ارزش نهال شانی در اسلام

ارزش نهال شانی در اسلام:

گذشته گان غرس کردند ما خوردیم، ما می کاریم تا دیگر بخورند!
غرس نهال و احیای فرهنگ نهال شانی در واقع به معنای سرمایه گذاری در طبیعت است چنان سرمایه گذاری ای که هیچ گاه زیان پذیر نیست و این ماندگار است و حتی نتیجه آن را انسان در روز قیامت نیز می بیند.
اسلام عزیز این قضیه حساس و مهم که زیبایی دنیا و رستگاری آخرت را به دنبال دارد را فراموش نکرده است بلکه همانند آن که در دیگر بخش های زندگی بشر برنامه و پیامی دارد، در عرصه نهال شانی و زراعت نیز پیام خود را دارد و ارشاداتی در مورد انسان داده است ما در قرآن کریم و احادیث گهربار رسول معظم اسلام می بینیم که از نعمت های خداوند (ج) یکی هم درخت می باشد که جنتیان در زیر سایه آن قرار می داشته باشند. و درخت یکی از زیباترین مظاهر خلقت و جلوه ای از تجلیات آفریدگار عالم است. درخت از گرانبها ترین آفریده های خداوند دانا برای انسان است و به دلیل نقش حیاتی که در زندگی تمامی موجودات زنده، به خصوص انسان ها دارا می باشد در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است. درخت نماد آبادانی و سر سبزی، مظهر زندگی، و باعث لطافت هوا و موجب آسایش و رفاه انسان و صفا و پاکی طبعیت می باشد. به همین خاطر یکی از نعمت های خداوند(ج) در آخرت، و یکی از ویژه گی های بهشت الله(ج) که در آیات کریمه و روایات شریفه بار ها به آن اشاره شده است، درخت می باشد. که الله متعال می فرماید: وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ = به کسانی که ایمان آورده، و کاره ای شایسته انجام داده اند، بشارت ده که باغ هایی از بهشت برای آنها است که نهر ها از زیر درختانش جاری است. هر زمان که میوه ای از آن، به آنان داده شود، می گویند: این همان است که قبلا به ما روزی داده شده بود[ولی اینها چقدر از آنها بهتر و عالی تر است.]و میوه هایی که برای آنها آورده می شود، همه (از نظر خوبی و زیبایی) یکسان اند. و برای آنان همسرانی پاک و پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود».
«عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ:قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ «مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْسًا أَوْ يَزْرَعُ زَرْعًا فَيَأْكُلُ مِنْهُ طَيْرٌ أَوْ إِنْسَانٌ أَوْ بَهِيمَةٌ إِلَّا كَانَ لَهُ بِهِ صَدَقَةً = از حضرت انس (رض) روایت است که پیغمبر خدا (ص) فرمودند: کسی که نهالی را غرس کند و یا نباتی را زرع نماید و از آن نهال و یا نبات پرنده ای، یا انسانی و یا حیوانی استفاده نماید، یقیناً این همه برایش صدقه و ثواب محسوب می شود». از حدیث گهربار پیامبر معظم اسلام چندین مورد فهمیده می شوند که قرار ذیل است.
1- حفاظت محیط زیست: محیط زیست مناسب محیطی است که سر سبز باشد، آب و هوای پاک داشته باشد، و همۀ زنده جانها (که مکمل یکدیگر اند) در آن زندگی کرده بتوانند، و این محیط وقتی فراهم شده می تواند که با درختان و نباتات سرسبز باشد، و سرسبزی آن حفظ گردد.
2- اهمیت نهال شانی: توجه به کشاورزی و نهال شانی زادۀ دنیای معاصر و از پدیده های نو روزگار نیست، بلکه اسلام در فکر و عمل به این کار مهم توجه داشته و در همان آغاز ظهورش بر آن تأکید ورزیده است.
3- اهمیت زراعت: زراعت یکی از مهم ترین راه های تأمین معیشت و مبارزه با فقر و بیکاری است و از مهم ترین مظاهر تمدن می باشد. به همین خاطر پیغمبر اکرم (ص) دستور های روشنی برای مسلمانان صادر می فرمودند حتی در شرایط جنگی نیز از بریدن درختان و نابود ساختن مزارع خود داری نموده و در نهگداری آن بکوشند.
4- خیر رساندن به دیگران: مسلمان باید همیشه در فکر انجام کار های خیر برای بندگان خداوند باشد و تلاش نماید، منفعت وی به همۀ زنده جانها برسد، چون خداوند هیچ عمل نیک انسان را بدون پاداش و ثواب نمی گذارد.
5- فراهم نمودن غذا برای حیوانات و پرنده گان: طوری که فراهم نمودن غذا برای یک انسان ثواب دارد، همچنان فراهم نمودن غذا برای یک پرنده و یک حیوان نیز صدقه است.
6- صدقۀ جاریه: نهال شانی و کشاورزی صدقه یی است که تا درخت و زراعت باقیست برای زارع آن ثواب می رسد.
ثمرات نهال شانی:
فایده و تندرستی: گیاهان و درختان سهمی به سزا و نقش مهم در غذا و صحت انسان ها و حیوانات دارد، محیط زیست را سر سبز و هوا را پاکسازی می کنند، متأسفانه اشغال گران در بخش های مختلف کشور عزیز ما افغانستان جنگل ها و باغ ها را از بین برده اند و در داخل کشت زار های مردم راه های خورد و فرعی ساخته اند، لذا هر فرد افغان با فرا رسیدن فصل بهار باید یک یا چند نهال را غرس بکند.
نهال شانی و محیط زیست:
آگاهان محیط زیست و هوا هشدار می دهند که افغانستان در زمرۀ کشور های قرار دارد که از آلودگی محیط زیست و تعفن هوا رنج می برد. کثرت فابریکه ها، کارخانه ها، و شرکت های بزرگ در سایر کشور ها عامل بزرگ آلودگی محیط زیست و هوا است ، اما محیط زیست و هوای افغانستان از مواد کیماوی و بیلوژکی که از سوی اشغالگران استفاده می شود و آلوده و متعفن گردیده است. استعمال بمب های فاسفورس و تخریب باغ ها و جنگل ها از سوی اشغال گران نیز از دلائل عمدۀ تلویث آب و هوای افغانستان است. آلوده شدن محیط زیست از عوامل عمدۀ افزایش بیماری های مهلک و خطرناک شمرده می شود، از دیدگاه آگاهان صحی همین اکنون تعداد زیادی از هموطنان ما به همین دلیل شکار بیماری های گوناگون شده اند، اما چون غرس نهال ها نقش مهم در پاکسازی محیط زیست و هوا دارد باید روند نهال شانی برای همیش ادامه یابد.
فوائد اقتصادی نهال شانی:
نهال شانی نه تنها شفافیت محیط زیست را تضمین می کند بلکه فواید زیادی اقتصادی نیز دارد، که 70 فیصد هموطنان ما شغل زراعت دارند و از طریق کشت کاری حوایج خود را برآورده می سازند، اگر ما توجه بیشتر برای پیشرفت زراعت بکنیم از یک سو از احتیاج به دیگران رهای می یابیم و از سوی دیگر ریشه های اقتصادی کشور نیز قوی می گردد.
فوائد اخروی نهال شانی:
نهال شانی بر علاوه از پاکسازی محیط زیست و ثمرات اقتصادی، در آخرت ثواب نیز دارد، رسول الله(ص) فرموده است: هر کس نهالی که از او انسان و پرندۀ و چهار پای استفاده بکند، برای او صدقه است (مسند امام احمد). حاصل اینکه نهال شانی ثواب اخروی، فایدۀ دنیوی و صحت مندی و تندرستی را به بار می آورد، لهذا باید به کاشت درخت و نهال ها توجه زیادی داشته باشیم.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *