۱۹همین اجلاس کمیته رهبری پروژه تاپی در اسلام اباد برگذار می شود

کشور های عضو پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هندوستان (تاپی) امروز در اسلام آباد گرد هم آمده، در باره پیشرفت های اخیر و راه های عملی نمودن این پروژه بحث می کنند.

به گزارش رادیو ازادی وزیر معادن و پطرولیم افغانستان داوود شاه صبا همراه با یک هیئت متخصصین نفت و گاز افغانستان برای اشتراک در نزدهمین اجلاس کمیته رهبری پروژه تاپی روانه پاکستان شده است.

سخنگوی وزارت معادن و پطرولیم افغانستان رفیع صدیقی به رادیو ازادی گفته است، در این اجلاس موضوع تمویل اعمار این پایپ لاین مورد بحث قرار می گیرد و تصمیم نهایی در مورد اعطای قرارداد ساختمان آن به شرکت فرانسوی توتال گرفته می شود.

این پایپ لاین از ترکمنستان به خاک افغانستان داخل شده و از ولایات هرات، فراه، هلمند و قندهار گذشته به کویته پاکستان وصل می شود.

در مرحله نهایی این پایپ لاین به ملتان پاکستان رفته و از همین طریق به هندوستان داخل می شود.

طولانی ترین بخش این پایپ لاین در خاک افغانستان اعمار می شود که هزاران نفر را بکار مشغول خواهد ساخت.

افغانستان حق خواهد داشت که بین ۶۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد مترمکعب گاز را با نرخ مناسب از این پایپ لاین بدست آورد و درآمد ترانزیت آن برای افغانستان سالانه ۴۰۰ میلیون دالر خواهد بود.

بانک انکشاف آسیایی بخاطر تهدید های امنیتی مسیر های دیگر را برای پایپ لاین پیشنهاد کرده است.

یکی از این مسیر ها داخل شدن پایپ لاین از خاک ترکمنستان به ولایت فاریاب و از آنجا به ولایت بلخ سمنگان، کابل و ننگرهار می باشد که آز آنجا به پشاور وصل شده و در نهایت از نو شهره گذشته به اسلام آباد، لاهور و بعد به هندوستان می رسد.

طرح پروژه تاپی در سال 2002 میلادی به وجود آمد که به اساس آن گاز ترکمنستان از راه افغانستان به پاکستان و هند انتقال می گردد.

منبع: رادیو ازادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *