رهبری سالم!

نوشته: عبدالاحد داود زی رکن نجم

رهبر واقعی دارای مشخصات ویژه ی است که معمولا این مشخصات در تمام افراد یک جامعه وجود ندارد، اگر باشد هم خیلی کم!

خصوصیات رهبر سالم عبارت اند از موارد ذیل است:

شنونده خوب است آنکه به دقت به حرف همراهانش گوش فرا میدهد.

رهبر سالم در کنار شنونده بودن گوینده خوبی نیز میباشد عام فهم صحبت میکند و در هنگام گوینده گی استعداد مخاطبان را در نظر میگیرد.

رهبرسالم قدرت ابتکار در کارها را دارا هست . به این معنی که قوه ابتکار وی باعث میشود تا در موارد بکر و تازه تصمیم بگیرد، مواردی  که در اذهان دیگران تا هنوز رسوخ نکرده!

رهبر سالم در منازعه در اول وقت تصمیم میگیرد و از همه مهمتر این که همیش در اول صف قرار دارد  و بالاترین ضرریا (Risk ) را بالای خود قبول میکند.

 در تصمیم گیری ها هرگز بر رای و نظر خود پافشاری ننموده بلکه اکثرا از نظریات مفید مردم استفاده میکند .

تمام صلاحیت ها و خطوط کاری پرسونل خود را طوری تقسیم و مشخص میکند که به اهداف مشخص و واضع آنها را انگیزه دهد.

رهبریت سالم همیش از کار ها و ابتکارات افراد خود نظارت میکند.چه درهنگام اجرای کارها وچه در ختم کارها!

در صورت حتی الامکان رهبر خود باید در انجام کارها سهم گرفته و در اجرای  کارها دخیل باشد و لوکه کاری کوچکی هم باشد!

البته ضرور نیست در تمام موارد خود به نظارت بپردازد بلکه تیم نظارت  دوامدار وجود داشته باشد، بهترین مثال آن پیامبر بزرگوار صلی الله علیه وسلم  در هنگام اعمار مسجد د مدینه منوره است.

 آنحضرت صلی الله علیه وسلم بعد از طرح ‌پلان ساخت مسجد و مشخص نمودن کارها خود نیز عملا در اجرای کار سهم گرفت و آنهم کاری که از جمله پایین ترین کارها بود!

بلی  انتقال خشت!!!

چنانچه که  قبلا  گفتم رهبری سالم از رای اکثریت  مردم آنهم در صورتی که مفید باشد، در پیشبرد کارها استفاده میکند تا برای دیگران نیز زمینه سهیم شدن در کار ها مساعد گردد.

در بعضی اوقات بعد از واقع شدن عمل نتیجه کار معلوم می شود که این هم مربوط به قوت رهبری می شود که با داشتن اعتماد به نفس قوی و توکل به الله <ج>  تصمیم بگیرد و لو که تصمیم اش مخالف تصمیم دیگران باشد.

بهترین مثال آن موقف گیری سیدنا جضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه در قضیه مانعین ذکات بود، با وجودی که  تصمیم  اکثریت شورای مخالف رای رهبر بود اما رهبربا  قوی ترین دلایل از موقف خویش دفاع نموده و برای اعضای شورا بیان نمود” ذکات رکن اساسی دین اسلام بوده و هرگز از آن عدول نخواهم کرد” که در نتیجه با مانعین ذکات اعلان جهاد نمود، حالا ما  اگر اسلام را یک اداره فرض کنیم ذکات یک بخش از فعالیت این اداره بود که در پلان ستراتیژک اداره یک بخش مهم آن بود و بعد از گذشت وقت مردم متوجه شدند که بهترین تصمیم آن بود که سیدنا ابوبکر صدیق رضی الله عنه اتخاذ کرد!

یکی دیگر از مهم ترین ویژه گی های یک رهبر سالم این است  تا درمشکلات بزرگ و تصامیم بزرگ اداره، سینه فراخ داشته و با دید باز تصمیم گیری نماید مثال خوب  آن بازهم موقف گیری سیدنا ابوبکر صدیق رضی الله عنه درهنگام وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم  بود. که به زود ترین فرصت پس از رحلت پیامبر و قبل از آن که به امور کفن و دفن رسول الله صلی الله علیه وسلم بپردازند جهت تعین رهبر مسلمانان شورای صحابه را دایر نموده و خلیفه مسلمانان را تعین نمودند.

 در تاریخ زیبای امت اسلامی نمونه های زیادی از رهبری سالم داریم که هرکدام آن به مثابه بهترین الگو و اسوه برای قیادت جامعه شده میتوانند.

در اخیر از الله متعال استدعا دارم تا برای جوامع اسلامی قیادت های امثال عمر بن خطاب رضی الله عنه, خالد بن ولید رضی الله عنه، عمر بن عبدالعزیز رحمه الله، صلاح الدین ایوبی رحمه الله را نصیب مان گردانیده و جوامع مان را از دنباله روی در عقب رهبران کاذب و قلابی نجات دهد!

و من الله التوفیق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *