اسلام دین پسندیده پروردگار!

نویسنده: محمد قاسم فرزام

اسلام دین فطرت، میانه روی، کامل و همه جانبه است و تنها دینی است که الله تعالی آنرا می پسندد. آنرا برهمه پیامبران نازل فرموده و غیر از آن دین دیگری را قبول نمی کند.

خداوند (ج) می فرماید : (ان الدین عندالله الاسلام ). آل عمران – 19.

ترجمه : بهترین دین در نزد خداوند (ج) دین اسلام است.

اسلام به معنای منقاد، تسلیم شدن به اوامر و احکام خداوند (ج) و رسول الله (ص) و فرمانبرداری از الله سبحانه و تعالی و رسول او صلی الله علیه وسلم می باشد، آنگونه که از دل و جان خود را تابع دین اسلام سازیم، زیرا که اسلام از دلها وارد می شود.

اسلام فقط یک رابطه معنوی محض میان بنده و پروردگار نه؛ بلکه یک نظام و برنامه کامل زنده گی است، اسلام یعنی نظام زندگی، اقتصاد، سیاست، اجتماع،فرهنگ، امنیت، رفاه ، دفاع از مظلوم، رهایی از جهل و نادانی، عدالت و برابری، امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه علیه مصیبت های جاهلی و… در یک کلام، اسلام برنامه همه جانبه و تمام شمول پروردگار برای تمامی انسانها است و این همان مفهوم دین در نزد پروردگار هست. تنها در این بخش به ویژه گی های نظام اقتصادی اسلام و برتری آن بر نظام های دست ساخت بشر اشاره کوتاه می نمایم:

نظام اقتصادی اسلام :

” یا ایهاالذین امنو لا تاکلو اموالکم بینکم بالباطل”. النسا-29.

ترجمه : ای مومنان اموال همدیگر را در بین خود به ناحق نخورید.

اسلام اعمالی مانند : دزدی، رشوت، سود، قمار و فریبکاری را حرام دانسته و برای خرید و فروش، شرکت های اجاری و معاملات دیگر احکام و شرایطی وضع نموده و همچنان در مورد زکات، صدقات بیت المال احکام مفصلی دارد.

در دنیای معاصر ما بر علاوه مظام اقتصادی اسلام، دو نظام اقتصادی دیگر هم مطرح است و پیروانی دارد که عبارتند از کاپیتالیزم و سوسیالیزم.

در کاپیتالیزم که بنام بازار آزاد و سرمایه داری یاد می شود، هر فرد میتواند از راه های مختلف سود، رشوت وغیره … پول بدست بیاورد و دولت فقط

امنیت آنها را تامین میکند و در نتیجه، فضای ظلم، خیانت و نابرابری را به وجود می آورد و در سوسالیزم آزادی اقتصادی را از آنها گرفته و مردم نمی توانند ملکیت های خصوصی داشته باشد، برای دولت کار کرده و حصه اندکی مزد میگیرند و برای مردم اجازه نمی دهند تا با یکدیگر کمک کنند، یعنی در مقابل مزد کار کنند.

اما در نظام اقتصادی اسلام دو نوع ملکیت وجود دارد که عبارتند از خصوصی و عمومی.

و مردم میتوانند در حالت عادی هرکاری و کسبی را انجام بدهند و با در نظر داشت شرایط در تثبیت اقتصادی آزاد است، هم میتوانند شخصی کار کنند و هم میتوانند با دولت شریک شوند و برای اینکه از فقر در جامعه جلوگیری شود، بیت المال را به وجود آورده و افراد غنی و پولدار را مکلف ساخته زکات بدهند و با نیازمندان کمک کنند، اما بخاطریکه مظام کاپیتالیزم و سوسیالیزم زاده فکر بشر است، چند دهه پیش به شکست مواجه شدند، و نظام اقتصادی سوسیالیزم در دو دهه پیش در اتحاد جماهیر شوروی سابق به شکست مواجه شد و هردو نظام اقتصادی به نظام اقتصادی اسلام روی آوردند.

اسلام دین مکمله و فراگیر: قبل از رحلت رسول اکرم (ص) از این جهان، الله (ج) دین اسلام را تکمیل کرده و آنرا تنها دین مورد پسند و قبول در نزد خویش اعلان فرموده و همه انسانهای روی زمین را به پیروی از آن مکلف گردانیده است.

“الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دینا” مايده

” ما فرطنا فی الکتاب من شی ”  ترجمه : هیچ چیزی را نگذاشتیم .

معنای کامل دین اسلام این است که تعلیمات و احکام این دین در هر بخش چنان دقیق و مطابق با نیازمندیهای زندگی فردی و اجتماعی انسانهاست، که اگر بصورت درست تطبیق شود سعادت و رفاه بشریت را تامین و تضمین می نماید.

قرآنکریم به صراحت بیان میکند که اسلام یگانه دین مورد قبول خداوند (ج) بوده و هیچ دین دیگری غیر از اسلام از انسانها پذیرفته نمی شود و اگر کسی پیروی دین دیگری را کند در آخرت در خسران و زیان خواهد بود.

الله (ج) می فرماید : ” و من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه و هو فی الآخره من الخاسرین “. آل عمران- 85.

ترجمه : و هر کسی طلب کند غیر از اسلام دینی را، هرگز قبول نمی شود و او در آخرت از جمله زیان کاران است.

پس ما مسلمانان باید بطور مطلق دین اسلام را فراگیریم.

” یا ایها الذین آمنوا ادخلوا فی اسلم کافه و لا تتبعوا خطوات الشیطان انه لکم عدومبین ” بقره -208.

ترجمه : ای کسانیکه ایمان آورده اید بطور کامل داخل اسلام شوید و پیروی نکنید گامها (راه ها) شیطان را، به درستی که شیطان دشمن آشکار شماست.

اسلام هرگز مسوول و پاسخگو به آن چالش های نیست که در نتیجه پذیرفتن قسمتی از دین و رهایی بخش دیگر از دین به میان آمده، هرگاه اسلام را کامل پذیرفتم و کامل تطبیق نمودیم، در نتیجه سعادت و خوشبختی هردوجهان نصیب ما میگردد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *