مسلمانان مظلوم سریلانکا، زخم فراموش شده امت!

نوشته: عمران مرتضی

امروز میخواهم در مورد پارهء از تن امت واحد اسلامی که از مدت ها دیر بدینسو به شکل زخم فراموش شده، از دیده گان فرزندان امت پت و پنهان مانده حرفی بزنم!

بلی، صحبت از مسلمانان مظلوم سری لانکا هست.

کشوری سری لانکا جزیره ای است واقع در جنوب آسیا ، اقیانوس هند و جنوب کشورهای آسیایی جنوبی که نام قدیمی آن سیلان بوده.

جمعیت این کشور حدود 21 میلیون نفر است 70  درصد از مردم این کشور بودائی 13 درصد از مردم سریلانکا هندو ، 10 درصد مسلمان و الباقی نصرانی یا پیرو سایر آئین های محلی هستند.

جزیره سریلانكا فقط 19 كیلومتر از هند فاصله دارد  و با مساحتی در حدود 65 هزار و 625 کيلومتر مربع در اقيانوس هند در منتهي اليه آسياي جنوبي قرار گرفته  است آب و هوای آن درمناطقی  سواحلی  گرم  و در قسمتهای مرتفع  معتدل است. میانگین بارش سالانه در شمال و شرق كشور  به 100 سانتی متر و در جنوب و غرب، به بیش از 200 سانتی متر می رسد. این کشور ذخایر معدنی اندكی دارد ولی از نظر كشاورزی بسیار فعال بوده و محصولاتی چون نارگیل ,چای و كنف درآن كشت می شود صنایع مهم و عمده آن عبارتند از صنایع غذایی نساجی شیمیایی لاستیك سازی و تولید كائوچو می باشد.

در سريلانکا اقوام و نژادهاي گوناگوني زندگي مي کنند که مهمترین آنها سینهالی ها میباشد که در حدود 74 فیصد نفوس سریلانکارا تشکیل میدهند سینهالی ها از نسل آریایی های  اصیل میباشند که  در نواحی مرکزی و شمالی سری لانکا مستقر هستند و اقوام چون تامیلی ها نیز در سریلانکا زندگی میکنند و  در خدود 18 فیصد نفوس آنکشورا  تشکیل میدهند تامیلی ها از شمال هند به  سریلانکا مسکن گزین شده واز اقلیت قومی به حساب میایند  در سریلانکا غیر از سینالی ها و تامیلی ها اقوام دیگری نیز زندگی مینمایند. 

دین اسلام توسط  تجارت پیشه گان مسلمان به مردم آن دیار رسانده شده و مردم محل با تحت تاثیر قرار گرفتن از اخلاق و آموزه های اسلامی به دین مبین اسلام روی آورده اند و دقیقا همانا اخلاق و تعامل مسلمانان بسیاری کشورها و قلب ها را فتح نموده است.

تا اوایل قرن های شانزدهم میلادی  مسلمانان تجار  تجارت  داد وستد این منطثه را در دست داشتند تا این که در 1505 میلادی پرتغالی ها نواحی ساحلی سریلانکا را  در استعمار خود در آوردند و منطقه را در تحت کنترل شان قرار دادند در سال 1658 میلادی هلندی  ها جای پرتغالی ها رار گرفتند و در سال 1795 انگلستان  سریلانکا را از تصرف هلندی ها در چنگال خود در آورد و ان را اشغال نمودند.

استعمارهای پرتغال هلند و بریتانیا راه را برای مبلغین تنصیری هموار نمود و این مبلغان با حمایت کشورهای استعماری فعالیت های تبشیری خود را آغاز نمودند.

دعوت های تنصیری خیلی رونق گرفت و مسلمانان را آهسته آهسته بر بنیاد پروژهای شان از مرکزیت بیرون کشیده و به  مناطق دور دست و نواحی کشور تبعید نمودند.

با وجود دعوت مبلیغین تنصیری  و سرازیر شدن کمک های مادی  مبلغین تنصیری  چندان پیشرفتی نداشتند و مسلمانان بیدون کدام کمک داخلی و خارجی روز به روز زیاد شده و دعوت اسلام قویتر و گسترده تر میشد، در خلال جنگ های جهانی اول نهضت های استقلال طلب در سری لانکا به وجود آمده و سرانجام در سال 1948 کشوری سریلانکا با محوریت بودای ها  به استقلال دست یافتند  و قدرت اکثرا در دست بودای ها افتید .

دولت مرکزی با محوریت بودای ها تشکیل شد و رقبای   منطقه یی  یک سلسه نارسایهای  و مشکلات را در داخل نظام ایجاد کردند و تشنجات داخلی از جمله جنبش جدای طلب تامیل ها که اکثریت هندوها هستند   تشکیل شد و درگیر جنگ داخلی  شدند  بالاخره بعد از درگیری خونین چندین ساله در نهایت با تسلیم و سازش طرفین،  درگیری ها  و تشنجات  پایان یافت.

در این مدت زمان جنگ، مسلمانان مظلوم ترین و بی پناه ترین قشر جامعه بودند که همواره در تحت هجوم وحشیانه ای طرف های  معارض قرار داشتند و همیشه قربانی جنگ ها بودند که بگونه خیلی وحشیانه کشته میشدند و یا هم مال های شان به غارت میرفت .

با پایان جنگ داخلی  و تسلیمی طرف های درگیر توقع میرفت که رنج مسلمانان فروکش میکند؛ اما بعد از سرکوب  و یکجایی سینهالی (بودایی ) با تامیل های هندوها، مسلمانان  یگانه دشمن جدید تعریف شدند و این دشمنی با مسلمانان در واقع ناشی از وضعیت اقتصادی خوبی که مسلمانان داشتند و اقتصاد خود را بالای بودایی ها نصب کرده بودند نشآت میگرفت.

بر اساس باور اکثر بودای ها افراطی موقعیت خوبی اقتصادی مسلمانان یگانه تهدید بزرگ بر منافع اقتصادی سینهالی های بودایی  بود و آن را همیشه یک مشکل جدی تلقی مینمودند  و از طرف دیگر تراکم جمعیت روز افزون و ازدیاد مسلمانان قهر و غضب بودای های افراطی را در منطقه برمی انگیخت.

اقلیت های مسلمان در سریلانکا همیشه در معرض حملات وحشی گونه یی بوداییان قرار داشت اما گفته میشود در این آواخر این وحشیگری های شان به دور از چشم میدیا و جوامع بین المللی زیاد شده و به اوجش رسیده  است  .

در کنار سرکوب گری های بودائیان افراطی، جامعه مسلمان سریلانکا در معرض تهدیداتی وسیع برای تخریب اماکن دینی آنها و اخراج از کشور روبرو می شوند، و رنج های مسلمانان این کشور از سوی جهانیان نادیده گرفته می شود.

روند سرکوب مسلمانان در سریلانکا با ظهور گروهی افراطی “بودوبالا سینا” و سایر نیروهای نظامی افراطی بودایی ها به شدت افزایش یافته است.

 مانک های بودایی سرسخت ترین و افراطی ترین بودایی های هستند که هیچ رحمی بر اقلیت های مسلمانان ننموده و از منافع فرهنگی بوداییان دفاع مینمایند .

حتی گفته میشود که راهبان بودای طی تظاهراتی در پایتخت این کشور خواهان لغو ذبح حلال بر اساس شریعت شده و خواستار افزایش قدرت بودایی ها در سریلانکا و کنترول جمعیت مسلمانان و اخراج انها از سریلانکا شده اند .

علاوه از این همه نگرانی های در جوانب دیگر زندگی روزمره مسلمانان وجود دارد، از آنجمله بودایی ها در راستای گسترش طایفه گرایی تلاش نموده و گذاشتن ریش، پوشیدن .حجاب و گفتن آذان را نیز مورد حمله  قرار داده اند

علاوه بر راهبان بودائی، مسئولان بلندپایه دولتی سریلانکا هم در حمایت از سیاست های ضد اسلامی و مشارکت مستقیم در منزوی کردن مسلمانان دست دارند

مسلمانان سریلانکا می گویند که برخی عناصر رسانه های اصلی سریلانکا برای مشروعیت بخشیدن به محدودیت های اعمال شده علیه آزادی های دینی از طریق به تصویر کشیدن کشور به عنوان یک امت بودایی مورد خطر از سوی مسلمانان، تلاش می کنند و از اینکه چنین آرائی با حمایت وسیع روبرو شود، ابراز نگرانی می کنند

دولت سرسلانکا در امتداد کارهای ضد اسلامی تخریب یکی از مساجد مسلمانان در منطقه را صادر نموده و گفته است که مسجد در جای یکی از کلیسای های بوداییان اعمار شده است و همچنان بعضی راهبان و مانک های بودای با عبور از موانع پولیس به مسجد مسلمانان که در وقت اداری نماز جمعه بودند حمله نموده  بعضی نسخه های از قران و دیگر نسخه های مقدس اسلامی را از بین برده اند.

با اضافه بر این  بودایان در مناطق مختلف مسلمان نشین حمله نموده خانه کاشانه و دارایی های مسلمانان را به آتش کشیده اند.

این موارد تنها نوک قله کوه یخی است که زیر آب مخفی مانده است چراکه دستورات دولتی حاکمان بودائی در تخریب مساجد و مدارس دینی مسلمانان و سایر دستورات ضد اسلامی نگرانی ها را نسبت به افراط گرایی بودائی ها برای تحقق اهداف سیاسی برانگیخته است.

سرکوب مسلمانان از طریق حمله به مساجد و تهدید به قتل، تحریم تجاری و سیطره بر املاک آنها در برهه کنونی درحال افزایش است. و این سرکوب ها به ویژه در سال 2014 که بودائیان میانمار در پی نسل کشی مسلمانان روهینگیا برآمده و انواع جنایت ها را در حق آنان مرتکب شدند رو به فزونی گذاشته و این وحشی گری افسارگسیخته به سریلانکا هم سرایت کرد است.

آشین ویراتو راهب حکومتی پرنفوذ میانمار که با دستور کشتار مسلمانان، شهرتی جهانی کسب کرده به عنوان لیدر و رهبر معنوی بودائیان سریلانکا شناخته شده و راه و روش وی توسط طرفدارانش این بار در سریلانکا پی گیری میشود

مسلمانان سریلانکا همانند برادران دیگرمان در میانمار در خطر قتل و عام بودائیان قرار دارند و همه روزه قتل و تجاوز به اقلیت مظلوم سریلانکا در میان هیاهوی رسانه های جهان گم می شود و هیچ کس اخبار ظلم های به آنان رفته را نشر و بازگو نمی کند

بار الها صبر و ثبات و آرامش را بر مسلمانان مستضعف سریلانکا مرحمت فرما پروردگارا با لطف و کرم بی منتهای خود، نصرت و یاری خودت را بر برادران و خواهرانمان در سریلانکا و میانمار برسان
ای فریادرس مظلومان؛ شب تاریک ظالمان بسی طولانی گشت و ما را امیدی نیست جز درگاه با عظمتت، پس فجر رهایی را بر امت مظلومت در سراسر دنیا ارزانی فرما…اللهم آمین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *