نویسنده: بووا
برگردان: سمیر عمر
نکاتی ضروری برای موثر بودن در زندگی:

اسلام بهترین راه و روش برای زندگی آنانیست که اسلام را بطور شامل و کامل و خالص از قرآن فراگرفته اند چون قرآن بهترین راهنما برای بشریت در دنیا و آخرت است.
نکات مهم ذیل برگرفته شده از قرآن در اینجا برای همه ی مان کمک میکند تا مسلمان بهتر و موثرتر باشیم
1- خودخواهی! ازآن اجتناب کنید
الله متعال در این مورد میفرماید:
إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
ترجمه: الله هیج یک از شما را که خود فریفته(خود شیفته) و متظاهر است دوست نمیدارد. (لقمان – 18)
2- رضایت و خوشنودی! از آن استفاده کنید
قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَأُمِرْنَا لِنُسْلِمَ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ وَأَنْ أَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ.
بگو ای پیامبر الله بهترین راهنما است و برای شما فرمان میدهد تا تنها پرودگار عالمیان را عبادت کنید.نماز را برپا دارید و در مورد پرودگار خود بیندیشید چرا که حساب اعمال شما نزد او جمع میشود. ( الأنعام – ۷۱ـ۷۲)
3- غرورمضر است! آنرا نابود سازید
قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِنْدِي أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ.
ترجمه: گفت: جز این نیست که این [ثروت و مالِ انبوه] بر پایۀ دانشی که نزد من است برایم فراهم شده، [نه از سوی خداوند!] آیا نمی دانست که خداوند پیش از او اقوامی را نابود کرده که از او نیرومندتر و ثروت اندوزتر بودند؟ و [هنگام آمدن عذاب،] گنه پیشگان از گناهانشان [که برای خداوند معلوم و مشهود است] بازپرسی نمی شود. ( القصص – 78)

3- عشق! ازش استفاده کن(ارزشش ده)
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.
و از دیگر نشانه های [قدرت و ربوبیت] او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید، و در بین شما [درحالی که پیش از ازدواج با یکدیگر بیگانه بودید] محبت و مهرورزی قرار داد، یقیناً در این [کارِ شگفت انگیز] نشانه هایی است برای مردمی که اهل اندیشه اند و از نشانه های [قدرت و ربوبیت] او آفرینش آسمان ها و زمین، و اختلاف زبان ها و رنگ های شماست، بی تردید در این [امور] نشانه هایی است برای دانایان (الروم – 21)

4- تبسم!مواظبش باش
وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَىٰ
و اوست كه مى‌خنداند و مى‌گرياند. (نجم – 43)
حضرت محمد صلی الله علیه وسلم فرموده اند: به هیچ کار خوب به چشم حقارت نگاه نکن و با چهره بشاش (متبسم) با برادرانت صحبت کن.
5- گمان! از آن حذر کن
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ
ای مؤمنان! از بسیاری از گمان ها دوری کنید؛ زیرا برخی از گمان ها گناه است، و [در عیوب و نقایص درونی و اخلاقی مردم که برملاشدنش موجب بربادرفتن آبروی آنان است] تفحص و کنجکاوی نکنید، و از غیبت یکدیگر بپرهیزید، آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادرِ مُردۀ خود را بخورد؟! بی تردید از این [کار] نفرت دارید، از خداوند [اطاعت کرده، از محرّماتش] بپرهیزید که خداوند بسیار توبه پذیر و مهربان است. ( الحجرات – ۱۲)

6- کامیابی!به آن برس

رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
انسان هایی [شایسته ] که تجارت و دادوستد از یاد خدا و خواندن نماز و پرداخت زکات بازشان نمی دارد، پیوسته از روزی که دل ها و دیده ها در آن زیرورو می شود می ترسند [اعمال و احوالشان همواره چنین است] تا خداوند آنان را بر پایۀ نیکوترین عملی که انجام داده اند پاداش دهد، و از احسانش بر آنان بیفزاید، و خداوند به هرکه بخواهد بی حساب روزی می دهد. ( النور-۳۷)

7- حسادت! از آن دوری کن
وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ ۚ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا
ثروتی که خداوند به سبب آن برخی از شما را بر برخی دیگر برتری داده آرزو نکنید [مباد این که دچار حسد و طمع گردید! تفاوت در دارایی ها از لوازم زندگی دنیا و بر پایۀ محاسبات حکیمانه است ]. برای مردان از آنچه [به وسیلۀ کسبِ مشروع] به دست آورده اند بهره ای است، و برای زنان [هم] از آنچه کسب کرده اند بهره ای است، فزون بخشی خداوند را [با کمک تقوا و کسب حلال] درخواست کنید؛ چون خداوند همواره به همه چیز داناست. (النساء – ۳۲)

8- علم:کسبش کن(مخصوصا علوم اسلامی)
وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ (یس – ۲)
سوگند به قرآنِ حکمت آموزِ استوار

9- اعتماد به نفس!باروش کن(تکیه بر الله)
قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
بگو: هرگز به ما جز آنچه خداوند مقرر کرده نخواهد رسید، او سرپرست و یار ماست، مؤمنان فقط باید بر خدا توکل کنند. (التوبه – ۵۱)

پس به یقین و اعتماد کامل میتوان گفت صلح و آرامش زمانی در زندگی حاصل میشود که قرآن و سنت بطور درست عملی شود.وقتی قرآن را درک کردیم میتوانیم درسهای فراوانی را از آن بیاموزیم و امیدوارم الله برای همه مان توفیق آموختن و عملی کردن احکامی را که الله متعال در قرآن بیان نموده است ارزانی بدارد.

رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *