صلح بزرگترین نعمت خداوندی!

نویسنده : محمدرسول زعیم ، رکن نجم پوهنتون ننگرهار

در جامعه امروزی ما جنگ،ناامنی،ویرانگری،قتل افراد بی گناه به اوج خود رسیده و مردم افغانستان سالهاست که در گیر چنین فاجعه بزرگ و حوادث خطر ناک و غم انگیز اند و هر روز به اثر یک حادثۀ ناگوار، یکی از اعضای خانواده و یکی از عزیزان خویش را از دست میدهند.

درین اواخر نا امنی بحدی رسیده که وقتی یکی از اعضای فامیل از خانه بیرون میشود، دیگر امید کمی به زنده برگشتن او به خانه است، به سبب همین نا امنی ها جان و مال مردم ، خانه و کاشانۀ مردم و… همه چیز شان در خطر است.

یگانه عامل این بدبختی ها و تباهی ها فقط و فقط این است که امت مسلمه از قرآن و سنت گوشه گیری کرده اند و به آن عمل نمیکنند.

در حجةالوداع رسول اللهﷺ  فرمودند:(ای مردم دقت کنید و بیندیشید من موضوع را به روشنی رساندم :در میان تان چیزی را میگذارم که اگر به آن چنگ بزنید هرگز گمراه نمیشوید ، موضوع روشن و واضح است، و آن کتاب خدا و سنت رسول اللهﷺ میباشد؛ ای مردم سخنانم را بشنوید و خوب بیندیشید،هر مسلمان باید بداند که برادر مسلمان دیگر است و مسلمانان با هم برادر اند پس برای هیچ شخص جایز نیست که چیزی از مال برادرش را بگیرد مگر با رضایت وی بنابراین بر خویشتن ظلم روا ندارید.)

از حدیث بالا مفهوم میگیریم که رسول اللهﷺ مسلمانان  را امر نموده که به قرآن و سنت چنگ بزنند و از آن پیروی کنند تا که هرگز گمراه نشوند.

اگر مسلمانان به قرآن و سنت چنگ بزنند و نصوص صریح درباره برادری شانرا را مطالعه کنند و به اهمیت آن بیندیشند و فکر کنند هرگز به خشونت دست نزده و به نابودی یکدیگر نمیپردازند و در نتیجه این فرمودۀ خداوندﷻ  در مورد آنان صدق میکند :(انماالمؤمنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم واتقوا الله لعلکم ترحمون).

ترجمه : مومنین با هم برادر اند، پس صلح بیاورید دربین برادران تان زمانیکه آنها در جنگ مشغول هستند. و از انجام همه اعمال از خدا بترسید و تقوای الهی پیشه کنید ، امید است که خداوند بر شما رحم کند.

خداوندﷻ در جای دیگری میفرماید :(والصلح خیر)

در صلح خیر کثیری نهفته است و باید به صلح اولویت داده شود.

بلی برادران عزیز!

باید به صلح اولویت داده شود تا اینکه همه باهم متحد شده و هدف خلقت خود را برآورده سازیم و نظام الله را نافذ بگردانیم.

یگانه راه متحد شدن امت مسلمه صلح میباشد تا زمانیکه صلح در بین امت ایجاد نشود و امت مسلمه صلح نکنند، متحد شده نمیتوانند.

و بدانید که هر وقتی مسلمانان به قرآن و سنت چنگ بزنند و مفهوم آیات و احادیث را بدانند و به آن تدبر کنند، هرگز دست به خشونت نمیزنند.

و یگانه راه حل اختلافات رجوع به اوامر الهی و نبوی است، خداوندﷻ میفرماید :(یا ایهاالذین آمنو اطیعو الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شئٍ فردوه الی الله والرسول ان کنم تؤمنون بالله والیوم الآخر ذالک خیر و احسن تأویلا)

ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید و الله و رسول را تصدیق نموده اید بر شما واجب است از الله پیروی کنید و نا فرمانی نکنید ، و از رسول و آنچه که به حق آورده اطاعت کنید، و از امیر های تان نیز پیروی کنید تا زمانی که شما را خلاف شرع امر نمیکنند.

و اگر به کدام مسئله ای دربین تان اختلاف بوجود آمد برای حل آن رجوع کنید و برگردید بسوی الله و رسول(کتاب الله و سنت رسول اللهﷺ )، اگر شما ایمان حقیقی دارید به خدا و روز قیامت، همین رجوع کردن به قرآن و سنت برای تان بهتر است.

پس بیایید همه با هم برای حل و فصل مخالفتهای موجود دربین برادران خود تلاش کنیم و بسوی الله و رسول باز گردیم و به قرآن و سنت رجوع کنیم، تا اینکه بتوانیم برادروار زندگی کنیم ، و با یکدیگر خود بخاطر بدست آوردن رضایت خداوند متعال محبت کنیم و دوستی مان بخاطر خدا باشد تا سرانجام روز واپسین و روز حساب و کتاب  خداوندﷻ ندا دهد که (اَیْـنَ الـمُــتَـحَـابُّــونَ بِـجَـلَالِـی؟)

کجاستند آنهائی که بخاطر عظمت و بزرگی من به دنیا با همدیگر دوستی میکردند؟

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *