بیایید با قرآن انس بگیریم(کنفرانس)

جمعه، 17 رمضان المبارک، 1392، به ابتکار نهاد جوانان مسلمان، دفتر ساحوی هرات، محفلی معنویی تحت عنوان: بیایید با قرآن اُنس بگیریم؛ در مسجد جامع میرزا اسحاق، برگزار شد.
محفل با گردانندگی استاد سید عبدالوحید رحمانی، ساعت 5:15صبح، آغاز یافت، ایشان در ابتدا خدمت همه عزیزان خیر مقدم عرض نموده و به معرفی برنامه پرداختند. استاد رحمانی در مقدمه محفل گفتند: آمده ایم تا بگوییم بار الها! کرده گارا! خدایا! ما آمده¬ایم تا با کلام پاکت لحظاتی را سپری کنیم و این نقطه شروعی برای پیمان سپردمان باشد که ما از این پس بیشتر لحظات زندگی خود را با تلاوت و تدبر در قرآن سپری خواهیم نمود. ایشان پس از شعر زیبای که دکلمه نمودند از مولوی صاحب حمیدالله حنیف، خطیب مسجدجامع شیخا، دعوت نمودند تا پیرامون اُنس با قرآن صحبتی ارائه نمایند.
مولوی صاحب حنیف با خیر مقدم گفتن عزیزان حاضر، به تقدیم بحث پرداختند. مولوی صاحب حنیف ضمن صحبت شان به نکته-ی پیرامون انگیزه¬های انتخاب یک کتاب برای مطالعه اشاره فرمودند: مؤلف مشهور، محتوای کتاب، انتشاراتی که کتاب را به نشر سپرده، مؤلفه¬های اصلی انگیزه دهنده انسان برای انتخاب کتاب است، که قرآن در همه¬ی این زمینه¬ها یگانه می¬باشد.
مؤلف قرآن خدای رحمان است و تنزیل از جانب رب العلمین است که مثل و مانندی ندارد؛ از لحاظ محتوا: موضوع قرآن انسان است و به او راه رشد و ترقی را نشان می¬دهد بطور مثال: اولین پیام قرآن دعوت به دانش آموزی است اما با حفظ این قید که بسم¬الرب باشد، تا سبب عزت شود، در غیر این¬صورت سبب خواری و ذلت انسان خواهد شد. انسان اگر خواسته باشد پروازی ملکوتی داشته باشد به فراخنای پیشرفت و ترقی برسد به دو بال ضرورت دارد، یکی علم و دیگری قلم است، اما مشروط به این که به نام صاحب قلم استفاده گردد.
از نظر تلاوت قرآن کلامی است بی¬نظیر، قرآن کتابیست که با تلاوت هر حرف آن ده ثواب به حساب تان افزوده خواهد شد. و نیز طوریکه در حدیث شریف آمده قرآن تنها کتابی است که اگر گروهی آنرا در خانه¬ی از خانه¬های خدا به مطالعه و مدارسه بگیرند مشمول آرامش و رحمت خدا می¬شوند و نیز ملائکه آن¬ها را در بر می¬گیرند. که هیچ کتابی چنین نیست.
در قسمتی دیگر از صحبت خود به رمز تغییر امت اولیه توسط قرآن اشاره نموده و اینکه چرا قرآن امروزه عامل تغییر امت اسلامی نیست؟ فرمودند: بخاطر اینکه امروز متن قرآن با چاپ¬های زیبا و متنوع آن، نزد ما موجود است، اما از نظر اینکه به قرآن عمل شود و این¬که قرآن کتاب زندگی است، قرآن مفقود است. قرآن برای تفکر و تدبر است، اما ما آن¬را فقط برای مراسم رسمی عزاداری و… بکار می¬بریم پس چگونه قرآن تغییر بیاورد؟!
بخش دیگر محفل اختصاص یافته بود به تلاوت قرآن عظیم الشأن، در قسمت اول این بخش هریک از اشتراک کننده¬گان که با خود مصحف قرآن کریم آورده بودند، به صورت فردی سوره کهف را تلاوت نموده و در قسمت دوم، سه تن از قاریان جید شهر هرات، هرکدام: استاد عبدالوهاب اویس، استاد دانشگاه هرات، احسان احمد احمدی، متعلم لیسه آینده سازان، انجینیر جلیل احمد پویا، استاد پوهنتون؛ به ترتیب سوره¬های واقعه، صف و حجرات را با صدای زیبای شان تلاوت نموده و اشتراک کنندگان استماع می¬نمودند.
حسن ختام محفل نماز اشراق«ضحی» بود، که جوانان و نوجوانان محصل و معلم حاضر در محفل (که تعداد شان به 200نفر می¬رسید)، ساعت 7:00صبح، آنرا اقامه نمودند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *