرام و منطقی، بدور از تعصب و تنگ نظری طوری که احترام طرف مقابل حفظ شود، صورت گیرد.

و باید که هدف از مناقشه، رسیدن به حقیقت بوسیله تبادل افکار و اندیشه ها باشد، و نیز باید کمک و همکاری میان جانبین صورت گیرد تا دست یابی به یک حقیقت واضح و آشنایی با آن و تفاصیل آن میسر گردد.

قرآنکریم با استفاده از لفظ مجادلۀ نیکو، به یک مناقشه سازنده میان دوگروه مخالف اشاره کرده است:

” وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ “

ترجمه: (و با آنان به نیکوترین شیوه به بحث ( و مجادله) بپرداز)

اهمیت گفتگو در اسلام

اسلام نسبت به موضوع ” بحث و مناقشه ” اهمیت و اولویت خاص بخشیده است، و چنان که گفته شد هدف از بحث، گفتگو و مناقشه میان اشخاصی است که در فکر یا بعضی موضوعات دیگری باهم اختلاف نظر دارند، و بدون شک کیفیت و چگونگی مناقشه بر طرفین مناقشه تاثیر مثبت یا منفی میگذارد از همین لحاظ ارزش گفتگو از لابلای موضوعات مختلف آشکار میگردد که از آنجمله:

آداب گفتگو و مناقشه

برای اینکه گفتگو و مناقشه موفقانه و روشمندانه صورت گیرد و برقلب ها و عقل ها تاثیر مثبت بگذارد، لازمست تا مبتنی بر آداب و روشهای برنامه ریزی شده باشد که مهمترین آن قرار ذیل است:

منبع: وبسایت عربی موضوع