تبسم صدقه و ارزانترین هدیه

نویسنده : داکتر احمد خیــبــر موحــــد

چرا پیامبر اكرم صل الله علیه وسلم تبسم را صدقه می داند؟ و نظریات دانشمندان و روانشناسان در این مورد چیست؟.

تبسم و لبخند زدن اثرات مثبتی بر روح و روان انسان دارد!

لبخند زدن، شادی را به دلهای دیگران وارد می‌كند، لبخند زدن یك نوع هدیه است كه می‌توان آن را به دیگران تقدیم كرد.

روانشناسان به این باور اند که لبخند در انسان از علایم داشتن اعتماد به نفس و خود باوری و عامل  ارتباطات زیبایی انسان است. انسانهایی که لبخند بر لب دارند و چهره ای گشاده از خود نشان می دهند، کسانی هستند که خود را عالی باور دارند.

انسانهای خجالتی و تحقیر شده کمتر لبخند می زنند. عکس این معنا هم صادق است، انسانی که سعی می کند با لبخند های خود چهره زیبایی از خود نشان بدهد به اعتماد به نفس و  خود باوری خویش کمک می کند و باعث می شود که دیگران او را بهتر باور کنند. بنابر این سعی کنید چهره درهم خود را باز کنید و به انسانها و همه کاینات لبخند بزنند و رضایت خود را از موفقیت های بزرگ زندگی با چهره گشاده خود به همه جهان نشان بدهید و در خود اعتماد به نفس ایجاد کنید چون لبخند روحیه انسان را عالی می سازد و احساس انسان را بهتر می نماید.

بگشا پسته خندان و شکر ریزی کن

خلق را از دهن خود مینداز به شک

                            حافظ شیرازی

بدو نیــک هر دو ز یــزدان بـــود

لب مـرد بایــد که خنــدان بـــــود

                          فردوسی

” و تبسم تو بر صورت برادرت صدقه است.”

این جمله ای است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است ؛ و این همان چیزی است كه پژوهش های جدید به اثبات رسانده است.

در بررسی هایی كه از سوی محققان در مورد اثر تبسم بر دیگران انجام گرفته است ، نشان می دهد كه تبسم اطلاعات با ارزش و نیرومندی در خود دارد كه می تواند برفرآیند اندیشیدن درونی انسان مؤثر باشد. محققان پی برده اند كه هر انسانی تبسم مخصوص به خود را دارد كه افراد دیگر آن را ندارند.

همچنین هر تبسمی اثرات مختلفی دارد. در این راستا هنگامیكه تصویر تبسم های مختلف را در افراد به شكل حركات آهسته به نمایش گذاشتند، متوجه این نكته شدند كه حركات مشخصی در صورت افراد همراه با تبسم شكل می گیرد كه این حركات بستگی به حالت روانی شخص، گفتگویی كه می كند و افرادی كه در مقابل آنها قرار گرفته دارد.

نتایجی كه محققان از این پژوهش ها به دست آورده اند نشان می دهد اثر مثبتی كه تبسم بر دیگران می گذارد بیشتر از اثر مثبتی است كه به صورت مادی در اختیار افراد قرارگیرد.

دلایلی كه این نتیجه گیری را به اثبات می رساند شامل موارد زیر می باشد:

1- تبسم می تواند سبب شادی در دیگران شود و این اثر مثبتی است كه حتی از دیگر اثرات مثبت مهمتر می باشد. بررسی ها نشان داده است كه نیاز انسان به شادی ممكن است حتی از نیاز او به غذا و نوشیدنی بیشتر باشد. در حقیقت شادی و شاد بودن می تواند بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی  را درمان كند.

2- از طریق تبسم می توان اطلاعات را به آسانی به دیگران منتقل كرد؛ زیرا كلماتی كه با تبسم همراه هستند اثرات بیشتری بر مغز می گذارند. این نكته زمانی روشن شد كه دستگاههای بررسی كننده ای كه از طریق صوت مغناطیسی كار می كنند مشخص نمودند كه تاثیر جمله ای كه با تبسم همراه باشد بسیار بیشتر و متنوع تر می باشد. یعنی بر حسب نوع تبسمی كه همراه این اطلاعات یا جملات بر صورت نقش می بندد، نقاط مختلفی در مغز تحریك می شود و تاثیر می پذیرد.

3- با یك تبسم شیرین و لطیف می توان جو متشنج و سنگینی را كه بر محیط اطراف سایه افكنده است دور كرد؛ در حالیكه این كار را نمی توان با پول  انجام داد و این نكته ای است كه نشان می دهد تبسم شادی بخش از پول مهمتر است و بنابراین كمترین چیزی كه می توانی به دیگران هدیه كنی صدقه ای به نام تبسم است.

4- پس هنگامی كه به دوست خود یا به همسر خود یا همسایه خود لبخند می‌زنی در حقیقت یك نسخه شفادهنده به آنها اهدا كردی بدون اینكه خود آن را احساس كنی واین خود یك نوع اهدا می‌باشد

تبسم و درمان: بسیاری از پزشكان تأثیر خنده در بهبودی سریعتر بیمار را تأیید می كنند و در این راستا برخی از پژوهشگران به طور صریح معتقدند كه تبسم پزشك جزئی از روند درمان یا علاج بیماران به شمار می آید! بنابراین زمانیكه تبسمی شادی آفرین را به دوستت، همسرت یا همسایه ات تقدیم می كنی در حقیقت نسخه ای شفابخش و رایگان را به او هدیه كرده ای بدون آنكه او خود متوجه باشد و این نوعی از بخشش به دیگران است.

بنابراین براساس این دلایل و دلایل دیگر می توان گفت كه تبسم یكی از انواع بخشش، صدقه و سخاوتمندی به حساب می آید و شما خواننده عزیز به طور قطع متوجه شده اید كه چرا رسول گرامی اسلام فرمود:”و تبسم تو بر صورت برادرت صدقه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *