یاد الله آرام بخش قلبهاست!

نوشته: داکتر احمد خیبر موحــــــــــد

أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.{سوره الرعد آیه ی28}

ترجمه: آگاه شويد كه تنها بذكرالله دلها آرام ميگيرد ويا آرام بخش دلها است.

ابو موسی اشعری می گوید؛ نبی اکرم صل الله علیه وسلم فرمود: مثال کسی که پروردگار اش را ذکر می کند و کسی که پروردگار اش را ذکر نمی کند مانند شخص زنده و مرده است.( بخاری 6704)

اگر مهاتما گاندی – رهبر هند پس از بودا از نیروی که دعا و نیایش به او می بخشید الهام نمی گرفت، نابود می شد. چنانچه خود گاندی گفته است: اگر نیایش نمی کردم، سال ها پیش دیوانه می شدم این در حالی است که گاندی مسلمان نبوده و گمراه بوده، اما به کمک مذهب پایبد بود.

اگر سخنان علمای اسلام، تاریخ نویسان و ادیبان متدین را بررسی کنیم، سخنی در مورد نگرانی، اظطراب و بیماری روحی در آن ها نمی یابیم، دلیلش آن است که آنان در پناه دینشان و یاد الله در امنیت میزیستند و زندگی شان عاری از هر گونه پیچیدگی و سختی بوده است.

در تحقيقات ”ديويد لارسن” در مركز تحقيقات امريكا مقايسه بين اشخاص كه متدين و ملحد اند، نتايج حيرت انگيز را نشان ميدهد، مثلا اشخاص متدين % 60 كمتر مصاب امراض قلبي، اعمال خودكشي، فشارخون و امراض رواني بوده و اشخاص متدين بمراتب كمتر از ملحدين با اين گونه امراض مواجه اند.

يك مجله بين المللي طب عقلي گزارش ميدهد كه مردم بي عقيده زياد تر مريض شده و طول عمركوتاه تری دارند. روان شناسان نيز به ارقام مشابه دست يافته اند، يعني عقيده روان انسان را تقويه نموده صحت شخص را بهتر ميسازد و ثابت شده كه هيچ عقيده ی به اندازه ايمان به الله متعال آرامش رواني ايجاد نموده نمي تواند، زيرا آنها الله سبحانه و تعالی را پرستش نموده روحا و جسما صحتمند تر اند، آنها به هدف آفرينش فكر نموده عمل مي كنند.

تحقيقات در بيست و پنج سال اخير نشان ميدهد كه اعتقاد ديني منطقي ترين و لازمه ترين صحت دماغي و شادماني است.( هارون ، یحی .اعجاز قرآن. ص67) اگر شخصي متدين در حال مصيبت، غم، غصه، تشويش و نگراني با ظاهر و باطن پاك در خلوت به خصوص از طرف شب با تلاوت قرآنكريم و راز نياز با خلوص با خداي خويش بپردازد و خود را باشرايط راز و نيايش آماده سازد، بمرحله خواهد رسيد كه احسا س كند كه ارتباط مستقيم بر قرار گرديده هرچند فشار روحي هم زياد باشد فكرش متوجه چيزي ديگري نخواهد شد.

اشك ها جاري گرديده و احساسا ت و اشتياق بالا خواهد رفت، آنقدر شوق، سرور، آرامش روحي، خاطر آرام و قلب مطمئن بوجود خواهد آمد كه هيچ نوع داروي نسخه متخصص اعصاب و يا موفقيت هاي زندگي و يا ساير سرگرمي هاي متنوع جايگزين آن شده نمي تواند.

برعلاوه اينكه عبادت و راز ونياز، فضيلت و ثوابي آخرتي زياد دارد، براي تسكين فشار روحي و عصبي فوق العاده مفيد است.  به اندازه افزایش ذکر الله متعال ذهن باز می شود، قلب آرامش می یابد، نفس شادمان می گردد و وجدان راحت می شود.

چون ذکر پروردگار بزرگ، مفاهیم توکل، اعتماد به نفس، بازگشت به سوی او، حسن ظن به او و انتظار گشایش از جانب او نهفته است. چون او را بخوانیم نزدیک است و چون او را ندا زنیم می شنود و هنگام که از او بخواهیم اجابت می کند. پس تضرع خشوع و خضوع کن!

پس بنابر این همیش براساس اعتقاد و باور توحیدی جهت ثناء، مدح، درخواست استغفارو طلب  نصرت از الله متعال نام مبارکش را به زبان آریم و به حول و قوه الهی خوشبختی، امنیت، شادمانی، نور و زیبایی را خواهیم یافت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *