عیادت بیمار و مزایای طبی آن

نویسنده: داکتر احمد خیبر مــوحـــــد

عیادت بیمار از جمله حقوق یک مسلمان بالای مسلمان دیگر بوده که عیادت بیمار، زدودن غم از روان بیمار ، خوشحال نمودن او،  ساده وانمود کردن بیماری برای بیمار و امیدوار ساختن آن به زندگی، تاثیر شگرف در شفای بیمار و تسکین آن دارد. پیامبر اسلام صل الله علیه و سلم عیادت بیمار را از حقوق یک مسلمان بالای مسلمان دیگر بیان کرده و از ثواب اخروی در احادیث متعدد برای شخص عیادت کننده یادآوری کرده است.

ابن ماجه در سنن خود از ابی سعید خدری روایت می کند که پیغمبر صل الله علیه وسلم فرمود: هنگامی که به عیادت بیمار رفتید به او اطمینان سلامتی و درازی عمر بدهید، این امر چیزی از قدر الهی نمی کاهد اما باعث شادی و شادابی روان فرد بیمار می گردد.

پیامبر صل الله علیه و سلم از حال بیمار و کیفیت بیماری و غذا های مورد اشتهای بیمار پرسش می نمودند و دست شریف خود را بر روی پیشانی و یا سینه بیمار می گذاشت، برایش دعا می کرد، آنچه را که باعث بهبودی حال بیمار می شد برایش توصیه می نمود و از لحاظ روانی او را خوشحال می نمود.

در یک تحقیق علمی جدید مشخص شده است که دیدن بیمار دستگاه ایمنی عیادت کننده را تقویت می کند. دستگاه دفاعی بدن انسان در برابر آنچه می بیند و آنچه بدان اعتقاد دارد، بسیار حساس است. دیدار بیمار و اطمینان پیدا کردن از حال او، این سیستم را تقویت می کند. به همین سبب نبی اکرم صل الله علیه وسلم  ما را به عیادت بیماران امر کرده است. از رسول الله صل الله علیه وسلم روایت شده که فرمودند: مسلمان بر مسلمان دیگر پنج حق دارد که یکی از آنها عیادت از بیمار است. { رواه البخاری}

دعا های عیادت بیمار

از حضرت عایشه رضی الله عنها روایت که هرگاه رسول الله صل الله علیه وسلم نزد بیماری می رفت و یا بیماری را نزد او می آوردند، می فرمود: الهم رب الناس آذهب الباس، واشف، انت الشافی، لا شفا الا شفاوک، شفا لا یغادر سقما” متفق علیه  یعنی بار خدایا پروردگار مردم! سختی را برطرف کن و شفا ده که تو شفا دهنده ای و شفایی جز شفایت نیست، شفایی که بیماری نگذارد.

 ابن عباس روایت می کند که پیامبر صل الله علیه وسلم برای عیادت بادیه نشینی بر او وارد شد، و چون بر کسی برای عیادت وارد می شد، می فرمود: لا باس، طهور ان شاء الله ” باکی نیست پاک کننده است، ان شأ الله ( پاک کننده گناهان)

از سعد بن ابی وقاص رضی الله عنه روایت شده که گفت: رسول الله صل الله علیه وسلم به عیادتم آمده و فرمود: اللهم اشف سعدا، اللهم اشف سعدا، اللهم اشف سعدا” بار خدایا سعد را درمان بده، بار خدایا سعد را درمان بده، بار خدایا سعد را درمان بده. رواه مسلم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *